Agurk til mallene

Jeg har stikket agurk på en gaffel og lagt i akvariet mitt til mallene mine. også med salatblad. hvor lenge kan jeg la gaffelen med dette ligge oppi akvariet?
Etter et døgn bør du ta ut agurken så den ikke råtner, det du kan gjøre som jeg har lært her inne er å forvelle agurken. Det vil si å koke opp vann, legge agurken oppi kjapt og kjøle den ned igjen. Da blir den mykere og mine ancistruser spiser mer av den da. Ellers fester jeg dem på grillpinner av tre, så jeg slipper putte hendene oppi vannet

hehe, det skal jeg prøve neste gang hvor ofte bør de få dette?
Ikke at jeg er noe ekspert her men, jeg gir mine ca annenhver dag pluss at di får malletabletter innimellom. Det er viktig å variere litt Så spørs det om du har planter i akvariet også, for da finner di seg mer mat antar jeg..Men jeg er forsiktig med fiskeforet, di må ikke få for mye heller.
jeg har litt planter ja tenkte jeg sku begynne å gi de flakfor annenhver dag.. og agurk, reker, kjøtt etc, noen av de dagen de ikke får flakfor
Gibbien min har alltid tilgang til grønnsaker og frukt, men bytter på det daglig.
Den er bortskjemt =p
Jeg bruker fore med squash eller agurk 3-4 ganger i uka, da fester jeg ca en halv grønnsak på en gaffel og lar den ligge over natten. neste morgen har ancistrusflokken på rundt 30 spist av allt skallet, så da er det bare å fjerme restene. om de mener de får for lite grønnsaker sier de bestemt fra ved å spise istykker de store fine bregneplantene mine.
algetabeletter får de en skjelden gang innimellom, bruker betydelig mer ferskt for, dette er også det mest populære..

ligger den lenger enn over natten opplever jeg at den går i oppløsning og forurenser ganske mye påvei ut.. men har aldri prøvd forvelling som Lis forklarer her, kanskje det kan være et godt alternativ?
det skal iallefall prøves her!
Slangeagurk er omtrent bare vann og forurenser utrolig lite selv om de ligger fram til de går i oppløsning.
Jeg har ihvertfall ikke merket noe negativt ved å la agurkbitene ligge fram til de er oppspist og/eller godt i oppløsning, men så har jeg jo også overdimensjonerte filtre i alle karr da.
Men uansett et produkt som består av over 80% vann kaqn umulig forurense så mye som noen mener(dette er min personlige erfaring og jeg og bruker mye agurk og squas).
Det er litt dumt å gi dette rådet, Ken, for det gjelder mest for deg og ikke for folk flest. Veldig mange akvarister har jo ikke de overdimensjonerte kjempe-filterne du har, men sitter istedet med en puslete liten innvendig Fluval eller noe. Det gir helt andre forurensningsmuligheter for en agurkbit....

Ken Myrseth
Slangeagurk er omtrent bare vann og forurenser utrolig lite selv om de ligger fram til de går i oppløsning. Jeg har ihvertfall ikke merket noe negativt ved å la agurkbitene ligge fram til de er oppspist og/eller godt i oppløsning, men så har jeg jo også overdimensjonerte filtre i alle karr da. Men uansett et produkt som består av over 80% vann kaqn umulig forurense så mye som noen mener(dette er min personlige erfaring og jeg og bruker mye agurk og squas).
Javel mona o-men hvordan kan en agurkbit som inneholder over 80% vann forurense et akvarium, det skjønner ikke jeg ihvertfall.
97% vann av alle ting, men likevel. fisk inneholder vel 50% vann?


Uansett: agurk inneholder knapt nok næringsstoffer, og skallet som er omtrent alt av næring blir stort sett liggende igjen.
Når så denne grønnsaken atpåtil skal være så vanskelig at den tilogmed flyter, skjønner jeg ikke helt vitsen.

Jeg bruker heller grønnsaksblanding med f.eks broccoli,blomkål,gulerøtter og bønnebelger. Synker i allefall av seg selv.
Ken Myrseth
Javel mona o-men hvordan kan en agurkbit som inneholder over 80% vann forurense et akvarium, det skjønner ikke jeg ihvertfall.


Slenger meg på denne jeg også. Jeg lar min agurk ligge til den er ferdig spist (strikk og stein metoden). Og det hender ofte at det tar opptil 2 døgn før hele biten er borte.. litt avhengig av hvor mye mygglarver eller reker mallene har fått i seg :p

Må vel nesten nevne at noen av mallene mine liker skallet mens andre liker best selve "agurkkjøttet". Noen er veldig sky om dagen og spiser kun om natten, mens andre ikke bryr seg nevneverdig om dagslyset

Uansett - jeg har i alle fall ikke pr dags dato opplevd noen form for forurensings-problem med å la agurkbiten ligge..
For ordens skyld - akvariet er et rio 400 med 2500 l/t filtrering.
Eg støtter Mona her; agurkbiter som har lagt for lenge her har ført til at eg nesten ikke har kunnet se inn i karene.
Karstørrelse, filtrering, temperatur og mengde restagurk spiller inn her...

Selv ser eg heller ikke det store poenget med å mate med agurk, men eg gjør det likevel av og til. Enkelte fisker ser ut til å foretrekke agurk fremfor salatblad, squash, erter...
Så selv om det er bedre alternativ i mine øyne gir eg det som "lørdagskos"
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap