Noen bittesmå skapninger har dukket opp i akvarie??

For et par uker siden så vi en bitteliten skapning i akvarie vi ikke hadde sett før. Nå i det siste har vi sett noen fler. Det kan se ut som bittesmå snegler, de suger seg ofte fast i akvarieglasset, eller på flyteplantene.
man ser tydlig at dem suger, i alle fall når den sitter på akvarieglasset, den har to små følehorn ser det ut til.
De er så små at det ville være umulig å få et bra bilde her..Noen som vet og evt kan komme med et bilde??

Mulig de fulgte med flyteplanten da vi kjøpte den for 5-6 uker siden..

Bare redd de skal være skadelige for de andre fiskene, 2 døde fisker den siste mnd, uten at det er noe galt med vannverdier. Mulig at pumpen er noe dårlig,men det er gjennomstrømning i vannet,det ser vi tydellig.
Har Guppy, malle, og 5 neontetra. Kun guppyene som har død, syns den ene virker noe slapp nå..Mulig den var gammel da vi fikk den fra butikken,fikk se noen ungfisker for litt siden og de var mye mindre en de vi hadde fått med desverre..

Håper noen kan hjelpe meg med å finne ut av disse små skapningene som har dukket opp.

Mvh
Pestsnegler som følger med planter er helt normalt og ikke farlig for fisker.
Kan nok høres ut som det kan være disse pestsneglene..ser ut til at dem har et bittelite hus og ja.
de lignet ikke på de du sendte link på josti.
Takk fo svar
Det finnes flere typer pestsnegler, så ikke bli overrasket om nye, ukjente "gjester" dukker opp :p

I denne tråden ser du en bildekolonne til venstre for tråden, og bildene gir direkte link til typene i skalldyrbasen ved å klikke på dem.
Fant ut at det må være damsnegle, lymnea peregra.Ligna veldig på den.

Fikk litt dårlig samvittighet da jeg hadde vannskifte i dag og så en av disse sneglene fulgte med i sluket da jeg tømte akvarievannet i vasken..huff...hehe
den kommer kanskje et spennende setd til slutt hvis den overlever ferden.

En guppy til tok kvelden...det er den 5 på 8 uker,jeg syns som sagt de så gamle ut da vi fikk de,aner ikke hvor lenge man kan forvente seg at de lever..men mulig at flyttingen ble for tøff hvis de er gamle..de så i alle fall mye større ut enn de jeg så i en annen dyrebutikk, og de var bare ungdommer.

nå er det en igjen, og hun ser veldig gravid ut...håper hun klarer seg i alle fall,ser frisk og livat ut.
Alle vannverdier er så fine og, ingen tegn til sykdommer har de heller hatt,så litt merkelig er det...
de 5 neontetraene stortrives ser det ut til, alle er like hele etter å ha bodd der nå i ca 5 uker. og mallen ser ut til å ha det bra.

fint vi fant ut at sneglemysteriet vi som er nybegynnere tenkte jo ikke at vi fikk de med på plantekjøpet.hehe
ha en fin kveld.
Det med at guppyer dør nå og da uten synlig grunn er bare normalt i og med at de har gått gjennom mye innavl opp gjennom årene.

Jeg er en av de få her på forumet som vil gratulere deg med damsnegler De er vakre små dyr, og kan få utrolig flotte farger i skallet ved riktige forhold. Selv har jeg noen med gull, sølv og brune "snirklemønstre". De spiser ikke plantene dine med mindre det ikke er noe som helst annet der. Algene forsvinner fort skal jeg love deg. Og de er, som andre har sagt, ikke farlig for fiskene dine
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap