Eike-løv

Inaktiv bruker
Har samla inn litt eike-løv som eg vil ha i akvariene mine.
Henta dei rett ut ifra skogen, men er det noke spesielt eg må tenke på med reingjering osv. eller er det bare til å putte dei rett oppi. (skal nok la dei trekke vatn i ei bøtte til dei synker.
Jeg pleier å skylle dem godt, fordi jeg er ikke særlig glad i snegler, biller og insekter i akvariet :p Greit å få vekk evt jordrester og mugg også, og sortere bort ugress og sånn. Det følger med mye rart i grunnen, når man grafser opp eikeløvet fra bakken

Jeg tørket mitt eikeløv på et laken på badegulvet etter skyllingen (i bøtter), og mens det tørket snudde jeg av og til litt på løvhaugene med hendene sånn at det tørket skikkelig gjennom hele. Så la jeg det i pappesker og satte det inn på kottet for lagring. Løvet må ikke lagres i plastposer eller plastkasser, det blir for tett og de kan mugne og råtne. Det er viktig å lagre eikeløvet tørt og luftig.
Jeg hadde en hel svart søppelsekk med eikeløv som råtnet og mugnet en gang (pga plastikken) så det gjør jeg ikke mer
Inaktiv bruker
Kor lenge varer eikeløvet da? eller varer det "evig"?
Er ikkje mykje skit, siden tok bare ca. 5 stykker som låg øverst i haugen.
Takk for godt svar
Eikeløvet har en ca holdbarhet på rundt 2 mnd i akvarium. Litt varierende, for det avhenger av hvilken ph du har i akvariet ditt. Jo høyere ph, jo fortere brytes det ned av bakterier.

Men i mine kar, som ligger på ph mellom 6.2 - 6.8 så varer eikeløvet ca 2 mnd.
Når det er gått 2 mnd, er det bare "spindelvevet" igjen av løvet og en stilk

Så det er langt i fra evigvarende. Det brytes jo ned, men det tar litt tid fordi eikeløv inneholder såpass mye garvesyre.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap