Agurk til ancistrus, eter di seg i hjel?

Hadde denne tråden på "for og foring" men lite respons, så prøver igjen her

Jeg har tre ancistrus yngler på 3-4 cm i karet mitt, di er blitt helt vill etter agurk. Skjærer en ganske robust skive og fester den i en grillpinne som jeg setter på samme plassen i akvariet. Nå har di virkelig blitt flinke å komme med en gang agurken kommer, og eter som galne..Spesielt godt liker di å spise i midten på agurken der det bløte er faktisk..
I tilegg knekker jeg bittesmå biter av mallefor som di også får iblant. Jeg har rikelig med planter i akvariet, men ingen andre fisk ennå.

Men..? Hvor lenge burde jeg egentlig ha agurken liggende i akvariet i slengen egentlig, når fiskene stadig ligger å spiser på den? Er redd di spiser seg i hjel!
Hva bruker dere å gjøre?
Siden agurken vil begynne å råtne, bør man ta ut agurk-restene etter maks et døgn. Noen legger ned grønnsaken om kvelden, og fjerner restene neste morgen. Ca 12 timer altså.
Jeg pleier alltid å fjerne grønnsaken neste dag.

Mine Ancistrus liker også best den myke midten på agurken. Men man kan få dem til å spise mer av den om man forveller den først, før den legges i akvariet. Da blir den myk og lett å spise (forvelling er å gi den et raskt oppkok), kjøle den ned og så gi den til fiskene. Ancistrus liker også squash.

3 små Ancistrus burde klare å spise seg mette ved at agurken får ligge over natten i karet. De vil nok ikke spise seg ihjel som du er redd for, men det som skjer, er at de spiser, spiser og spiser, mye mer enn kroppen deres har behov for. Og dermed passerer det rett igjennom, uten at de omtrent fordøyer det i det hele tatt, og ut igjen bak kommer masse bæsj av nøyaktig samme farge som agurk... :p
Altså; det har ingen hensikt å la dem overspise, de ser ikke ut til å nyttiggjøre seg ubegrenset med mat. Det blir bare skyflet gjennom kroppen og rett ut igjen.

Det beste er å gi flere små måltider gjennom døgnet. Det er bedre enn et stort.

Tusen takk for nok et meget utfyllende svar Mona! Kjempeflott=) skal prøve å forvelle litt agurk!
Tar med en liten ting til nå som vi var inne på bæsj, hehe..Jeg så en lang tynn brun tråd ut av buken på ene ancistrusen min, er dette avføringen? Kunne nesten se ut som en planterest el noe også, men så kom jeg til å fundere på avføringen deres..? sikkert dumt spm men
Du har helt rett, den brune "tråden" var rett og slett bæsj
Alle som har hatt L-maller i sine akvarier vet at de bæsjer en hel del. Dette har du allerede oppdaget, hehe
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap