Må man slå av pumpe for å bruke esha 2000?

Må man slå av pumpen på akvariumet når man bruker esha? Står på det arket man får med at noe kan gjøre negativt på effekten.
Har denne pumpen:
KLIKK

Har filtersvamp og Rena Crystal i pumpen.

Er jeg nødt til å ta den bort?
Jeg hadde kanskje tatt bort Rena Crystal, men latt filtersvampen vært i. Eller er Rena Crystal bare filtermedie det også? Jeg fant ikke ut av det.
Veldig viktig at du holder liv i filterbakteriene der, så ikke stopp pumpen lenger enn nødvendig.
Esha 2000 skal ikke være skadelig for filterbakteriene heller, men effekten av medisinen kan svekkes av kullfilter o.l.
Er dette filtersvamp?

Hvis du klikker på bildet blir det større bilde på siden.

Det er en sånnen som er inne i pumpen min. Er det vanlig filtersvamp eller?

Rena Crystal er nok en greie man egentlig ikke trenger, men tror det bare er super rens greie.
Ser sånn ut.
Det er der på svampen at filterbakteriene holder til, ja.
Det vil si akvariets "nyre"
Så må jeg ha Rena Crystal i pumpen hele tiden?


Må jeg slå av pumpen eller kan den stå på når jeg medisinerer?
Du trenger ikke å ha Rena Crystal i pumpen (vet ikke om den reduserer effekten av medisinen). Du kan kanskje legge inn litt mer svamp der i stedet?

Ikke stopp pumpen mens du medisinerer (og ikke ellers heller mer enn nødvendig).
Filterbakteriene som er i svampen omdanner giftige avfallsstoffer til plantenæring, men de trenger oksygen for å leve. Derfor er det viktig at pumpen går hele tiden.
Og derfor er det også viktig å ikke vaske vekk all filterguffen som er på svampen
Ok. Får se om noen andre kommer med andre svar
Det står at rena crystal fjerner lukt og farge på vannet - akkurat det samme som kull gjør. Om rena crystal derfor innehar evnen til å også absorbere medisin, slik kull gjør vet jeg ikke, men jeg hadde ikke tatt sjansen.

Jeg hadde tatt ut den rena crystal greia, erstattet den med en formklipt svamp, og deretter medisinert. Filteret skal gå mens du medisinerer.
Jeg har ingen svamp .. Kan jeg bare ta Rena Crystal ut da eller?

Hvis man kan bare ta ut, men når skal man ta den inni igjen da?
Molly&Guppy
Det er en sånnen som er inne i pumpen min. Er det vanlig filtersvamp eller?


Du sier jo at du har en i pumpen ?? Det er den vi kaller svamp.
Jeg har det, men ElinH sa dette: Jeg hadde tatt ut den rena crystal greia, erstattet den med en formklipt svamp, og deretter medisinert.

Mener liksom at jeg ikke har noen ekstra svamper
Å ja, sånn du mente. Beklager.
Jeg foreslår at du tar den ut og kaster den, og setter inn en ny igjen en dag eller to etter at kuren er ferdig.
Eller så gjør du det billigere for deg selv, tar den ut og kaster den, og stikker innom butikken en dag og kjøper en slik blå svamp som egentlig selges til juwelfiltre, og klipper til den. De selger slike pakninger med en sånn svamp for rundt 40 kroner på den lokale dyrebutikken her.

Filteret kan jo bare stå og surre bare med den filtersvampen som er der nå frem til du får tak i en annen svamp.

Disse clear crystal greiene skal vist byttes ut hver 6. uke, og det er jo unødvenige penger å bruke når du kan ha noe inni der som så og si aldri trenger å skiftes ut
Har igjen noen av de Crystal greiene. Tror jeg skal vente til jeg har brukt opp de før jeg kjøper meg en sånn blå svamp.

Er jeg nødt til å ha en til svamp der når jeg medisinerer da?
Nei, svampene har ingenting med medisineringen å gjøre, egentlig.

Svampene er bolig for de ggode bakteriene du trenger for å rense vannet og hindre at det blir giftig. Den eneste tingen med svamper og medsisin, er at enkelte medisiner dreper absolutt alle bakterier - inkludert de i filteret ditt. Da blir karet å regne som nytt, og du risikerer nitritt.

Esha er en snill medisin som ikke skader filterbakteriene dine
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap