Syk guppy...

Jeg har akkurat kjøpt meg tre nydelige guppier, en hann og to hoer. Ene huen ser så merkelig ut, den svømmer litt så stopper den opp og ser død ut, så plutselig svømmer den litt igjen..Ser ut som den "faller bort" innimellom og står lodrett i vannet..Di er fortsatt i posen så jeg kjøpte dem i, skal slippe dem ut om noen timer. Tror dere det er noe galt? eller er den bare sjokka over turen og det kan gå over?

Den ser ikke gravid ut, det gjør imidlertidig den andre Di andre svømmer mye fortere og virker friskere..uff...håper den overlever!

Nei og nei...han faller bare ned og ligger på bunnen..når jeg rykker i posen livner han litt til igjen, men detter ned igjen..burde jeg avlive den?
hm hørtes rart ut. den hørtes syk ut, utmattet eller noe.
ekke lett å si. men mine guppyr er iallefall alltid i farta

fikk ikke svart deg så mye men. se det ann litt, kan hende den må bli vandt til omgivelsene.
Død:(
Den døde ikke lenge etterpå, så den var nok ikke helt i slaget..Litt trist men, regner med jeg får en ny en om jeg tar den med til butikken..Den ble jo helt slapp og døde før jeg i det hele tatt hadde den i akvariet. Di to andre er skikkelig i farta heldigvis=)
Det samme
Det sammen skjedde for meg forrige uke. Fisken døde etter 2 time i akvariet,
den oppførte seg helt likt med din. Jeg dro og hentet ny,den døde dagen etter . Så to dager etter 2 til. I dag er 3 guppyer i karantene - de har fått med seg munnråte fra butikken. Vær obs på de andre fiskene.

Jeg ringte butikken og de sa at de hadde også oppdaget det - alle guppyene der er i karantene.
Å huff..håper det ikke er det som er tilfelle, di nåverende virker friske vertfall men for se nøye etter på dem..

Søren ta at det er stengt i morgen på dyrebutikken da!
Hjelp det skjer igjen! fiskene dør:(
Nå har den vakre guppy hannen min også begynt å oppføre seg sånn, helsike jeg tror den dør! Jeg har noe medisin som heter ektozon, kan jeg bruke dette? Burde jeg flytte den ut, eventuelt den gravide huen min også? Vær så snill å gi meg noen forslag..har ikke lyst den siste skal dø vertfall eller smitte mine andre fsker. Jeg har fra før 7 neontetra og tre ancistrus yngel. Det skjedde så plutselig, kan jeg redde han? SVAR FORT!
Karantene?
Jeg har flyttet alle guppyene i et annet kar, de dør en etter en. Kan du se om de som dør er hvite rundt munnen eller annet sted på kroppen? Jeg har medisinert hovedkaret og tatt vann fra den til et stort glass hvor jeg flyttet fiskene. I artikkelen om sykdom her på forumet kan du lese om medisiner som ambefales. Jeg tror at hvis du har fått munnråte på fiskene så er det eSHA 2000. Nedenfor har du link til artikkelen om sykdom. Der kan du kanskje finne noe som beskriver det dine stakkars fisk har. Artikkelen anbefales å lese.

Det er utrolig deprimerende å se fisk dø. Jeg er helt deppa. Snart har jeg bare 1 igjen:

http://akvaforum.no/text.cfm?id=1710

Lykke til !
Jeg har flyttet den ene guppyen til en bolle med vann, ser ut som den sliter og dør nok ganske kjapt slik den andre gjorde. Merkelig for det skjedde på to sekund lixom...! burde jeg flytte over den andre gravide også? Aner ikke hvordan jeg medisinerer karet?! Har kun dette ektozon greiene tilgjengelig..burde jeg ha litt av det i bollen med vann der den syke guppyen er ?Ikke brukasnvisning på denne...

Jeg ser ikke noe uvanlig på fisken, bare oppførselen er rar, den hiver etter luft i vannoverflaten og klarer ikke svømme (bukker rundt) ..Nå har jeg ikke hatt guppy før heller så jeg vet ikke så mye om det.
Den er muligens endret farge på hodet, litt mer rød..

Så er det selfølgelig stengt på butikken i dag også Helt rart, han virket helt fin i morges, så plutselig faller han om og får svømmeproblemer.. Veldig leit ja!
Det du beskriver høres ut som han har problemer med svømmeblæren. Det er en bakteriell infeksjon som går på svømmeblæren. Jeg hadde nok flyttet den andre guppyen også, for sikkerhets skyld.
Død igjen, triste saker
Den er død den også, skikkelig kjipt..Er så rart, den siste gravide ser sprek og fin ut, men det gjorde denne også helt til plutselig så svimla den og døde etter kort tid. Om jeg flytter denne gravide over i bollen nå da, skal jeg medisinere noen av karene eller? Skal teste vannet nå, har dråpetester for nitritt og ph, ikek hatt det før men kan sjekke nå.. Ellers er det noe annet som kan være galt som dere vet om, så kom med tips!

nitritt=0
ph=7,5

dette er ikke noe gøy...
jeg har en bolle på ca 20 liter tenker jeg, men ikke noe varmekolbe eller pumpe eller filter..kan fisken være oppi der da? i så fall hvordan skal jeg holde den varm? sette den på badet?

Har en varmekolbe men den er for stor for bollen, kan eventuelt putte den i ei bøtte da, er det bedre?
Hva om hun føder da?! Skal jeg flytte ynglene da, og i så fall hvor..? Uff..nå er jeg rimelig stressa her!

Antar fisken var syk før jeg fikk den, siden den første fikk symptomene i posen fra butikken, før jeg helte akvarievannet mitt oppi..? den døde kort tid etter at den havna i akvariet, nr 2 døde i dag ganske plutselig og nå er jeg livredd nr 3 skal stryke med..hun spiser godt og svømmer omkring, men det gjorde den forrige også før den falllt om..Men hun er kanskje ikke så "aktiv" som en guppy bør være..
Ingen som har noe tips eller?
Jeg ville ikke flytta fisken. Er det smittsomt er det nesten garantert at hele akvariet er smitta nå, samt at flytting stresser mer. Du bør heller ikke medisinere mot noe du ikke vet hva er. Jeg ville sett det an, kanskje du har fått svake guppyer?
Takk for svar
Jeg har ikke flytta på henne, tenkte det samme som deg..stress og sånn, hun ser normal ut nå. Bortsett fra at hun svømmer opp og ned i full fart og legger seg litt i vannflaten og på bunnen, dette gjorde hun i går kveld. Antar at dette kanskje har noe med graviditeten hennes å gjøre, da hun er ganske stor. Hun spiser og er glupsk da..men syns det er litt rart at hun er så mye på bunn, men er mye i toppen også..så ikke godt å si. Ser ikke syk ut vertfall.

Tenkte ringe butikken og hør om jeg får nye neste uke, men er litt skeptisk om det er noe sykdom i karet nå. Alle andre fisker virker normale. Helt merkelige symptomer altså, kom såfort, så jeg er fortsatt redd den siste dør. Kan di ha problemer med svømmeblæren pga stress da? ( om det er svømmeblæren som var problemet da..)

Jeg har selfølgelig ikke medisinert noen ting, da jeg ikke vet hvordan dette ektozon fungerer. Tenkte bare visst noen viste noe om dette produktet.
Tilfeldig bekjentskap
© Emil Andre Rasmussen Engø
Reklame for plussmedlemskap