Fersk med akvarium og noen spørsmål

Heisann! Er ny her på forumet og må få si at dere har et flott forum. har lest masse og fått satt meg inn i en del, men noen ting er ikke så lett å lese seg til så jeg har noen spørsmål.
Har kjøpt et hjørneakvarium på 190 liter av en kompiss og har fått i sand, vann, planter og noen småfisk som dama hadde stående i en liten bolle på kjøkkenet. Var en tur oppe i elva idag og fant noen stein jeg kunne tenkt meg å hive oppi, men vet ikke om de er egnet i et akvarium. Lest en del om metaller som glinser og ikke bør være i akvarium og jeg har styrt unna disse.
Om det er kalk i dem vet jeg ikke for jeg har ikke noe syre som kan vise dette så derfor spør jeg her om noen har erfaring eller tips om disse steinene som jeg har lagt ved et bilde av. Takker for svar

Disse ville jeg vasket og puttet i karet. Har selv hentet masse stein i fjøren og har aldri opplevd at de har gjort noe skade i karet. Legg isopor under sanden hvis du bygger med steinene. Da unngår du knust bunn om de skulle velte.
ok, takker for svar. spørs om jeg koker dem i kveld innreder litt =)
Stein er dødt materiale. Trenger ikke å kokes bare vask dem godt.
Men på steinen kan det være levende materiale
Kok den, så er du 100% sikker.
Inaktiv bruker
Har kokt mine selvplukkede steiner. Har også en regel om hardhet: De steinene som lager ripe i glass, og ikke omvendt, går fint i akvarium. De er harde nokk.
Har hørt noe om at man kan bruke eddik på å finne ut som det er kalk i steinen? Husker ikke helt hvordan dette var..
Dryppe på og hvis det "freser"/reagerer er det kalk. Om jeg ikke husker feil nå.
Flytende avkalkingsprodukt til kaffetrakter;drypp på stein for å sjekke om mulig kalkholdig.Om det skummer er det kalkholdig.
Lette etter svar på det samme som deg,og fant det i en tråd her inne,husker dessverre ikke hvem sin.Jeg brukte ikke stenene likevel,så jeg har ikke fått testa det ut,men et tips er det jo.

mvh
bernie
Men på steinen kan det være levende materiale ;-) Kok den, så er du 100% sikker.


Er det noe levende der så er jo det bare snadder for fisken. Vi må ikke bli paranoide her, veldig få ting i naturen som kommer ferdig kokt.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap