Filtrering til malawi?

Jeg skal gjøre om karet mitt til selskapskar til malawikar. Og i den forbindelse lurer jeg på om filteringen er bra nok.
Jeg har EHEIM PRO II til 600 liter og en Hydor Koralia 3 (powerhead). Karet er på 240 liter. Jeg har i tillegg en fluval 4 men er den nødvendig? den tar jo litt plass som jeg heller burde bruke på stein og huler.
ingen malawientusiaster pålogget som kan svare meg på dette?
Jeg tror du har nok å velge i der.
Eheimen er OK, men jeg hadde nok tatt i bruk Fluval i tillegg. Det gir bedre filtrering og god vannstrøm samtidig.
blir det ikke nok gjennomstrømming med powerheaden? den tar jo 3200 l i timen
Kan bli for mye også i et kar på 240 liter.
Powerhead gir bare vannstrøm med mindre du får koblet til et filtreringssystem til den, mens Fluval gir både vannstrøm og ekstra filtrering.
Jeg har et innvendig filter (1200L/T) + Eheim 2028 Pro II utvendig i 250-liters kar, og fiskene er i konstant bevegelse pga strømmen, og sanden må holdes på plass med stein der det blåser som verst.

Kan hende det er nok med bare det utvendige også, men mye filtrering er jo bare et pluss

Eller du kan gjøre som meg; Sette opp en vegg av skifer foran innerfilteret.
ja selvfølgelig! jo mer filter jo bedre, var bare et forsøk på å få litt mer plass i karet, alle monner drar jo^^
Om det utvendige filteret alene er nok spørs på hvor tung belastning karet kommer til å få. Tenker da på antall fisk, og hvilke arter du ønsker å holde. Jo fler fisk = mer avfall.

Hvilke arter skal du ha, og hvor mange av hver?
kommer nok til å holde en 15-20 mbunas malawi var planen som er gjennomsnittelig max 10 cm
glemte å svare på fiskearten.

Golden
Maingano
Rød Zebra
Og en art jeg ikke husker (gul med svarte, vanrette striper, hannen er svart og hvit)
Jeg kan også legge til litt info om sirkulasjonsforholdet i mitt 240 kar...
Jeg har en powerhead 2000 L/H, Powerhead (Koralia type) 3000 L/H, AM-Top 3336 (800L/H)

Til sammen en sirkulasjon på ca 5000 L/H. Utvendige filteret er nok litt i minste laget, men vannverdiene er alltid optimale.

Alexus
Jeg kan også legge til litt info om sirkulasjonsforholdet i mitt 240 kar... Jeg har en powerhead 2000 L/H, Powerhead (Koralia type) 3000 L/H, AM-Top 3336 (800L/H) Til sammen en sirkulasjon på ca 5000 L/H. Utvendige filteret er nok litt i minste laget, men vannverdiene er alltid optimale. :-)


såppas ja. men tror du det vil holde med powerheaden pluss den utvendige pumpa eller trenger jeg fluvalen i tillegg? Jeg skjønner at jo mer jo bedre men den tar jo opp en del plass i karet.
Eheim Pro 2 - 2028. Denne holder fint til din 240 liter. Fluvalen er ikke nødvendig.

Hadde et juwel akvarium på 240 liter for et par år siden. I dette karet hadde jeg en tetra tec 1200, som er et mindre filter enn 2028. Hadde rundt 15-20 Golden, og det var aldri noe tull med vannkvalitet. Mistet aldri fisk i det karet.
Kaiamor
såppas ja. men tror du det vil holde med powerheaden pluss den utvendige pumpa eller trenger jeg fluvalen i tillegg? Jeg skjønner at jo mer jo bedre men den tar jo opp en del plass i karet.


Akkurat i mitt tilfelle så er ikke det ett problem, for jeg har detet akvariet ved siden av ett annet. Så de står i vinkel, og den enden hvor det tekniske utstyret er blir "skjermet" av det andre akvariet

Jeg ville tro at det holder lenge med en powerhead og ett utvendig filter. Jeg har to powerheads som ett slags eksperiment. Prøver å se hvordan trivselen øker/synker med mer/mindre sirkulasjon.
interessant proskjekt! la meg få vite hva resultatet blir da! ^^
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap