Mange spørsmål om guppy.

Hei , jeg bare lurer på enn ting , jeg har en guppy som er gravid , og jeg gleder meg så masse masse til yngel..
men , er bare redd den skal dø , siden alle mine forje døde..
Vannet er helt fint.. har sjekka det , var bare nitritt , så jeg bytta det før guppyen kom inn..
Den er ikke akkurat stor da. men , den blir vell større for hver dag ?
tar vell 3 uker før den føder ? da er det ca . 1 uke igjenn ?
men , problemet er at jeg ikke har planter , har bare plastik planter..
noen planter som mann trenger til guppy ?
når målte du vannet og fant ut at du hadde nitritt...?

hiv ut plastikken, og få tak i ekte planter..
Mye planter er bra for at yngelet skal overleve..
3-4 dager siden , har bytta vann hverdag siden jeg testa det , dyrebutikken sa jeg skulle bare bytte i 3 dager..
Okei , skal gjøre det!
Så jeg kan ikke ha beggedeler ?
Lenge sia du startet opp karet...?
Når testet du vannet sist..?

Nitritt er farlig for fisken, kan like gjerne putte fisken i malingsbøtte..
trur ikke du er kvitt nitriten på 3dager, men spørs hva testen viste. test vannet ditt igjen å se

selvfølgelig kan du ha begge. men er da ekte plantene som er til hjelp vil nå jeg mene da. plastikken er bare pynt. ekte planter er ikke bare pynt, men endel av trivselen og "utstyret" til ett akvarie. det sies at ett akvarie skal ha 80% av bunn dekket med planter, men selv har jeg bare oppi det jeg syns er passelig. hehe. en plante som heter "hornblad" er veldig fin som både bunn og flyteplante, og er visstnok fin plante for yngelen å gjemme seg i har jeg hørt. søk på planten her på akvaforum så får du se den nitritt sier dem mye forskjellig fra sted til sted. enkelte mener man skal ha oppi midler, men andre mener det ikke er noe å gjøre, annet enn å bytte vann. jeg kjøpte hvertfall dråpetester for å sjekke mitt, etter mistanke om nitritt, men fikk ikke utslag heldigvis. i bruksanvisningen, står det at man kan tilsette "sera toxivec" , "sera pond toxivec" , "sera nitrivec" og "sera koi bioclear" ettersom hvor mye nitritt du har i vannet. det står også bruksanvisning på når du trenger å bytte vann og hvilke av disse midlene du trenger. det finner du ut av måleresultatet ditt. jeg selv har aldri fått denne beskjeden jeg leste om her, men hvorfor ikke prøve. dråpesten koster ca 159kr å er ganske nøyaktig. men anbefaler å bytte ca 50% vann hver dag, og gjerne ta dråpetester for å se. eller rett å slett følge bruksanvisningen i pakka til dråpetesten. dråpetesten jeg har, heter bare "Sera NO2 Test" håper noe av dette var til nytte lykke til med yngelen og nitritten
hei , har bytta vann , og di lever enda.
Men , har ikke tester til akvariume. var dyrebutikken som jorde det..
ja , skal bestille planter her i fra : ) !

Igår , såg jeg på min guppy , og den svarte flekken var borte. og i dag er den dær igjenn..
hehehe. dyrebutikken ja.. skulle nå tro de gjorde det serriøst, men det tror jeg er litt både og. jeg leverte vann hos dyrebutikken den gangen jeg hadde 30liters akvarie, og fikk beskjed om at han aldri hadde sett såååå høy nitritt noen gang og måtte bytte vann hver eneste dag. men alle fiskene mine levde og så at de trives,så jeg valgte å ikke tro på dyrebutikken. alle fiskene overlevde så er ikke alltid dyrebutikken snakker sant. men for all del, kan hende han du gjorde det hos snakka sant det vet ikke jeg, men bare litt greit å ha i betraktning i bakhode ville testet selv jeg egentlig men.. mye måte du betale for en test? testet de kun nitritt?
...
Ja , det koster egnetli 45 , men jeg fikk det gratis , di skulle begynne med å ta det gratis..
nei , di testa alt , di sa at vannet var litt hardt.
Tror ikke den var gravid .. den har enda ikke fådd noe , og den er like stor ..
Hmm.. men har kjøpt noen gutter till og jenter , så da blir det vell bedre !
hehe. har vært borti det samme selv, men med andre type fisker hehe. har nok bare spist godt da :P
Hehe , ja , nå har jeg i allefall fådd hanner i lamme hunnen så da blir det vell yngel til slutt ;p !
*HåperJeg*
blir nok det se
onkel hadde masse guppy yngel uten at han merka noe, før han løfta på plantene ;P hehe
Ja , får håpe det
hehehe , ja jeg bruker no å se på det heletiden og se hvordan di har det osv ;p
jeg legger ikke noe spesielt merke til at mine er gravide finner alltid en og annen yngel blandt flyteplanten da
når det gjelder at den ser gravid ut hele tiden, kan det komme av at den spiser for mye om du har andre fisk i karet f.eks ancistrus eller andre fisk som får egen mat, skal du ikke se bort fra at de er der å spiser. mine guppy, spesielt hunnene er helt vill etter mallefor
hehe , ja...
Mine spiser også mallefor x)
Man må huske på at hvilke vannverdier man skal ha i karret sitt avhenger av hvilke type fisk man her. Men det som er helt sikkert når det kommer til alle typer fisk, er at nitritt er gift for samtlige! det er sant at det er en del produkter på markedet som tar på seg å fjerne nitritten, men ingenting er så effektivt som vannbytte. Når man snakker om vannbytte for å forandre på vannverdien må man bytte MINIMUM 50% av vannet i omtrentig en uke, for å få vannet ut nitrittnivået. Du kan også kutte ut foring denne perioden. Har du problemer med dette er det absolutt å anbefale å kjøpe seg en dråpetest slik at du kan følge med på verdiene dine regelmessig. Nitrittforgiftning oppstår somregel ved overforing, da uspist for blir liggende på bakken, eller ved døde plante/dyrerester som blir liggende uten å fjernes. Det oppstår også ved for skjeldent vannbytte, da både uspist mat ov avføring påvirker vannet.
ser du også forer med mallefor, dette er en rask vei til forgiftning om du bruker for mye av det. Nå vet jeg ikke hvor mange eller hvor store mallene dine er, men kansje du forer for mye? feite guppy kan kansje tyde på det! husk at en fisk ikke har magemål og dermed ikke vet når den skal slutte å spise, og overforing er den vanligste årsaken til fiskedød.
Mallene dine kan du foreksempel bytte ut algetabelettene innimellom med en bit agurk elles squash som får ligge over natten (fest en god skive til f.eks en gaffel slik at det blir liggende på bunnen) og fjernes igjen til morgenen, dette synes de er supersnacks, og kanskje ikke fullt så populært hos overvektige guppy..

Lykke til!
Ja ,vannet er helt fint ..
har ikke nitritt lenger..
det ble borte med engang jeg hadde det..
fiskene lever no fortsatt..
kjøpte meg nye guppyer , og di er og feite :S !
Malle tabeletter gir jeg di 2 dagelig ..
men , tenkte jeg skulle bare gi di 1 annen hver dag , siden di spiser alt på bunnen..
Mallene mine spiser ikke agurk :o !
ikke sugefisken heller..
har lakt oppi til di , men di spiste ikke den ..
Takk for det : )
hmh.. jaja, da har du ihvertfall forsøkt! mine ancistus elsker det, aller helst squash, og det er skallet som er snadderet. etter en natt i karet mitt er en halv squash skalløs... men så har jo jeg da ca 20 ancistrus i en 720 liter, så hvor mye man forventer de skal spise må jo stå til antallet..
så på profilen din det var en 50 liter du hadde, stemmer dette ennå? isåfall synes jeg nokk 2 tabletter i døgnet hørtes veldi mye ut, en annenhver kveld tror jeg nokk skal passe deg bedre ja.. Har selv 3 ancistrur i en 60 liter også, og de får en pleco-pille en gang i uken ca, to tetra wafer mix piller en annen kvell i uken, og en squash-bit en tredje.. altså får de mat 3 ganger i uken og da 3 forskjellige måltid, og utenom det lever de kun på det de kan finne i karret. de er der tross allt for å jobbe!

Bra det ordnet seg med nitritten din! =)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap