Har overtatt 60 liters akvarie, og har mange spørsmål.

Bare lurte på om jeg trenger noe mer enn fluval 2+,varmekolbe og lysarmatur til et 60 liters akvarie? Trenger man luftpumpe, sirkulasjonspumpe og den slags?
Hvor ofte må man skifte filter?

Trenger jeg mer enn dråpetester for ph og nitritt? Vannets hardhet er visst bra i følge han vi overtok av som har samme springvann som oss.
er det noe mer vi bør kjøpe dråpetester for?

Lønner det seg å ha oppi akvariesalt raskt?
Ble mange spørsmål dette....

Håper på råd og svar

Mvh
Heisann!

Gratulerer med nytt akvarie! Man trenger nok ikke luft- eller sirkulasjonspumpe, så lenge vannstråla treffer gjennom vannskorpa og gir vannet oksygen via luftbobler.

Filter? Det må du kanskje skifte en gang i måneden, men det kommer an på hvor mye dritt som kommer inn i pumpa da. :P Svamper skal du ikke skifte.

Jeg vet ikke helt om du trenger flere dråpetester, men jeg ville nok hatt for hardhet også. Diverse fisker trenger en viss grad av hardhet, og da er det jo greit å vite hvor hardt vannet er. Eier sa at hardheten var bra, men for hvilke fisk?

Akvariesalt er det rett og slett ikke bruk for i et ferskvannsakvarie! Dette er bare noe dyrebutikkene pakker på oss for å tjene penger.

Håper dette var gode nok svar som du drar nytte av, lykke til!
Hei!
Vi har guppy fisker og en liten malle.

Æsj,var innom på tropefisk siden og bestillte en hel masse nå inkludert akvariesalt.hehe...typisk...

Her er listen på hva jeg bestilte, si gjerne i fra hvis det er noe av det som er unødvendig..det er jo returrett på det

Akvarietermometer med sugkopp. Flyter.
Filtersvamp til Fluval 2+
Tetra GH-test
Tetra KH-test
Tetra CO2-test
Hagen ruterenser. Liten
Tetra Transportpose med rund bunn
Eheim slamsuger
Slangebørste. 75 cm
eSHa 2000 20ml
Noraq Akvariesalt 500 g

Hvor ofte bør jeg skifte vannet nå i starten? kan jeg bruke den slamsugeren da? det sto at den fungerte etter hevertmetoden...

Mvh
Her er det første bildet
Han vi kjøpte av lot pumpen gå og puttet sand,rot og plante i en bøtte med akvarievann. Så når vi fikk det var det innkjørt,vi fyllte det opp og fikk satt inn pumpa og varmekolben og ventet ca 1 døgn før vi tok fiskene fra bollen og over i akvariet..
Nå håper vi på ar det etterhvert vil komme noen guppyunger

Som dere ser på det ene bildet har de en veldig ivrig tilskuer

Mvh
Flott!

Husk at de gode bakteriene, som vi trenger for at ikke vannet skal bli giftig (fullt av nitritt), bor i filtersvampene. Disse byttes dermed svært sjeldent. Det eneste du gjør når det begynner å bli dårlig gjennomstrømning i filteret, er å skvise svampene forsiktig i en bøtte akvarievann. Du vil ikke at svampene skal bli helt gullende rene, siden det betyr at du har vasket vekk alle bakteriene.

Skulle svampene, etter svært lang tid, bli "fillete og formløse", kan du bytte de, men da bytter du en først, lar det gå noen uker, deretter bytter du den andre. På den måten har du hele tiden bakterier i filteret.

Skulle alle bakteriene i filteret dø, tar det 4 uker å bygge opp en ny kultur, og frem til da er fiskene i fare for bli forgiftet. Da er det opp til fire uker med daglige vannbytter på 30% som gjelder. Men det skulle nok du slippe

Det normale når det gjelder vannbytter er ca 30% en gang per uke. Husk å bare bruke bøtter som ikke det har vært såpe i. Jeg har en farge på vaskebøtta, og en annen farge på akvariebøttene, så er jeg sikker på at det ikke har vært såpe i bøttene jeg bruker

Salt trenger du ikke

Ser forresten at du har sand i karet, slik som jeg har i mine. Jeg har aldri klart å bruke en slamsuger i kar med sand - sanda blir bare sugd med ut. Så jeg bruker ikke lenger noen fancy slamsuger. Istedet bruker jeg bare en slange og hevertmetoden for å tappe ut vann. Løst rusk og rask ligger oppå sanda, og det suger jeg ut sammen med vannet, ved å holde slangetuten et par cm over sanda. Det løse blir med ned i bøtta, og sanda ligger pent der den skal ligge. Sånn sett burde du klare deg helt fint uten slamsugeren også
Hei

Tusen takk for utfyllende svar. Da kan jeg evt ta av den som suger slammet og bare bruke slangen som følger med,det er vel det beste da.

Hehe,luringer de butikkene som sier at man trenger det ene og det andre,som nybegynner tar man jo det for gode ord..Men da vet jeg at jeg kan sende saltet tilbake i alle fall.
Håper jeg da har det jeg trenger av tester og litt annet. syns det var greit å ha den universal medisinen..tilfelle

Ha en fin kveld alle sammen
Akvarietermometer med sugkopp. Flyter.
Greit å ha for å sjekke tempen, bare å kjøpe flere så man har etterhvert som man skaffer seg flere akvarier

Filtersvamp til Fluval 2+
Hvorfor ikke bare kjøpe en stor svampmatte og oppgradere filteret?

Tetra GH-test
Tetra KH-test
Tetra CO2-test
Kjempefint å ha, bruker selv JBL sin, fordi den er mer fintfølende.

Hagen ruterenser. Liten
Skal du med denne da?? Er jo bare å bruke en vanlig svamp det ikke har vært såpe eller annet på.

Tetra Transportpose med rund bunn.
Man kan bruke posene man får fisken i når man handler flere ganger (helt til det går hull i den) Men noe som er å kjekt å ha er poseholder. (kan bruke litersmål da)

Eheim slamsuger
Som sagt bare å bruke en slange når man bytter vann, ingen grunn til å slamsuge.

Slangebørste. 75 cm
Kjekt å ha.

eSHa 2000 20ml
Kanskje å plusse på med esha exit og optima

Akvariesaltet er bare å kutte ut som sagt
Lykke til da.
Tilfeldig bekjentskap
© Linda Widente
Reklame for plussmedlemskap