Rekeakvarium

Vi har kjøpt oss et Aqua Kids panorama(18L) akvarium som vi kan ha reker i. Vi har aldri hatt akvarium og reker før, så dyrebutikken anbefalte dette til oss.

Så det vi lurer på er:
1. Hvilke reker kan vi ha i dette akvariet? Kan vi ha både Sakura kirsebærreke, Kirsebærreke og Gul reke ( De vi syntes var finest)
2. Hvilke planter bør vi kjøpe for at rekene skal trives best? Og er virkelig mose et must? Vi har kjøpt røtter og en stein.
3. Det fulgte med et filter; Elite stingray 5. Er dette et filter som rekene blir sugd inn i? Og må vi eventuelt kjøpe et nytt, eller kan vi tre på en nylonstrømpe?
4. Vi fikk med en pose med akvarievann fra dyrebutikken, og har nå blandet det med spirngvannet her hjemme blandet med aquasafe. Når skal vi legge plantene vi skal kjøpe i vannet? Etter det er temperert? Er det nødvendig med varmekolbe når vi har lyset på?

Ingvild og Olav
1. Hvilke reker kan vi ha i dette akvariet? Kan vi ha både Sakura kirsebærreke, Kirsebærreke og Gul reke ( De vi syntes var finest)


Du kan ikke ha disse i lag. Alle er i familien Neocaridina og vil derfor krysses.

Ingvild og Olav
2. Hvilke planter bør vi kjøpe for at rekene skal trives best? Og er virkelig mose et must? Vi har kjøpt røtter og en stein.

Mose kan man si er et must, men rekene klarer seg uten, hehe. Rekene liker veldig godt å sitte på mose og renkse den, derfor anbefales det å ha mose. I tilleg kan jeg anbefale noen alegekuler/mosekuler

Ingvild og Olav
4. Vi fikk med en pose med akvarievann fra dyrebutikken, og har nå blandet det med spirngvannet her hjemme blandet med aquasafe. Når skal vi legge plantene vi skal kjøpe i vannet? Etter det er temperert? Er det nødvendig med varmekolbe når vi har lyset på?


Plantene kan legges i når som helst, etter at vannet han en grei tempratur. Om tempraturen ligger på over 20 grader går det ann når du bare har lys, men husk at tempen senkes når lyse slukkes, så du bør ha varmekolbe.

Fikk dere med en pose med vann rett fra et av karene i dyrebutikken? Det har ikke mye å si om det bare var vanlig vann fra akvariet, det er guggen som er i filtere som trenges for å kickstarte et filter.

Spørsmål 3 kan jeg ikke svare på.
Tusen takk for raske svar!

Men hvilke reker kan vi i det lille akvariet da? Hvis vi velger å ha et par Sakura kirsebærreker, hvilke reker kan de være med?
Hei. Du kan ha alle andre reker en de som hører til i Neocaridina familene.

Hvis du ser her, så blar du nedover til du kommer til rekene. Der står det mange reker, du kan ha alle utenom de som starter på Neocaridina i lag med dine Sakura-reker, uten at de krysses.

Men så kommer det litt mer også som må passes på. Vannverdier og hvor store rekene blir osv. Garbonreke blir 15cm og alt for stor til din 18liter.
Jeg har et lite elite filter, kommer aldri til å kjøpe sånn dritt igjen. Til reker er det best å bruke et luftdrevet svampfilter, de spiser ikke små reker.

Ellers er det en rekekrysningsliste her, hvor riktig den er vet jeg ikke, men spør med Michael Niesar. Han er lissom rekeguruen her inne
Aha!
Men sånn i innkjøringsfasen, kan vi klare oss med to sakura og en amanoreke?
Galemor
Jeg har et lite elite filter, kommer aldri til å kjøpe sånn dritt igjen. Til reker er det best å bruke et luftdrevet svampfilter, de spiser ikke små reker. :) Ellers er det en [URLBLOCK1] her, hvor riktig den er vet jeg ikke, men spør med Michael Niesar. Han er lissom rekeguruen her inne ;)


luftdrevet svampfilter ja... har du et å anbefale kanskje? redd for å kjøpe feil ^^
Mona o har link til sånt filter i tråden sin, hun bruker det på corydorasyngelkarr.
Husker aldri hva det heter.
Galemor
Mona o har link til sånt filter i tråden sin, hun bruker det på corydorasyngelkarr. :) Husker aldri hva det heter.


Mona o hadde da virkelig mye fint! Men nå har vi liksom kjøpt dette filteret, så vi kunne jo kanskje prøvd det ut før vi kjøper noe annet.. Men for å ikke ta noen sjanser så burde vi vel ta en nylonstrømpe utenpå den.

Men jeg fikk ikke svar på hvilke planter som burde være der? Eller skal de bare få mose?
Du kan vel ha alle slags planter, men mose er best, det gir mest mat til rekene nemlig.
De kan gjemme seg i det, sitte å pille på det og ja, kose seg.

Hvis du ønsker at yngel skal overleve er det nok best med nylonstrømpe, men det vil tette seg fort og strømpa tåler jo ikke allverdens og må nok byttes ofte.

Mitt elite filter kan være ganske teit etter jeg har slått det av for vannbytte etc. Da må man bare ta det ut og rense rotorbrønnen for slam osv. Mitt er utrolig svakt og stopper for det minste. Noen ganger er det nok å få ut luft, men som oftest må man ta det ut og gjøre noe.

Ingvild og Olav
Aha! Men sånn i innkjøringsfasen, kan vi klare oss med to sakura og en amanoreke?


Reker tåler nitritt veldig dårlig, så det er stor sjanse for at innkjøringsrekene dine dør. vil heller anbefale deg å vente=) Lykke til med rekene!
Maretard
[QUOTE=Ingvild og Olav]Aha! Men sånn i innkjøringsfasen, kan vi klare oss med to sakura og en amanoreke?


Reker tåler nitritt veldig dårlig, så det er stor sjanse for at innkjøringsrekene dine dør. vil heller anbefale deg å vente=) Lykke til med rekene!

Men så satte jeg opp akvariet på fredag, og skal ikke bestille rekene før på fredag igjen, og da vil det ta ca to uker før jeg før dem, så da burde det vel kanskje gå?
Etter 2 uker så er nitritten på sitt høyeste punkt, så vil ikke anbefale å sette dem inn da. Filteret er innkjørt etter 4-5 uker.
S_Dreams
Etter 2 uker så er nitritten på sitt høyeste punkt, så vil ikke anbefale å sette dem inn da. Filteret er innkjørt etter 4-5 uker.


men da har det jo gått fire uker siden jeg har startet filteret... satte det opp på fredag, så bestiller en uke senere, så går det to uker før jeg får dem... = 4 uker
Ok, da så. Da kan du jo bare teste vannet og se om det er greit (nitritt test), ta et vannskifte og sette dem inn
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap