Reker og størrelse kar

Sitter hær å skal gå i anskaffelse av nye kar til reke oppdrett , men er litt i tvil om hvor store de skal være i forhold til antall . Noen som har noen formening om det ? all tilbake meldinger er verdsatt =)
Hvis du skal drive oppdrett på reker, dvs det vil bli et ganske stort antall reker i karene, så ville jeg satset på ca 50 liters kar. 40-50 liter er nok greiest. Dette fordi reker er så ømtålige for dårlig vannkvalitet, og jo mindre karet er, jo skjørere er balansen. Det er mye lettere å holde en sunn og frisk reke-koloni i en 50 liter enn i en 20 liter f.eks. Det skal så lite til for å vippe alt av pinnen i et lite kar, og rekene dør som fluer.
Når jeg ser hvordan f.eks. CRS rekene mine øker i antall og blir så mange i en hel 160 liter, så tror jeg nok en 50 liter er et minimum om man virkelig vil satse på reke-oppdrett.

50 liters kar kan man enkelt bygge en reol til selv, og få plass til mange kar på liten plass

PS!
Jeg må bare vise deg et kar jeg har lyst på til reker 37 liters nano-kar med hang-on belysning. Stillig! Kunne tenkt meg det til en liten koloni med reker og noen Corydoras yngel

Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap