Innvendig filter og luftfilter?


Kan noen forklare meg forskjellen?

Et innvendig filter består av en motor som sitter fast på filteret og srger for at vann suges inn, gjennom filtermassen, og ut igjen i akvariet.

Et luftfilter har ingen egen motor, men drives via en luftpumpe med slange som står utenfor akvariet.
Men effekten er den samme med filtrering og oppbygging av filterbakterier?

Så et luftfilter kan holde at kar , uten innvendig/utvendig filter?


Fryktelig teit spørsmål men...
Jeg synes luftfilter kun passer for små kar, for eksempel et yngelkar eller et rekekar. Det pumper ikke så mange liter per time gjennom filteret når du bruker luft fremfor et vanlig innvendig filter med motor.

Jeg vil nok anbefale et innvendig filter til et vanlig kar

Ellers fungerer de likt med tanke på innkjøring og oppbygging av gode bakterier, ja.
Siljee
Fryktelig teit spørsmål men...


ingen dume spørsmål bare dumme svar.
odin andersen
[QUOTE=Siljee] Fryktelig teit spørsmål men...


ingen dume spørsmål bare dumme svar.

Men jeg klarte ikke finne ut om et luftfilter kunne gjøre samme nytten.

Kunne tenke meg et lite kar (max 10 l) med feks reker og har et lite bunnfilter (Elite799)
Om dette holder
En 10 liter med reker er greit for et bunnfilter. Bare vær klar over at elite 799 bråker noe helt utrolig. Har to av de selv, men de ble jammen kjapt pensjonert til fordel for eheim luftpumpe, ja.

Også må du ha grus når du bruker bunnfilter
Jeg har en liten elektrisk pumpe som står nede i grusen og bruker grusen som filtermateriale. Denne "bollen" er på ca 5 liter. Jeg finner ikke link til en slik men de er billige og mange bruker de i boller og små akvarier. Ikke bråker de særlig heller og det kan man ikke si om en luftpumpe. Luftpumpen prøver jeg alltid å holde meg klar og kun bruke den til oppdrett og artemiaklekking etc, aldri til kontinuerlig drift av ett akvarie.
Tilfeldig bekjentskap
© Kjell-Arne Haraldsen
Reklame for plussmedlemskap