- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Hva mer en fakfor vil guppyer ha?
Hva mer en fakfor vil guppyer ha?
Postet 27.05.09 kl 21:32
Postet 27.05.09 kl 21:50
Hei
Molly&GuppyTror guppyer liker mikroorm :P Men er ikke sikker på agurk osv .. Har aldri prøvd. Tror nok de liker sånne mygglarver og.
Røde mygglarver , flakfor som normalt..
Og hjemmelaget fòr
Postet 27.05.09 kl 21:54
Hei du som er guppyoppdretter
Må bare spørre deg,skrev en link tidligere i dag.
En av guppyhunnene jeg har virker ikke helt i form. Hun har rosaaktig gjeller,har hatt det hele tiden siden vi fikk henne om mandan,altså før vi puttet henne i akvariet våres etter vi henta henne i butikken.
Hun har holdt seg mye langs bunnen,men har og vært noen turer oppe mot overflaten, ser at huden/skjellene foran gjellene ikke dekker gjellene som på de andre,man ser liksom direkte inn på gjellene.Hun har og en liten sort flekk oppå hodet. (det er det en av de andre som har og,det er en hann) Mye mulig den flekken bare er en flekk som skal være der...
Samtidig har jeg lagt merke til at hun har munnen oppe nesten hele tiden..
Fikk ikke så mye info ut av den linken jeg posta i stad..Bør jeg ta henne ut og over i en stor bolle vi har med endel av akvarie vannet?
Har målt PH og Nitritt,alt er bra.
Men som sagt så hun slik ut når vi fikk henn,men hun holder seg mer på bunnen, og ser slapp ut.
Si fra hvis jeg bør ta henne over i en bolle for karantene...
Håper ikke det er noe smittsomt..
Må bare spørre deg,skrev en link tidligere i dag.
En av guppyhunnene jeg har virker ikke helt i form. Hun har rosaaktig gjeller,har hatt det hele tiden siden vi fikk henne om mandan,altså før vi puttet henne i akvariet våres etter vi henta henne i butikken.
Hun har holdt seg mye langs bunnen,men har og vært noen turer oppe mot overflaten, ser at huden/skjellene foran gjellene ikke dekker gjellene som på de andre,man ser liksom direkte inn på gjellene.Hun har og en liten sort flekk oppå hodet. (det er det en av de andre som har og,det er en hann) Mye mulig den flekken bare er en flekk som skal være der...
Samtidig har jeg lagt merke til at hun har munnen oppe nesten hele tiden..
Fikk ikke så mye info ut av den linken jeg posta i stad..Bør jeg ta henne ut og over i en stor bolle vi har med endel av akvarie vannet?
Har målt PH og Nitritt,alt er bra.
Men som sagt så hun slik ut når vi fikk henn,men hun holder seg mer på bunnen, og ser slapp ut.
Si fra hvis jeg bør ta henne over i en bolle for karantene...
Håper ikke det er noe smittsomt..
Postet 27.05.09 kl 22:03
Hei.
brioHei du som er guppyoppdretter Må bare spørre deg,skrev en link tidligere i dag. En av guppyhunnene jeg har virker ikke helt i form. Hun har rosaaktig gjeller,har hatt det hele tiden siden vi fikk henne om mandan,altså før vi puttet henne i akvariet våres etter vi henta henne i butikken. Hun har holdt seg mye langs bunnen,men har og vært noen turer oppe mot overflaten, ser at huden/skjellene foran gjellene ikke dekker gjellene som på de andre,man ser liksom direkte inn på gjellene.Hun har og en liten sort flekk oppå hodet. (det er det en av de andre som har og,det er en hann) Mye mulig den flekken bare er en flekk som skal være der... Samtidig har jeg lagt merke til at hun har munnen oppe nesten hele tiden.. Fikk ikke så mye info ut av den linken jeg posta i stad..Bør jeg ta henne ut og over i en stor bolle vi har med endel av akvarie vannet? Har målt PH og Nitritt,alt er bra. Men som sagt så hun slik ut når vi fikk henn,men hun holder seg mer på bunnen, og ser slapp ut. Si fra hvis jeg bør ta henne over i en bolle for karantene... Håper ikke det er noe smittsomt..
Sjølv så hadde eg tatt den i eget akvarium/bolle til karantene og sitt utviklinga av evt.ein sjukdom.
Kansje symptoma kommer lettere til syne og behandlinga kan starte
Lykke til !
Postet 27.05.09 kl 22:06
brioHei du som er guppyoppdretter Må bare spørre deg,skrev en link tidligere i dag. En av guppyhunnene jeg har virker ikke helt i form. Hun har rosaaktig gjeller,har hatt det hele tiden siden vi fikk henne om mandan,altså før vi puttet henne i akvariet våres etter vi henta henne i butikken. Hun har holdt seg mye langs bunnen,men har og vært noen turer oppe mot overflaten, ser at huden/skjellene foran gjellene ikke dekker gjellene som på de andre,man ser liksom direkte inn på gjellene.Hun har og en liten sort flekk oppå hodet. (det er det en av de andre som har og,det er en hann) Mye mulig den flekken bare er en flekk som skal være der... Samtidig har jeg lagt merke til at hun har munnen oppe nesten hele tiden.. Fikk ikke så mye info ut av den linken jeg posta i stad..Bør jeg ta henne ut og over i en stor bolle vi har med endel av akvarie vannet? Har målt PH og Nitritt,alt er bra. Men som sagt så hun slik ut når vi fikk henn,men hun holder seg mer på bunnen, og ser slapp ut. Si fra hvis jeg bør ta henne over i en bolle for karantene... Håper ikke det er noe smittsomt..
Kan være amoniakk det der. (Sorry for jeg svarer)
Men du bør ikke ta den i bolle .. Trives ikke så mye der
Hun kan ha fått det på butikken da. Mine har også noen flekker på hodet men ikke så mørk. Tror nok det er vanlig :p
Postet 27.05.09 kl 22:11
Hei.
Molly&Guppy[QUOTE=brio]Hei du som er guppyoppdretter Må bare spørre deg,skrev en link tidligere i dag. En av guppyhunnene jeg har virker ikke helt i form. Hun har rosaaktig gjeller,har hatt det hele tiden siden vi fikk henne om mandan,altså før vi puttet henne i akvariet våres etter vi henta henne i butikken. Hun har holdt seg mye langs bunnen,men har og vært noen turer oppe mot overflaten, ser at huden/skjellene foran gjellene ikke dekker gjellene som på de andre,man ser liksom direkte inn på gjellene.Hun har og en liten sort flekk oppå hodet. (det er det en av de andre som har og,det er en hann) Mye mulig den flekken bare er en flekk som skal være der... Samtidig har jeg lagt merke til at hun har munnen oppe nesten hele tiden.. Fikk ikke så mye info ut av den linken jeg posta i stad..Bør jeg ta henne ut og over i en stor bolle vi har med endel av akvarie vannet? Har målt PH og Nitritt,alt er bra. Men som sagt så hun slik ut når vi fikk henn,men hun holder seg mer på bunnen, og ser slapp ut. Si fra hvis jeg bør ta henne over i en bolle for karantene... Håper ikke det er noe smittsomt..
Kan være amoniakk det der. (Sorry for jeg svarer)
Men du bør ikke ta den i bolle .. Trives ikke så mye der
Hun kan ha fått det på butikken da. Mine har også noen flekker på hodet men ikke så mørk. Tror nok det er vanlig :p
En guppy kan gå litt i bolle,men ikke mer en et par dager
Slik at man kan se etter flere symptomer og evt.behandle kun den ene istedenfor å drøsse masse medikamenter i et helt akvarium.
Se om du får målt amoniakk
Postet 27.05.09 kl 22:14
Bare fint med flere svar MollyGuppy
Er veldig i tvil på hva jeg skal gjøre her..Hun beveger seg på bunnen,men bare i samme området,men har og vært ute en tur i ny og ned mot overflaten.
syns det ser ut som huden/skjellene på en måte løsner litt rundt gjelleområdet og under haken om jeg kan kalle det hake. Kan det være noen av de andre guppyene som har nappa i henne da?at det evt er en skade?
Bare ille hvis det skal ramme de andre hvis det er noe smittsomt.
Hva slags behandling vil dere evt ha prøvd?
Det er to hunner til oppi der,de er begge ganske tykke,men en sort flekk nederst i buken,lurer på om de kanskje er gravide...??
vil de evt tåle medisiner og tiltak nå da?
Er veldig i tvil på hva jeg skal gjøre her..Hun beveger seg på bunnen,men bare i samme området,men har og vært ute en tur i ny og ned mot overflaten.
syns det ser ut som huden/skjellene på en måte løsner litt rundt gjelleområdet og under haken om jeg kan kalle det hake. Kan det være noen av de andre guppyene som har nappa i henne da?at det evt er en skade?
Bare ille hvis det skal ramme de andre hvis det er noe smittsomt.
Hva slags behandling vil dere evt ha prøvd?
Det er to hunner til oppi der,de er begge ganske tykke,men en sort flekk nederst i buken,lurer på om de kanskje er gravide...??
vil de evt tåle medisiner og tiltak nå da?
Postet 27.05.09 kl 22:21
Hei
brioBare fint med flere svar MollyGuppy:) Er veldig i tvil på hva jeg skal gjøre her..Hun beveger seg på bunnen,men bare i samme området,men har og vært ute en tur i ny og ned mot overflaten. syns det ser ut som huden/skjellene på en måte løsner litt rundt gjelleområdet og under haken om jeg kan kalle det hake. Kan det være noen av de andre guppyene som har nappa i henne da?at det evt er en skade? Bare ille hvis det skal ramme de andre hvis det er noe smittsomt. Hva slags behandling vil dere evt ha prøvd? Det er to hunner til oppi der,de er begge ganske tykke,men en sort flekk nederst i buken,lurer på om de kanskje er gravide...?? vil de evt tåle medisiner og tiltak nå da? De andre guppyene dine er gravide da :) Nermer seg nok fødsel. Prøv å bare behandle den fisken som er angrepet. Kan evt.høres ut som en skjellsykdom,kommer ikke på navnet nå med det første. Lykke til!
Postet 27.05.09 kl 22:23
brioBare fint med flere svar MollyGuppy:) Er veldig i tvil på hva jeg skal gjøre her..Hun beveger seg på bunnen,men bare i samme området,men har og vært ute en tur i ny og ned mot overflaten. syns det ser ut som huden/skjellene på en måte løsner litt rundt gjelleområdet og under haken om jeg kan kalle det hake. Kan det være noen av de andre guppyene som har nappa i henne da?at det evt er en skade? Bare ille hvis det skal ramme de andre hvis det er noe smittsomt. Hva slags behandling vil dere evt ha prøvd? Det er to hunner til oppi der,de er begge ganske tykke,men en sort flekk nederst i buken,lurer på om de kanskje er gravide...?? vil de evt tåle medisiner og tiltak nå da?
Kan du legge ut bilde av den syke guppyen din? Da kan vi se bedre på henne.
Hvis du har en hanne sammen med de gravide er de garantert gravide
Postet 27.05.09 kl 22:25
Det dummeste man gjør er å pøse oppi medisiner når man ikke engang vet hva det er som feiler fisken. Det er veldig diffuse symptomer du beskriver, og for meg er det helt umulig å gjette hva det kan være som plager din fisk. Så det vil jeg ikke engang prøve.
Jeg råder deg til å ikke bruke noe som helst av medisiner før du er helt sikker på hva det er som er i veien. Ellers kan du risikere å gjøre vondt verre!
Hvis du går til butikken og spør, vil de garantert selge deg et eller annet, samme hva, bare for å selge noe. Selv om de ikke har en anelse om hva det er som feiler fisken, og ikke engang har hørt om symptomene før.
Så ikke stol på butikken! Altfor mange nybegynnere har kommet hjem med rene hestekurer, som dreper alt av filterbakterier men ikke sykdommen! Dermed får man et nitritt-forgiftningsproblem etterpå.
Jeg er ikke enig i at du skal ta ut fisken i en bolle. Det er dumt å gjøre, for å si det rett ut. Det finnes ikke noe mer stressende og skremmende for en fisk enn å bli først jaktet på, løftet opp og plassert i en trang bolle eller noe. De kan rett og slett dø av stresset! Det er ikke god behandling av syke og svake, det tør jeg påstå.
Skal man isolere en syk fisk, så må man ha et innredet lite akvarium til den, med fungerende (innkjørt) filter, litt sand og noen planter så den kan gjemme seg. Akvariet til sykdomsbehandling behøver ikke være stort, bare 20-30 liter holder. Og filteret kan godt være et rimelig lite svampfilter (som koster bare noen tiere), men du må ha en luftpumpe i tillegg for å drive svampfilteret.
HVIS fisken er syk, er det stor risiko for at smitten allerede befinner seg i akvariet og flere vil bli rammet. Så skal man behandle, må man stort sett behandle alle (hele akvariet). Noen få unntak finnes, der sykdommen er veldig lite smittsom (som f.eks. soppangrep på en halefinne på en fisk).
To allround-medisiner som er gode å ha på lur i beredskap i tilfelle sykdomsutbrudd, er Esha 2000 (mot f.eks. sopp og finneråte) og Esha Exit (mot hvitprikk). Dette dekker lette angrep av de mest vanlige sykdommene hos akvariefisk, men ikke alle selvfølgelig.
Jeg råder deg til å ikke bruke noe som helst av medisiner før du er helt sikker på hva det er som er i veien. Ellers kan du risikere å gjøre vondt verre!
Hvis du går til butikken og spør, vil de garantert selge deg et eller annet, samme hva, bare for å selge noe. Selv om de ikke har en anelse om hva det er som feiler fisken, og ikke engang har hørt om symptomene før.
Så ikke stol på butikken! Altfor mange nybegynnere har kommet hjem med rene hestekurer, som dreper alt av filterbakterier men ikke sykdommen! Dermed får man et nitritt-forgiftningsproblem etterpå.
Jeg er ikke enig i at du skal ta ut fisken i en bolle. Det er dumt å gjøre, for å si det rett ut. Det finnes ikke noe mer stressende og skremmende for en fisk enn å bli først jaktet på, løftet opp og plassert i en trang bolle eller noe. De kan rett og slett dø av stresset! Det er ikke god behandling av syke og svake, det tør jeg påstå.
Skal man isolere en syk fisk, så må man ha et innredet lite akvarium til den, med fungerende (innkjørt) filter, litt sand og noen planter så den kan gjemme seg. Akvariet til sykdomsbehandling behøver ikke være stort, bare 20-30 liter holder. Og filteret kan godt være et rimelig lite svampfilter (som koster bare noen tiere), men du må ha en luftpumpe i tillegg for å drive svampfilteret.
HVIS fisken er syk, er det stor risiko for at smitten allerede befinner seg i akvariet og flere vil bli rammet. Så skal man behandle, må man stort sett behandle alle (hele akvariet). Noen få unntak finnes, der sykdommen er veldig lite smittsom (som f.eks. soppangrep på en halefinne på en fisk).
To allround-medisiner som er gode å ha på lur i beredskap i tilfelle sykdomsutbrudd, er Esha 2000 (mot f.eks. sopp og finneråte) og Esha Exit (mot hvitprikk). Dette dekker lette angrep av de mest vanlige sykdommene hos akvariefisk, men ikke alle selvfølgelig.
Postet 27.05.09 kl 22:32
Endret: 27.05.09 kl 22:35
mona oTo allround-medisiner som er gode å ha på lur i beredskap i tilfelle sykdomsutbrudd, er [URLBLOCK1] (mot f.eks. sopp og finneråte) og [URLBLOCK2](mot hvitprikk). Dette dekker lette angrep av de mest vanlige sykdommene hos akvariefisk, men ikke alle selvfølgelig.
Har bare et spørsmål .. Hvor får man tak i Esha Exit og 2000? Jeg hadde en fisk med hvitprikk og måtte kjøpe Protozin, men det er også for hvitprikk, fungus osv .. Er den like bra som Exha exit eller? (Sorry for innlegget. Passer ikke inn her)
Postet 27.05.09 kl 22:40
Postet 27.05.09 kl 22:43
Så jo innlegget om advarsel for flytting en smule for sent...Har allerede flyttet den over i en stor bolle...Men da får hun nesten bare være der,er vel et mareritt hvis hun blir flyttet enda en gang nå tilbake...
Han ene mente det var greit et par dager for evt å se utvikling. Håper ikke de gravide er smitta...Det som er dumt nå er at det bare er to hunner og to hanner..da blir vel de stakkars hunnene helt slitt ut..
Jeg skal prøve å få lagt ut et bilde jeg tok i stad.
Si fra hvis dere mener jeg burde ta den tilbake..men det er vel enda mer stress for den kanskje...
Ikke greit å være nybegynner og få motstridende svar..Dere får bære over med meg...
Holder dere oppdatert.
Han ene mente det var greit et par dager for evt å se utvikling. Håper ikke de gravide er smitta...Det som er dumt nå er at det bare er to hunner og to hanner..da blir vel de stakkars hunnene helt slitt ut..
Jeg skal prøve å få lagt ut et bilde jeg tok i stad.
Si fra hvis dere mener jeg burde ta den tilbake..men det er vel enda mer stress for den kanskje...
Ikke greit å være nybegynner og få motstridende svar..Dere får bære over med meg...
Holder dere oppdatert.
Postet 27.05.09 kl 22:59
Postet 27.05.09 kl 23:23
Jeg synes de ser mye mere røde ut enn rosa. Rød er en vanlig farge på gjellene (Leste om det i en annen tråd) Men om de plutselig blir røde så er det noe å bekymre seg for. Var de sånn på butikken og? Kanskje de skal være sånn?
Det er forskjellig fra art til art hvor godt man ser gjellene.
Er hun ofte på bunnen? Kanskje hun er litt utslitt fordi hannen kan ha svømt etter henne?
Husk : Aldri flytt fisker som ikke skal være i bolle til en bolle. For det første så kan graderen bli brått kaldt eller varmt for henne når hun er vant med temperaturen i akvariumet.En bolle har heller ikke pumpe osv .. Vannet i bollen er helller ikke så fint på starten.
Nå vet du det til neste gang.
Heller ha et akvarium du bruker til karantene osv som har varmekolbe og andre utstyr (Vet ikke om varmekolbe er nødvendig, men jeg ville valgt å ta oppi en liten varmekolbe) Men trenger ikke å si så mye. Mona o har uansett skrevet om det : )
Det er forskjellig fra art til art hvor godt man ser gjellene.
Er hun ofte på bunnen? Kanskje hun er litt utslitt fordi hannen kan ha svømt etter henne?
Husk : Aldri flytt fisker som ikke skal være i bolle til en bolle. For det første så kan graderen bli brått kaldt eller varmt for henne når hun er vant med temperaturen i akvariumet.En bolle har heller ikke pumpe osv .. Vannet i bollen er helller ikke så fint på starten.
Nå vet du det til neste gang.
Heller ha et akvarium du bruker til karantene osv som har varmekolbe og andre utstyr (Vet ikke om varmekolbe er nødvendig, men jeg ville valgt å ta oppi en liten varmekolbe) Men trenger ikke å si så mye. Mona o har uansett skrevet om det : )
Postet 28.05.09 kl 18:30