Stimfisker?

Hei! Jeg har et akvarium på 63 liter og vurderer nå å skaffe meg en liten gruppe med stimfisk(eventuelt guppy).
Fra før har jeg:
2 kamfisker(jenter)
5 kuhlii åler
3 Sulawesi-snegler

Har jeg plass til en liten stim? I så fall: hvor mange? Hvilken art vil dere anbefale?
Ingen forslag? Kanskje denne tråden hører til i nybegynner-forumet...
Du kan jo ha
5-10 neon tetra da? de skal jo gå fint der
Tror problemet er at du egentlig har et for lite akvarium til å være nybegynner. Når nybegynner skal ha fisk i sine små akvarier ønsker de som oftest store og mange fisk, som ikke lar seg forene med det akvariet de har. Her finner du en del fisk som kan gå i ditt kar. Når det gjelder antall er det selvfølgelig det beste at en stim av fisk virkelig er en stim og da må du ha mellom 10 og 30 fisk mener jeg. I tillegg må du ha noe som gjør at fisken stimer, og da må det være noe som stimfisken ønsker å forsvare seg i mot, ellers vil de fleste simfisker ikke stime. Da blir 60 liter alt for lite til det meste (mener jeg).
Plussmedlem
Jeg foreslår at du holder deg til Asia

Stjernedanio er en vakker liten stimfisk.
Cherrybarbe er også flott. Jeg har ikke forsøkt denne barben med kampfisk, men det har kanskje andre på AF?
Inaktiv bruker
Bryter inn i denne tråden jeg...
Nils Vollstad
Tror problemet er at du egentlig har et for lite akvarium til å være nybegynner. Når nybegynner skal ha fisk i sine små akvarier ønsker de som oftest store og mange fisk, som ikke lar seg forene med det akvariet de har. [URLBLOCK1] finner du en del fisk som kan gå i ditt kar. Når det gjelder antall er det selvfølgelig det beste at en stim av fisk virkelig er en stim og da må du ha mellom 10 og 30 fisk mener jeg. I tillegg må du ha noe som gjør at fisken stimer, og da må det være noe som stimfisken ønsker å forsvare seg i mot, ellers vil de fleste simfisker ikke stime. Da blir 60 liter alt for lite til det meste (mener jeg).


jeg ønsker meg en stim i 720 literen min, har kjøpt 3 kongotetra, og skal kjøpe flere. Du skriver at en stimfisk må ha noe å forsvare seg mot så den skal stime, hva anbefaler du jeg skal ha da?
Tror problemet er at du egentlig har et for lite akvarium til å være nybegynner. Når nybegynner skal ha fisk i sine små akvarier ønsker de som oftest store og mange fisk, som ikke lar seg forene med det akvariet de har. Her finner du en del fisk som kan gå i ditt kar. Når det gjelder antall er det selvfølgelig det beste at en stim av fisk virkelig er en stim og da må du ha mellom 10 og 30 fisk mener jeg. I tillegg må du ha noe som gjør at fisken stimer, og da må det være noe som stimfisken ønsker å forsvare seg i mot, ellers vil de fleste simfisker ikke stime. Da blir 60 liter alt for lite til det meste (mener jeg).


Nå har jeg jo ikke fylt akvariet mitt med store fisk så langt da Jeg vil absolutt ikke fylle akvariet mitt med fisk i alle størrelser og farger, og liker gjerne at en må lete litt etter fisken. Men skulle gjerne ha sett noen flere(1-3) fisk i midt- og toppsjiktet. Er enig i at en stim på 10 stk blir for mye. Problemet er jo at dyrebutikkene som oftest selger fisk som er alt for store og/eller bare stimfisk. Men etter det jeg forstår, så burde jeg la være å gå for stimfisk og heller skaffe noen få(eventuelt ingen) fisk til?

EDIT: jeg er også ute etter fisk som passer med de fiskene som allerede er der.
Plussmedlem
Heika
Er enig i at en stim på 10 stk blir for mye.

10 stk stjernedanio er det plass til i 63 liter.
Karet ditt er ikke akkurat overfylt...

(Regner med at du har et brukbart filter.)
Hva med Boraras, et stort utvalg av veldig små fisker. Mine stimer fint selv uten noen"fare".
63 liter
du kan ha noen sebrafik ()danio reiro),, har selv hatt d i en 63 liter det gikk bra det ,,lykke til
Takk for alle svar! Og jeg blir nok, som Loomis sier, og gå for noe fra Asia. Dette avhenger jo veldig av om dyrebutikken har fiskene jeg er ute etter. Skal lese litt i fiskebasen før jeg bestemmer meg.
Jeg ville valgt Rødmunntetra det er en ganske liten fisk som virkelig stimer. Det er veldig artig å se på de. Spesielt når de legger seg under andre fisker og hermer bevegelsene deres
Rødmunntetra krever vel flere liter enn det jeg har i akvariet mitt, men takk for tipset c;
Vil anbefale deg å se på mosqito rasbora (boraras brigittae) Jeg har ikke hatt denne fisken selv, men den tar liten plass, og er rolig og snill. En fargeklatt i et lite akvarium
Mosqito rasbora skal absolutt vurderes hvis dyrebutikken har disse inne. Den har en utrolig fin farge!
-Har kun sett den inne på TAM i trondheim en gang, så tror ikke den er så alt for vanlig. Men bestemmer du deg for den kan den sikkert bestilles
Tilfeldig bekjentskap
© Sharon Mari Habbestad
Reklame for plussmedlemskap