Guppyene dør

Jeg har et kar på 40 L med guppy. Akkurat nå har jeg én hann og tre hunner, så det burde vel ikke være for overbefolket. De dør gjerne i løpet av en måned eller to etter at jeg har kjøpt dem, og jeg skjønner ikke hva som er galt.
De virker friske i oppførsel, og spiser, men det ser ut som om de blir tynnere og tynnere, buken skrumper liksom inn, før de til slutt blir slappe og dør.

Jeg kan jo ikke kjøpe nye fisk hvis de bare dør, og det er nok neppe særlig stas for fisken heller, så jeg er litt frustrert over situasjonen.

Jeg har aldri opplevd noe lignende før, og lurer på om noen har ideer om hva som kan være galt?
Hvor
ofte skifter du vann? tempratur? målt ph og nitrit?
Temperaturen ligger på ca. 24-25 grader. Skifter litt vann hver eller annenhver uke.
Nå har jeg akkurat målt ph og nitritt. Ph-testen viste 7, og nitrittesten viste 0,0 mg/L.
Med de vannverdiene der tror jeg det holder å bytte vann en gang i uka som du alt gjør, så lenge det ikke er noe galt med amoniakken eller nitrat. Men er akvariet innkjørt og du ikke har fiklet med filteret (vasket, byttet svamper) er nok ikke amoniakk noe problem, og nitraten minker jo når du bytter vann.

Det jeg heller tror er at fisken er svak. Personlig har jeg heller aldri greid å holde liv i guppyene i mer enn 2-3 måneder, uten at noe virket galt, så jeg har ikke guppyer lenger. Er jo kjent at det er en del innavlsproblemer også, så kanskje de du har er svake på grunn av det?

Ellers så KAN innskrumpet buk være et tegn på sykdom.
Har ikke fiklet med filteret, og karet er innkjørt, så skulle ikke være noe med det.

Kan det være parasittproblemer?
I følge det jeg har lest på forumet her, kan helt sikkert være innvollsorm e.l.

Sliter med det samme, selv om jeg har en 115 liter som jeg bytter vann på hver uke. Særlig hunner som har født rammes.

Du kan jo prøve å medisinere karet med Sera Tremazol. Men den tar filterbakeriene. Men i en 40-liter går det jo kjapt å bytte vann dersom du må det for å holde ammoniakk og nitritt i sjakk etter medisineringen. Det anbefales å filtrere over aktivt kull etter medisineringen. Hvis du søker på Tremazol finner du mer info.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap