Hvor kommer seglene fra?

I dag da jeg satt i sofaen å snakket med min samboer å svigerfar oppdaget jeg plutselig en sort flekk på akvarie vinduet.
Jeg gikk bort for å se hva det var, men før jeg fikk studert det ordentilg så kom en av fiskene mine å skulle til å spise den. ( men spyttet den fort ut igjen )
Da den havnet blandt akvarie grusen så oppdaget jeg til min store forskrekkelse at det var en liten sort snegle.
Har hatt akvariet i litt over 1 mnd, og har renset det en gang. Å sneglen kom først nå. Så hvor kan den komme fra?
Vasket alt av planter grundig før jeg satte dem i første gangen, og det samme gjorde jeg da jeg vasket akvariet. for ca en uke siden.

Er det noen som har opplevd dette før?

Hei Hege.

Gratulerer med akvarie. En flott hobby - og livsform.
Såkalt pestsnegle ganske sikkert dette. Veldig mange som har opplevd dette ja.
Har nok fulgt med en av plantene dine, kanskje som egg - selv om du skylte denne grundig.
Om du søker på foreksempel pestsnegler her i forumet vil du få opp en masse treff.
Plukk den/de ut straks du ser den/dem. De blir fort mange.

Du skriver at du; "har renset det en gang" og "da jeg vasket akvariet".
Du er klar over at akvariet ditt trenger en innkjøringsperiode før du har i fisk, at du kun skal ta delevannsbytter av vannet og ikke skal vaske hele akvariet?
Under Artikler her i forumet finner du en masse kunnskap om både oppstart og vedlikehold av akvariet ditt.
Lykke til.

mvh
Jeg er klar over innkjørings tiden ja, og da jeg skiftet vannet tok jeg bare ut deler av vannet. dvs, jeg hadde en bøtte med vannet jeg skulle kvitte meg med, og en med det vannet jeg skulle ta vare på, som jeg da hadde fiskene oppi.
Fjenet blader som var skadde da jeg skylte dem/vasket dem..

Skal oppgradere akvariet fra 26l til 93 i neste uke.
Jeg overtok et akvarium som hadde stått tomt og tørt noen uker. Vasket det med klut og neglekost og spylte det grundig med hageslangen.
Så fylte jeg opp med diverse innventar fra et akvarium uten snegler.
Etter en stund så oppdaget jeg masse bittesmå snegler i karet. De hadde altså overlevd (antagelig som egg) langs glasskanten et sted.
Nå bruker jeg klorinvann for å rense akvarium.
Shiramor
Jeg overtok et akvarium som hadde stått tomt og tørt noen uker. Vasket det med klut og neglekost og spylte det grundig med hageslangen. Så fylte jeg opp med diverse innventar fra et akvarium uten snegler. Etter en stund så oppdaget jeg masse bittesmå snegler i karet. De hadde altså overlevd (antagelig som egg) langs glasskanten et sted. Nå bruker jeg klorinvann for å rense akvarium.



Er ikke så veldig inne på det her.. men klorin vann?? Tar ikke det bort veldig mye av bakteriene som skal være der da?

Har ikke sett flere snegler.. så håper at det ikke dukker flere opp før jeg har fått innkjørt det andre akvarie mitt, og kan flytte fiskene over i den andre tanken.
klorinvann brukes bare før du setter opp karet, klorin er jo gift for det meste må bare huske å skylle godt før man har oppi noe
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap