Nytt akvarium, veldig uklart vann

Har nylig (liten uke siden) satt opp et 63l akvarium i stuen, har stått noen dager med filtrering osv men vannet er fortsatt veldig grå/hvitt og uklart. Man ser ikek bakgrunnen av akvariet. Har prøvd med AquaClear men det har ikke noen effekt, har også delvis byttet ut vannet.

Noen tips eller råd til en nybegynner?
Dette er svært vanlig i nye akvarier, og kan skyldes enten en bakterieoppblomstring eller støv fra bunnlaget. Skylte du grusen/sanden før du puttet den oppi?

Prøv med daglige vannbytter og se om det hjelper. Eller evt bare la det være, det klarner nok opp av seg selv (med mindre det er støv, da er det bedre å slamsuge og bytte vann daglig).
Mulige årsaker:

1. Glasset er skittent
2. Grusen er ikke skyllt skikkelig
3. Roten farger av
4. Svevealger ?
5. Bøtten som du skifter vann med er skitten.
6. Pumpen er full og må rengjøres

Kanskje du kan fortelle litt mer om karet ditt ?
Eller enda bedre; legge til et bilde ?
Inaktiv bruker
Jeg vet hva du mener. Slik var det i mine akvarier også, og tror de sto en uke før vannet var helt klart. Vet ikke hva det kommer av, men du kan skylle filteret, slamsuge og bytte litt vann. Blir ikke vannet klarere.. får du bare vente
Takker for gode svar, har tatt en runde med vannskift de to siste dagene og det ser MYE bedre ut nå. Tror nok jeg ikke skylte grusen godt nok for med en sånn slamsuger fikk jeg opp mye uklarhet fra bunnen når jeg byttet vann.

Takker for tipsene og hjelpen!
Tilfeldig bekjentskap
© ØrjanMc
Reklame for plussmedlemskap