Et par spørsmål ang akvarie osv.

Har vurdert lenge å skaffe meg akvarie, men problemet er at pappa nekter, så derfor lurer jeg på en del ting.
Pappa ville ikke ha det for han mente det brukte mye strøm, noen som har peiling på hvor mye strøm de bruker?
Må pumpa, lyset og evt varmekolben stå på hele tiden?

Og hvor mange fisk kan jeg ha i et 10 L akvarie? Her er et bilde av akvarie jeg vurderer: http://www.tropehagen-zoo.no/nettbutikk/display.aspx?menuid=511014&prodid=15090

Har litt lyst på kampfisk, er de lette fisker å holde og hvilke fisker går de godt sammen med?




Pappa brukte argumentet om strøm i førsten - nå har jeg tre kar! Et akvarie bruker ikke så mye strøm at det er nevneverdig. du kan jo evnt. si til pappan din at du heller ser mindre på tv, eller sitter mindre på datan
Funker fett.

Pumpe SKAL være på hele tiden. varmekolbe burde du ha, med mindre du har konstant 24-26 gr i rommet hele tiden. Lyset slår du jo av om natta

I en 10liter går såvidt en kampfisk, den kan være oppi der, men det vil ikke si at den trives. Jeg var tvunget til å ha min kampfisk i en 5liter når den fikk finneråte, og lillesøster knuste karantenekaret mitt på 25liter.
Kampfisk trives best i eget selskap. Jeg har min rolige kampfisk sammen med noen tetra, algespiser og en liten skalare(midlertidig hjem) i min 60liter. Han napper litt i skalara, men han overlever det inntil jeg får han til den jeg skal gi den til.

Men en tiliter er et fint sted for 10-15 reker, altså
Men du får en 50liter for samme pris som den 10literen som du har linket her. Jo større kar, - jo enklere å holde

ellers så ønsker jeg deg en hyggelig dag, og lykke til med å overtale faren din
Hei.

Som nevnt før meg så bruker ikke et akvarium mye strøm. Du kan jo vise denne tråden til far din, så kan han se at ikke ikke går mange watt...

Men 10 litere syns jeg var litt lite. Vil anbefale deg å helle kjøpe et på rundt 60 liter. Da er utvalget av fisk mye større, og det er i tillegg mye enklere å holde pga. vannverdiene i en 10 liter vil mest sansynlig ikke holde seg stabile.
vil bare nevne at de fleste akvariebutikken har slike "startsett" da er det akvarier på 54/60 eller 90 liter. Tror det til 54l fåes til 499, vil si jeg mener det karet du har sett på har rå pris! Hvis ikke jeg husker feil følger det med pumpe, lys, varmekolbe og stein i disse startpakkene. Ikke minst kan du ha flere fisker og mer stabile vannverdier så slipper du uforklarlig fiskedød. 10 liter i min mening er ikke egnet for en kampfisk eller noen annen fisk. Kun små reker.
Okei. Da kjøper jeg heller akvariumet til en jeg kjenner, det er på 64 liter.
Men å ha på varmekolben og pumpa hele tida er ikke brannfalig heller nei? pappa begynnte å snakke om det også han.. men det tror jeg ikke noe på!!
it ett akvarium er de som regel vann. vann brenner ikke :p
Hehe, nei.. Men fra kontakten? ;s tror ikke noe på det jeg heller, bare pappa sine dumme unnskyldninger...
en tv eller pc er minst like farlig. eller alt mulig annet som krever at du stikker noe i kontakten.
Akkurat, er jo bare tull.
noen som vet ca hvor mye strøm et akvarie tar da ?
Siri Fisknes
Akkurat, er jo bare tull. noen som vet ca hvor mye strøm et akvarie tar da ?



I et 64 liter vil du kanskje ha en 75w varmekolbe. Denne slår seg inn når det trengs.

Pumpa bruker i området 5W og Lyset fra 15W-25W, og står bare på på dagtid.


-Tim
en liten kjapp tur på internett viser:
(legger ved linker hvis du virkelig må overbevise faren din

En vanlig Samsung 40" flatskjerm har et strømforbruk ved drift på 150 watt

En Fluval 2 innvendig pumpe (den som vanligvis følger med kar på rundt 60 liter har et strømforbruk på 5 Watt

En Jäger varmepumpe har et strømforbruk på 25 watt (og dette er det vet akvarium som bruker mest)

Jeg vet ikke hvilke lys som følger med i slike startpakker men går utifra at det er noe på denne størrelsen (tatt ut fra cm på kar etc) den har et strømforbruk på 15 watt

en kjapp matteregning her viser at et kar på 54-60 liter vil da kreve 45 watt totalt mot et vanlig tv som krever 150 watt. Så at strømforbruket blir for stort er kanskje litt svakt argument mener jeg

Og som Sanne sier. Nei vann kan ikke brenne tror vel ikke jeg har hørt om noen branner som starter fra akvarium. Eneste kjipe kan være kortslutning hvis det kommer vann på stikkontaktene men ingen brann. Da er faktisk TV og PC veldig mye mer brannfarlig. En innvendig pumpe er jo under vann og der er det svært lite som tar fyr

Håper dette hjalp litt til spørsmålet ditt. Dette er som sagt ikke en fasit bare en indikator etter litt leting i diverse nettbutikker

Til slutt: Akvarier er en fantastisk hobby og ikke minst en levende hobby som gjør at man sjeldent går lei, så lykke til med å overtale faren din!
Jaokei. Skal vise pappa det du skreiv
altså, skal jo ha akvarie på romme mitt, d lukter ikke, legger ikke fra seg pels overalt, skittner ikke til, bråker ikke osv. så kan ikke skjønne problemet.. Skjønner mer han sa nei til hamster for ei stund sia... ;s
Rimelig "jæriig"viss man mener et lite akvarium bruker mye strøm, kan tenke meg det bruker omtrent det samme som en vanlig TV(tipper nå altså), men uansett så er det ikke mange kronene mer i året faren din må betale i strømregning.
Du kan jo også forklare at det er sunt å ha en hobby som krever at du leser og lærer om dine dyr, om vannkjemi og plantehold=)
Det
er de dome foreldrene som alti skal si nei off eg har 4 kar på rome og pappa her 20 kar og det bruker lit strøm og det største er 720 l det bruker mest strøm men så har vi varme i golve så da bruker vi ikke varmekolbe
Akvarihobbien er jo flott og lærerik. Men det er levende skapninger det er snakk om. Det koster penger og...om man blir så opplsukt som de fleste her, så blir det veldig tidskrevende.
Jeg regner med det er foreldrene som skal betale for akvariet og fiskene?
Hvis du tjener egne penger kan du jo tilby å betale din bit av strømregningen.

I ferien er det ikke bare å dra fra fiskene sine heller. Greit nok om det er en uke, men er det mer burde du ha mulighet til å få noen til å passe på fiskene. Og det er ikke alltid lett.

Det er mye man burde tenke over når man skaffer et levende vesen.
Inaktiv bruker
Som allerede er nevnt: Si at du ikke sitter så mye på datan eller ser så mye på TV om du får akvarium. Og om du ikke har noen andre hobbyer, kommer du til å bli hekta på akvariehobbyen! (slik som jeg gjorde). Som også allerede er nevnt, lærer du mye! Om hvordan du øker pH, gH, kH, osv.

Om du får et akvarium, kan jeg nesten garantere at pappan din vil bli fasinert! (slik som mamma, som heller ikke ville ha akvarium, og nå hun har to selv).

Du kan også tjene litt penger på akvarium. Guppy, Platy, Molly, og alle levendefødende fisker formerer seg lett. Du kan selge yngel til en billig penge.

Lykke til
katjakaj
Akvarihobbien er jo flott og lærerik. Men det er levende skapninger det er snakk om. Det koster penger og...om man blir så opplsukt som de fleste her, så blir det veldig tidskrevende. Jeg regner med det er foreldrene som skal betale for akvariet og fiskene? Hvis du tjener egne penger kan du jo tilby å betale din bit av strømregningen. I ferien er det ikke bare å dra fra fiskene sine heller. Greit nok om det er en uke, men er det mer burde du ha mulighet til å få noen til å passe på fiskene. Og det er ikke alltid lett. Det er mye man burde tenke over når man skaffer et levende vesen.


Jeg betaler alt selv, er trossalt 19 år.
Skjønner liksom ikke problemet, jeg er ikke borte mer enn 1 uke nei, og da finnes det jo feriefôr og.. er jo ikke borte noe ofte heller, så det er jo ikke noe stort problem. da er det større problemer med katta og kaninen ja !
og for å ha sagt det kan fisker klare seg uten mat i opptil 3 uker. sier ikke at det er anbefalt å prøve men hold deg unna feriefôr hvis du ikke må ha det. Det forurenser noe grasalt i karet. Mindre fôr = mindre bæsj = mindre behov for vannbytte jeg reiste fra mine matvrak av noen malawi i tre uker hvor de fikk mat sånn ca tredje hver dag uten problemer

edit: dette gjelder selvfølgelig ikke yngel!

lagt til: hvis du skal bort må det jo være enklere for faren din å hive opp i litt mat hver tredje dag eller noe (hvis han i det hele tatt trenger), kontra en katt eller kanin som må ha tilsyn mer eller mindre hver dag? :P
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap