Nå gir jeg opp

Ja, nå gir jeg opp hobbyen, rett og slett. Jeg har hatt akvariet i 10 mnd nå. Jeg er rett og slett lei av at det stadig er fisker, reker og snegler som dør. Vannkvaliteten er bra osv. osv. Jeg er også lei av å bruke tusenvis av kroner på en hobby som dør ut.

Vil et planteakvarium uten fisk, reker og store snegler fungere?
Rent plantekar funker det også. Fint er det også =)

Er det ingenting som viser hvorfor dyrene dør?
Ja du kan jo prøve med et plantekar med litt reker og snegler.
Men hvis du vil ha et plantekar må du tilsette Co2 i vannet via en Co2 faske, men det kan komme opp i 900-1000,- Helst litt aqua safe og crystal water i tillegg, dette kan også hjelpe litt : )
Men hvis du ikke har så stort akvarium så kan du prøve å slamsuge bunnen 1 gang i uka, slik at fiska ikke går og spiser bæsj å blir syke.

Lykke til med plantekaret Hilsen Henrik
Vasker/skyller du filtrene i pumpa di ofte? Mater du mye og ofte? Forer du med riktig for? Er det klor i drikkevannet ditt? Bruker du lunkent vann fra gammel bereder ved vannbytte?

Glem planter, reker, snegler og alt annen for en stund. Noe er tydelig galt med måten du holder ditt akvarium.

Går vi litt grundig til verks her, og kartlegger rutinene dine, så kansje vi finner en årsak.

Ciklideelsker
, slik at fiska ikke går og spiser bæsj å blir syk.


Fiskene spiser ikke bæsj, kjære deg!
Hei igjen : )
Vasker filteret mitt 2 ganger i uken.
Mater med spesialfor som er beregna til den fisken jeg har(dette foret kan ikke kjøpes i butikken)
Jeg mater de 3-4 ganger om dagen.
Renser akvariet mitt hver 6 måned for at de skal vende seg til vannlkvalitet og miljø, dette er svært viktig, fisken kan bli forvirret med endre vannkvalitet og miljø ofte, med ditt 65 liters akvarium vil jeg anbefale å vaske akvariet en gang hver 2. måne

du vasker filteret for ofte og det må heller aldrig vaskes helt(veit ikkje kor grundig du vasker det) og du mater for masse. mat 1-2 ganger om dagen og ha ein mat fri dag i uka. vask filteret bare når det er lite futt i det og da bare skyller du det lett i akvarievann.

ka filter er det du har og kor stort er akvarie ditt?
Du vasker filter 2 ganger i uken!?
Da er det en del vesentlig info du bør sette deg inn i.

Et akvarium er et lukket økosystem, der "naturen" produserer og fjerner avfallsstoffer i en syklus.
Filteret ditt vil etter en tid, etter 4-5 uker i drift uten at du renser eller på noen som helst måte blander deg inn fra oppstart, inneholde "snille" bakterier som er vesentlig i denne syklusen.
Fisk bæsjer. Bæsj blir giftig. Denne giften er næring for bakteriene i filteret. Gift blir uskadeligjort og slik går det rundt i en syklus. Kort fortalt.

Om du renser pumpa så ofte som du gjør, så vil du aldri få den gode bakteriefloraen som er nøkkelen til et suksess ved hold av dyr og planter i et akvarium.

Pumpa bør kun renses når gjennomstrømningen er merkbart redusert, ikke før! Pumpene mine har gått i ett år nå, uten innblanding. Og jeg har ikke mistet en eneste fisk i dette karet.


Å vaske akvarie er heller ikke nødvendig. Ukentlige vannbytter og moderat foring er som regel nok til å holde alger borte. Glasser kan gnis med bomullsvatt om man ønsker å fjerne det som fester seg her. Alger på stein og røtter gir karet et naturlig utseende.

Olympuz: hvis du forteller oss litt om hvordan du holder akvariet ditt , så kan vi mest sannsynlig hjelpe deg med akvariet ditt Hvor ofte og hvordan renser du filteret ditt? Hvor mye vann bytter du om gangen og hvor ofte? Hvilke fisker har du? Hvilket filter har du? Ligger det et kullfilter inni der? Har du brukt noen form for medisin i vannet?


Ciklideelsker: hvis du renser filteret ditt 2 ganger i uken, så kan det ikke være mye filterbakterier igjen der... Ikke skyll det før du merker at det begynner å bli tett. Angående vannskifte, så bør du bytte 1/3 del hver uke. En gang hver 6 mnd er altfor lite... Tror du har byttet om på disse to Angående mating, så kan det fint mates 3-4 ganger om dagen, hvis det mates lite om gangen (og at man har god filtrering).
Akvarie
det er ikke så morsomt .hadde det slik i begynnelsen ,da jeg fikk ny fisk i karet daua de etter noen dager .med litt prøving og feiling så fungerer det nå ,har ikke tatt en død fisk ut av karet på lenge ,fortsetter du vill det til slutt fungere..
Problemet ditt med at fiskene dør kommer av filtervasken din(mest sansynlig).
Når du vasker filteret ditt 2 ganger i uken ja da er det ikke mye sunne bakterier igjen og det blir som og starte et karr/filter på nytt hvergang, dvs fiskene dine dør mest sansynlig av NO2 forgiftning.

Når man starter opp med en ny hobby og ikke har peilling ja da bør man lese og sette seg litt inn i fordan dettew fungere, spesielt når det er levende dyr vi driver med.

Så slutt og vaske filteret ditt så ofte, det skal ikke vaskes/skylles før det er vesentlig redusert vanngjennomstrømning i det.
Så lar du filteret tusle og gå i en mnd tid nå før du igjen begynner og sette inn flere fisker ja da er filteret klart til at du sakte og forsiktig begynner og tilføre fisker og andre dyr igjen, men bare noen få omgangen.

Men beste rådet jeg kan gi er at du leser og hvordan et filter fungerer i et ferskvannskarr.

Lykke til.
Tilfeldig bekjentskap
© Eric Bodrock
Reklame for plussmedlemskap