Fôring, usikker!

Hei


Jeg er ikke helt sikker på dette med foring. Så jeg lurer på ett par ting.

Jeg har ett 240liters med disse fiskene.

Guppy 4stk
Ancistrus 3stk
Scalare 3små
Corydoras aeneus 10små
Platy 3stk
Kardinaltetra 7stk
PerleGurami 2stk
Sebrafisk 9stk
Blå acara 2stk
En stor reke, er ikke sikker på navn.


Jeg mater de med flakfor 1 gang om dagen, en liten klype bare.
Hiver neddi 2 plecomin tabeletter hver dag også.
1-2 ganger i uka blir det en rute med rødemygglarver.


Er dette for lite? finner mallene mine mat utenom disse tabelettene? vet de spiser alger, for de virker ikke så gira på disse tabelettene, bare den ene.

De andre fiskene spiser den før mallene for tatt de som regel.


Kan jeg fore litt oftere med mygglarvene? de blir FORT borte.
Vil fore opp skalarene bla. Kan jeg gi annehverdag mygglarver? 1 rute.



Ble litt mye dette men. kjekt få vite om jeg gjør noe feil.
Synes du skal mate oftere med mygglarver, dessuten må du skaffe deg et annet tablettfôr i tillegg.

Plecomin er grøntfôr, som ancistrusene nok gjerne vil ha. Men det er ikke mat for en corydoras. Corydoras vil ha kjøttbasert mat. Mygglarver, JBL novotab, tetra tabimin, JBL tabis, discusgranulat osv.

Mat gjerne både ancistrusene og corydorasene etter at lyset er slukket, og de andre fiskene mens lyset fortsatt er på

Ancistrusene spiser alger, men det gjør ikke corydorasene. Av den maten de har mulighet til å spise, og som passer deres diett, er det kun mygglarvene for de å spise, stakkars

Dette er vel utfordringen ved å ha mye forskjellig fisk i samme kar, og som også har behov for vidt forskjellig mat
ahok, tenkte de tok litt rester i sanda jeg, nei mn da skal jeg skaffe de noe snaks vettu!

takk for svar. en annen ting, har en ny boks JBL Novo Rift. ser det er mye grønt i denne, så blir samme som de tabelettene? burde jeg begynne bruke denne tro? er bilde av chiklider på den damen
Novorift er også fôr for fisk som spiser grønt. Det du trenger er tabletter som er kjøttbaserte (som de jeg listet opp i forrige innlegg).

I den grad noe faller ned på bunnen vil corydorasene spise det. Men som ihuga corydoras-entusiast synes jeg liksom at disse trenger sin egen mat, og ikke bare være nødt til å klare seg på rester fra "de rikes bord".

Dessuten må de ha mat som er tilpasset fordøyelsessystemet deres, eller vil de få problemer. Sånn det ligger an nå, får de jo egentlig bare skikkelig mat 1-2 ganger i uka, og jeg tipper at det ikke er mange mygglarver som daler ned til bunnen.

Kjøp en boks med JBL novotab eller tetra tabimin, og mat etter at lyset er slukket. Så kan du kanskje gi mygglarver litt oftere, og også gi 1/2 - 1 rute etter at lyset er slukket også, så vil coryene få muligheten til å spise sin favorittmat
Da skal jeg få handlet det til de takk for tipsene også.

jeg har ikke hatt så mye corydoras før. bare ett par stk.

men fikk kjøpt meg 10 slike Corydoras aeneus "silver stripe". fasinert av de, flotte fisker!
Tilfeldig bekjentskap
© Rolf H Dahl
Reklame for plussmedlemskap