Kampfisk - vannskifte

OK.. jeg har hatt han i 1 uke og bytter et glass med vann hver dag og fikk beskjed om å bytte 50% av vannet en gang i uka.. men, så har han drevet og laget et sånn skum greie.. han er alene da - så skal liksom ikke noe egg i dette skum redet.. men, skal jeg fjerne dette skummet eller bare la han fortsette å lage mer?*
et glass vann om dagen?
Hvor lite er akvariet egentlig?

Ingen vist i å la skumrede være igjen om du ikke skal ha yngel nei.
Er bare en bolle.. vet ikke hvor stpr den er jeg.. 15 eller 20 liter tenker jeg..
stor bolle - så tar et stort glass (cola glass om det sier deg noe) og bytter hver dag.. det jeg fikk beskjed om.. aldri hatt fisk i bolle før..

men skummet kan jeg bare fjerne? han blir ikke lei seg da.. han lager det sinsykt fort.. :-s
Du kan bare la det være. Han kommer bare til å lage nytt om du fjerner det. Hvis du ikke har filtrering, noe som kan være vanskelig i en bolle, så bør du skifte 40-50% av vannet hver dag. Dette for å tynne ut alle giftstoffene som danner seg i vannet pga av mating og fiskebæsj. Hadde du hatt et fungerende (innkjørt) filter, så hadde du sluppet unna med vannskifte (ca 1/3 del) en gang i uken. Har du forresten varmekolbe i bollen? Kampfisk bør ha en temperatur på ca 27 grader.
Kampfisk bør også ha dekkglass over akvariet, slik at luften over vannet ligger på noenlunde samme temperatur. Dette fordi den kan "puste" over vann. Men igjen, ikke så lett i en bolle.
Sukk.. ingen som sa noe av dette når jeg kjøpte han.. (ennå jeg viste klart at jeg aldri har hatt en før).. får see hva jeg klarer å få til.. :o
Bollen bør ikke være fylt helt opp. Hvis den er litt mer enn halvfull får du samme temperatur på luften på vannoverflaten som i vannet, men kampfisken liker at det er minst 10 cm dybde så hvis bollen er veldig liten bør du kanskje fylle opp over halvfullt.
Skaff deg catappablader, de har det på Dyrego OsloCity, dette brukes for å gjøre vannet mer kampfiskvennlig og holdbart. Et blad holder til 20 liter i et par uker, og så legger du i et nytt.
Hvis du kjøper en stor sprøyte på apoteket og setter på et sugerør e.l. kan du plukke bæsj og matrester med denne daglig og bytte 50% vann 1 gang i uken.
Hvis du i tillegg har godt med flyteplanter og javamose i bollen vil fisken sikkert trives.
Hei du! =)

Det er alltig mange forskjellige meninger angående ethvert fiskehold. Jeg kan ikke annet enn å dele mine egne erfaringer!
Hatt en del kampisker oppgjennom tiden, den jeg har nå er litt over 3 år gammel. Han bor i en bolle på 15 liter som står på bardisken på kjøkkenet. Jeg bytter ca en liter vann om dagen, og en gang i uka bytter jeg litt ekstra (5 liter?). Annenhver uke tar jeg ut fisken sammen med 40% av vannet, og da vasker jeg over bollen, grusen og planten. Siden det er stillestående vann uten sirkulasjonspumpe legger det seg et lite begegg på allt, noe som blir ikke er spesiellt vakkert med tiden. jer tømmer bollen og vasker den i springvannet mer en egen oppvaskbørste som er kun til dette formålet, selvfølgelig uten såpe eller andre middler! jeg skyller over grusen for å fjerne rester av avføring og for, og skyller forsiktig over planten og gnir vekk evt belegg. så fyller jer på igjen med de 40% jeg tok vare på av det gamle vannet og etterfyller med nytt. enkelt og greit! =) bollen blir aldri skitten, og vannet rekker ikke bli forurenset. Men jeg forer heller ikke mer enn 2-3 ganger i uken! kampisken trenger på ingen måte særli mye mat. pass på at du aldri forer mer enn den spiser opp i løpet av ett til to minutter!
Har heller ingen varmekolbe til den, har en romtemperatur i leiligheten min på rundt 22 grader, og dette har aldrig påvirket mine fisker. Har hatt både lek, egglegging og yngel i denne temperaturen. Det du skal være forsiktig med, er bråe temperaturforskjeller eller stor forskjell på luft og vanntemperatur. ved å la rommet varme vannet, unngår du dette! =)

Når det gjelder skumredet er dette bare et tegn på kjønnsmdenhet og at han gjør seg klar til damebesøk, så det er bare å la den få holde på som den vil. Når du renser bollen og fjerner det vil han lage seg nytt med en gang!

Lykke til med en sosial og fin bollekompis!
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap