Malle og malawi

Jeg veit at malawi er en agressiv art ,men uansett lurte på om noen ancistrus gibbiceps går fint med malawi`?
Nå har vel afrikanske og sør-amerikanske fisker forskjellig krav til hardhet og Ph på vannet. Så i utgangspunktet passer ikke disse sammen.
Gammel tråd, men jeg lurer også på dette.
I mitt malawikar vil jeg ha 8 i ph, og 12dh.. vil ikke en ancistrus sp. oppdrettsvariant kunne trives i dette? dette er en mellomting av hva de 4 artene jeg først og fremst ønsker meg av malawi, og er også de høyeste verdiene en ancistrus kan leve i, i forhold til fiskedatabasen.. Jeg vet ikke helt hvordan man skal indikere fiskebasens topp/bunn verdier. Betyr f.eks PH: 6-8 at 6 er det absolutt minste for at den skal kunne leve, eller trives? Det er jo en -veldig- stor forskjell.
Derav mitt spørsmål, vil ancistrus sp. oppdrettvariant trives i et miljø der vannverdiene er maksimalt utifra anbefalt i fiskedatabasen?
Blir litt synsing dette her fra min side, men man bør ikke "stole"fullt ut på fiskebasen.
Det med ph 6-8 står det på utrolig mange fisker i den basen.
Driver selv mest med sør amrikanere som diskus og alle 3 scalare typene + noen L maller.
På diskus står det også ph helt opp til 8 og jeg har prøvd det i startfasen av diskuskarrieren min og ja de levde, men fy for en stor forskjell det ble på fisken når phen ble senket til "normalt"nivå.

Så nei jeg mener ph 8 er for høyt for en ancistrus og at vannverdiene i et malawikarr passer den dårlig.
De overlever nok, men tviler på at de har det særlig opptimalt.

Vi mennesker også ka n leve i et rom med relativt mye røyk, i åfrevis uten og dø, men særlig behagelig kan det umulig være.

Nok av malawi typer som spiser alger da(så vidt jeg har lært og hørt da), da afrikanere ikke intreserer meg, så har jeg ikke mest greie på de fiskene.

Men fy fy og sette sør amrikanere inn i afrika vann(min mening da).
en kamerat av meg hadde malawikar med ancistrus uten at de så ut til å ha noen problemer i det hele tatt. tror ikke det er noe problem egentlig.
men er kulere å holde seg til malawi hvis man først har bestemt seg for det da
jeg ville vel sett om jeg fikk tak i noen bra algeetere som hører hjemme i malawi og som ikke koster skjorta, og hvis det ble vanskelig så ville jeg kjørt på med ancistrus.
-Lip-
Jeg veit at malawi er en agressiv art ,men uansett lurte på om noen ancistrus gibbiceps går fint med malawi`?


Det finnes over 800 arter av malawiciklider, alt fra meget rolig til ekstremt hissige. Ancistrus og gibbiceps er de maller som klarer seg best i ett malawimiljø, men om de har det kjempebra skal jeg ikke utale meg om. Etter det jeg hører er gibbicepsen mindre avhengig av røtter i kosten enn ancistrusen. Røtter har en lei tendens til å surne vannet, og det er en uting i et malawikar.
Stort sett alle artene i mbunagruppen spiser alger, noen har alger som hovedfor, andre spiser like mye insekter som alger.

Mbunaene er stort sett hissige, og dette går ofte ut over finnene til en malle. Skal maller holdes med hissige fisk bør de settes inn i karet først, slik at de er kjent og enkelt kan gjemme seg hvis faren truer.
Å sette inn en malle i et veletablert mbunakar er ikke å anbefale. Mest sannsynlig blir den drept, eller ihf skadet. Prater av erfaring..
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap