Når man overtar brukt akvarie på 60 litervært i bruk helt til det skulle fraktes

Hei
vi skal overta et 60 liters akvarie som har vært i bruk helt til i dag.det blir tømt, og han skulle ta ut gibbiceps malle og ha med den med vann ved siden av.
Hvordan gjør vi det, kan de to hann guppyene vi har oppi akvariet allerede i dag når vi har fyllt det med vann og det er temperert ? Eller må akvariet stå en stund før de kan oppi det?
Akvariet kommer med det utstyret vi trenger.
Er det lurest å vente og finne ut verdiene i vannet før vi putter de oppi?
De er som sagt i en stor bolle nå, siden vi kjøpte de i går..Tok ikke lange tiden før vi bestemte oss for et akvarie i stedet gitt.hehe
Dette blir spennende!
Setter pris på svar

Mvh
jeg kickstartet ett kar en gang med brukt pumpe.... men filterbakteriene (gørra) i filteret dauer om de ikke har vann/temperatur osv så det er en mulighet hvis filteret bare blir stoppet uten rengjøring eller noen ting å du får det igang i karet ditt igjen...men det må skje lynkjapt for tror ikke de bakteriene lever lenge uten det jeg skreiv over... jeg hentet filteret i ei bøtte med akvarievann, kjørte som ett svin hjem og kjørte igang i karet \..det gikk fint men er det filteret gjort reint blir det verre for da får du nitritt i vannet på grunn av fiskebæsj og matrester og resultat dau fisk pga at ingen bakterier håndterer det:/
og de vannverdiene bør du også sjekke så de er i orden.
det beste hadde vært hvis du kjente noen som kunne hatt fisken til du er sikker på at karet ditt er innkjørt..
Det viktigste er filteret, og hvor lenge det er avslått. Går det mer enn en time eller to er sjansene store for at filterbakteriene er døde, og da er du tilbake til et kar som ikke er innkjørt.

Nå vet ikke jeg hvor langt det er for deg å kjøre og hente karet, men fp han til å la filteret gå i en bøtte helt til du kommer. Å nappe ut kontakta og ta med filteret, er det aller siste du gjør før du setter deg i bilen og kjører hjem. Ha en bøtte klar hjemme, med temperert vann, og sett filteret til å gå der med en gang du kommer hjem. Da har du god tid til å sette opp selve akvariet og fylle det med vann.

Vet du ikke stort om filtere og oppstart av akvarium, anbefaler jeg på det sterkeste å lese denne artikkelen. I tillegg kan det være nyttig å lese litt om vannverdier.
takk for svar.
er redd det allerede er koblet av,men det får vi vite når vi møtes.Han skulle gi mannen min en god innføring. Han sa han skulle ta den fisken han hadde som jeg nevnet over i noe annet så lenge med det vannet som han hadde i karet. Da må vel den evt bare være der til vi er sikre på at verdiene er i orden når det er i gang her.
Våres må ve overbære noen dager til i bollen da...
Man får vel kjøpt verdimålere i dyrebutikken?
Hva heter det?
Det heter dråpetester

Tester for nitritt og PH er det viktigste nå i starten. Er filteret skrudd av, står dere foran 4 uker med innkjøring. Har dere fisk oppi før det har gått fire uker, må dere følge nøye med og måle nitritt ofte. Får dere utslag, bytt 30% av vannet minst en gang om dagen til nitritten er på 0 igjen.
jeg bruker dråpetester fra tetra (tror jeg) for ph også har jeg strips fra jbl 5 i 1... den tar de viktigste verdiene...dråpetesteren ph funker bedre enn stripsen..hvertafall min erfaring
strips er for unøyaktig til å kune stoles på. Like greit å kjøpe dråpetester med en gang, så kan du stole på det resultatet du får
sorry at jeg kupper tenkte kanskje det blei litt vrient å skjønne skrivinga... jeg bruker stripstesten til å lese verdiene også dråpetesteren til å lese ph! stripsen tar ikke ph så bra....
Jeg skjønte det men stripsen er unøyaktig på alle 5 verdiene den måler, ikke bare på PH.
Takk for info dere
Helt supert. Dråpetester skal bli
ok...hvem dråpetest tar alle verdiene a`? da må man vel ha en test for hver verdi da? å det ser jeg for meg blir veldig dyrt kontra;( jeg veit du kommer til å si at: ja..men verdiene blir ikke nøyaktige nok med strips så da får det koste hva det vil hvem dråpetest er det du bruker?
Jeg bruker JBLs dråpetester. Og ja, du må ha en for hver verdi

Men, det viktigste er egentlig PH og nitritt, og det er jo bare to tester. I tillegg, siden jeg har nitrat i kranvannet, synes jeg det er greit med en nitrattest.

Dersom du ikke tilsetter noe for å øke GH, og heller ikke har noe i karet som øker GH, ser jeg strengt tatt ikke poenget med en slik test. Da tar du heller med en vannprøve i butikken og får den testet slik at du vet hva slags GH du har. Endrer du den, må du naturligvis ha en dråpetest for GH også, så du ser hva du gjør.

KH er ikke viktig så lenge du ikke tilsetter CO2.

Jeg har kjøpt en slik koffert med haugevis av tester i, men jeg bruker jo bare noen få av dem, så jeg vet ikke helt hvor lønnsomt det egentlig er.
aha.. da.. får jeg spinne innom dyresjappa... ser på den stripstesten nå...er det pga det er "mindre enn" "mer enn" -verdier du mener den er unøyaktig ell?
Nei, den bare måler unøyaktig. Kan like gjerne stå at du har nitrat på 250 når du egentlig har 12. Eller at du ikke har nitritt når du egentlig har det. Har ingenting med skalaen å gjøre... de bare er ikke så gode som dråpetestene

Og skal vi først bruke penger på å vite vannverdiene, kan vi like gjerne først som sist kjøpe noe vi stoler på
[
Og skal vi først bruke penger på å vite vannverdiene, kan vi like gjerne først som sist kjøpe noe vi stoler på

hehe innlegg 11
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap