Hvor mange salttabletter ?

Jeg lurer på hvor mange salttabletter man bør bruke pr 100 liter? er ferskvannsakvarie!
litt kjekt å vite, da jeg skal tilsette ved vannskifte. ved vannskifte skifter jeg 3stk 10liters bøtter, som tilsvarer 30% av akvarie
Ingen ferskvannsfisk trenger ikke salt. enkelte fisk + snegler kan faktisk dø av det.
som regel kun ved behandling ved sykdom at det har noe for seg
sant som sanne sier. det er svært uheldig at mange akvariebutikker mener man skal ha salt i. faktisk fikk jeg beskjed om å ha 10 salttabletter i 240 literen min! resultatet ble at mange av fiskene døde og jeg hadde verdier som tilsvarte brakkvann!
såpass ja... Men nå har jo jeg fått beskjed av andre enn akvariebutikker(privatpersoner), at jeg bør ha salt oppi.. pga trivsel og at det styrker..
Christer B
såpass ja... Men nå har jo jeg fått beskjed av andre enn akvariebutikker(privatpersoner), at jeg bør ha salt oppi.. pga trivsel og at det styrker..


Da synes jeg du skal tenke litt selv. Ikke høre så mye på gamle myter og skrønehistorier. TENK gjennom saken. Har du ferskvannsfisk??? Har du noen gang hørt om en ferskvannsfisk som kommer fra saltvann....?? Si meg hvilke fisk du har, så kan jeg sannsynligvis fortelle deg at disse artene stammer fra områder i naturen som er 100% SALTFRIE.
Hvorfor i alle dager kjøper du den dustete skrønehistorien om at de ferskvannsfiskene må ha salt i vannet for bedre trivsel...??? Rimer det i det hele tatt? Henger det på greip, synes du?
Det hele er så komplett ulogisk at jeg fatter ikke at noen kan gå på den tullete greia der!

Et unntak finnes: molly kan trives i brakkvann.


Dette med salt stammer tilbake flere ti-år i tid. Den gangen, for 30-35 år siden, hadde man enda ikke skjønt den biologiske balansen i et akvarium og hvor skjør den er, og at vi er avhengige av å stelle riktig med filterbakteriene. Det er disse bakteriene vi må ha for at vannet skal renses biologisk.

Salt er godt for EN ting; det kan lette symptomene ved nitritt-forgiftning hos ferskvannsfisk.
DERFOR mente man den gangen at salt var så bra, fordi det de så var at saltet gjorde fiskene kvikkere. Men folk ante jo ikke at det var fordi saltet lettet fiskens forgiftning av nitritt!

I dag har vi ganske mye mere peiling, og vet at salt overhodet ikke trengs i et ferskvannsakvarium. Fiskene våre går i rent vann, som er renset både biologisk og mekanisk, og kommer ut av filteret igjen som flott fiskevann!
sant så sant.. er akkuratt dette her jeg også har tenkt på, det du sier her.. syns selv det var rart, men tenkte jeg fikk prøve... folk har ment de har sett bedre trivsel i fiskene, men jeg så ikke annet enn klarer vann! hehe. her går det i tetraer og små ciklider. (skal selge litt ciklider om noen vil ha!)
Tror nok du kan klare deg uten salttabletter, ja=) Tips når fiskene virker slappe, bytt ei bøtte vann istedet for å tilsette noe, det hjelper det også
aldri merket at fiskene mine er slappe men.. hehe.. men takk for tipset

noen som vil kjøpe ciklider av meg? eller bytte?
Plussmedlem
Christer B
noen som vil kjøpe ciklider av meg? eller bytte?

Dette hører ikke hjemme i tråder på forumet
Legg inn en annonse under "Rubrikk".
kansje du skal lese og tenke med riktig hue før du snakker? det var ment som spørsmål til dem som ga meg tips
Salttabletter.... butikkene vil jo gjøre alt de kan for å få mersalg.

Men å ha en liten teskje havsalt i forbindelse med vannbytte nå på våren når det er snøsmelting og kranvannet ikke er helt prima er ingen dum idè. Bare pass på å ikke ha for mye i.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap