Levere tilbake fisk

Hei,

Jeg har gjort tabben mange nybegynnere sikkert har gjort før meg, nemlig å kjøpe praktbotier til ett alt for lite akvarium.
Etter å ha lest en del i ettertid, så skal disse ha ett mye større akvarium for å trives. Tror dere at butikken jeg kjøpte fisken i tar disse tilbake og eventuelt bytter disse i fisk som passer mitt akvarium ?




hvor og når kjøpte du fiskene??? sa du til betjeneingen om hvor stort kar du hadde? det eneste stedet du kan få svar på spørsmålet ditt er jo egentlig i butikken da og ikke her.
Lurte egentlig bare hva som var vanlig praksis hos de forskjellige butikkene.

Jeg ringte Midtun Zoo og det var overhode ikke noe problem å få levere disse tilbake.

Dette er helt og holdent min egen feil, så dyrebutikken kan ikke å klandres for min mangel på uvitenhet.
Jeg har selv hatt Praktbotia i kar helt ned i 120L og det har gått fint. Men da har de vært små. Når de har blitt ca 10cm har jeg solgt de tilbake til butikken/eller privat. Hadde de fordi jeg hadde brukt for noen til å spise sneglene i karet, og de er noen flotte fisker.
Ser at de er andbefalt kar på min 250L og det er nok fordi disse kan bli 40cm store...

Pleier gå helt fint å levere fisken tilbake til butikken om det ikke har gått så kjempe lang tid...
Som nybegyner ville jeg nok prøvd og holde meg til minste antallet liter i fiskebasenher inne både på Praktbotia og andre fisk, når man blir mere erfaren og ser om en fisk trives så kan man slingre noe på dette. Literantallet som står i fiskebasen her inne baserer seg vel på akvarister egne erfaringer og kan av og til være litt høye og noen ganger litt lave. Tar vel også utgangspunkt i fullvoksne eksemplarer, Når en Praktbotia kan bli 40 cm så ville jo 250 liter blitt alt for lite oxo.
Når det gjelder Praktbotia kan de også ha godt ut i fra at dette er en Stimfisk og at man burde ha minst tre stk.
antall liter på praktbotia i af sin base er mye mindre enn andre nettsteder, sett en del som har 500+ liter. med tanke på størrelse + at de skal være i grupper er 250 liter forholdsvis lite...
Vet du, jeg hadde en Praktbotia i min 60 liter!
Jeg kjøpte den for at den gjorde en god jobb ang. snegler etc, og at den er knall-fin. Da jeg begynte å lese her fikk jeg helt hetta og leverte den tilbake til butikken. Da jeg leverte den tilbake hadde jeg hatt den i ca 6 uker, den var sterk i fargene, var aktiv og det så ut som om den trivdes bra!
Denne botiaen var liten, så hvis jeg hadde hatt litt mer is i magen hadde jeg nok beholdt han betraktelig mye lenger, for nå går jeg forbi butikken som tok han imot, og kjenner fremdeles igjen MIN fisk!
De i butikken sier at han er blandt de fineste de har sett, så den ene ansatte har 'adoptert' han!
Ha litt is i magen, se hvordan fisken trives før du gjør noe du kommer til å angre på!
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap