Alge problem!

Hei!

Nå er det noen uker siden jeg byttet til sand i akvariet mitt. Jeg har også kjøpt ett par pallettciklider som ser ut til å trives. Før hadde jeg engelsk elvegrus.

Etter at jeg byttet til sand, har jeg ett par spørsmål:

1. Sanden har på en måte fått masse små ¨groper i seg¨ (se det første bildet). Hvis jeg roter til sanden så de blir flate, er den neste dagen like ¨gropete¨. Er dette pallettciklidene som lager alle disse små hullene? Når jeg prøver å ta i sanden på overflaten med fingrene, virker det nesten som det er ett ¨algevev¨ som holder dem sammen. Vet noen hva dette kan være?

2. Jeg har lagt merke til at det har blitt mye mer alger på glasset i akvariet. Jeg må fjerne alger derfra hver dag med algeskraperen. Er det noe jeg kan gjøre mot dette?

3. Det fester seg algevev til røttene til plantene mine (spesielt anubiasen min). Det var ikke sånn tidligere. Er det noe jeg kan gjøre mot dette?

4. Er det farlig for fisken/liker den ikke at det er så mye alger i akvariet, eller bryr den seg ikke?

Jeg håper jeg kan få svar på noen av disse spørsmålene, og jeg har lagt ved bilder for å gjøre problemet enklere å forstå.

Takk for svar på forhånd!

Her noen råd du kan prøve for å beskjempe algeproblemet ditt. du kan redusere lystiden i karet ditt til rund 8 timer om dagen, ikke gi fiskene dine så mye mat og kansje ha en eller to dager hvor de ikke får mat. Med å gi fiskene dine mindre mat så begynner enkelte fisk å spise på algene.
Det er ikke palettcikliden som lager de små gropene du har på bildet.
Du kan skaffe deg noen sandsnegler som går og roter i sanden, det er både bra for planter og sanden din, og de spiser alt som er tilovers av for.
Mine slektninger av paletten lager slike groper. Så skal ikke se bortifra at det er fisken.
Ellers så kan du følge rådene til ctammer, kutte ned på lys tiden. Og for litt mindre.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap