Noen spørsmål rundt kampfisk

Hei,kan kampfisk og scalarer gå i samme karr?
Og er ett karr på 160l bra nok til å ha 1 hann og 1 hue eller skal jeg ha 2 huer og en han? lurer litt på dette.
Inaktiv bruker
Det er sikkert greit med 1 hann og 2 hunner vill jeg tro, siden to kampfisker er litt lite, men om dei går i lag med scalare er jeg litt usikker på, kanskje små scalarer men ikke store siden di da kan forveksle dem med andre kampfisker, det skjer i hvert fall med guppy, best å spøre i en dyrebutikk, helst en ekspert på kampfisk eller noe.
Hvis du har tenkt å ha flere kampfisk må du ha god beplantning slik at det finnes nok av gjemmesteder. Et akvarie på 160 liter er også for lite til scalare, de skal helst ha 250 liter pluss.
Hunnkampfisker skal helst ikke holdes sammen med hanner, og helst kun holdes med hunner når de er i gruppe på 5-6 stk og helst hunner som er søstre som har vokst opp sammen. Dette er pga aggresjon. Hvis du har mye gjemmesteder i form av planter og huler kan det muligens gå bra, men du må alltid ha en nødløsning stående klar i tilfelle de bestemmer seg for å drepe hverandre en dag.
ok,så det kan gå viss de ikke går sammen med scalaren,og viss jeg har masse planter og gjemme steder?
Scalarene krever mer plass enn en 160 liter kan gi. Det får du jo ikke gjort noe med, samme hvordan du innreder.

Hvis du prøver med en trio kampfisk (1 hann, 2 hunner) så bør du ha minst ett back-up akvarie ledig til å flytte eventuelle ofre til.
Noen ganger går det å ha kampfisk sammen, andre ganger blir en stakkar hakkemat. Det er for sent å tenke ut en plan etter at det har skjedd, så du bør ha det klart på forhånd.

Både hunner og hanner kan bli aggressive og lage filler av den andre. Det gjelder ikke bare hannen altså.
ok,så du ville heller at jeg skla ha en av hver og ha en back-up plan også?
Jeg sier bare at du kan prøve å ha et par sammen, men ha en akvarieløsning klar hvis det går galt, som du kan redde offeret ut til. Og hold nøye øye med dem, spesielt i starten. Så får du gjøre din egen erfaring med det. Kanskje du er heldig

Kampfisk er individer. Noen er aggressive på alt av sin egen art, noen er mer harmoniske og fredelige og tåler godt selskap av en av motsatt kjønn. Men det er umulig å forutsi på forhånd. Noen lykkes med å holde par sammen, men mange feiler også.
ok,men hva ville du gjort viss du hadde ett karr på 160l?
Hvordan ville du innredet det?
Trenger litt hjelp skjønner du,jeg er egentlig åpen for alt,untat: guppy,sverd drager,platy og molly.
Jeg ville skaffet meg flyteplanter i lange baner En av de tre Ceratopteris-artene f.eks, alle er flotte til å gi skjul til fisk.
Det vil gi skjul til den av kampfiskene som eventuelt får den underlegne rollen. Men "problemet" med flyteplanter er jo at de stjeler lyset og skygger for plantene nede på bunnen. Så da må man være flink til å luke og f.eks. begrense flyteplantene i overflaten til halvparten av karet. Og direkte under der vil nok ikke så mye annet trives i lengden.
Alle de tre artene av Ceratopteris selges ofte fra rubrikk-annonsene her på AF. Du kan jo lete gjennom plante-annonsene som er nå og se om du finner noen. De er alltid mye, mye billigere enn i butikk.
Tilfeldig bekjentskap
© Ole Petter Bjørling
Reklame for plussmedlemskap