Mating

Nå har jeg hørt så ekstremt mye om mating av fiskene mine.. i div butikker at jeg ikke blir klok på det.

Så jah, hvor ofte skal man mate? jeg har hørt alt fra 2-3ganger daglig til 2-3 dager i uka.

Hva er riktig?

Eller kommer det ann på hva slags fisk man har?

I såfall så har jeg en kampfisk type crowntail, en liten sjarmør av en fisk..

På bildet viser jeg 2 av de 3 typene fisk jeg har, husker ikke hva dem heter, den siste er en algeeter, ligner på en pleco.
ser du har neontetra og kampfisk, det er ikke synd på dem om de får mat en eller to ganger om dagen. Gir du to ganger om dagen, forer du litt mindre hver gang enn hvis du forer en gang om dagen. den plecoliknende vil jeg tippe er ancistrus. De spiser jo alger, så har du mye av det, kan de få mindre for vil jeg tro. mine to ancistruser får en algetablett hver daglig, men det er egentlig mer enn nok. av og til bytter jeg ut algetabletten med en skive agurk eller squash som jeg fjerner dagen etter.

Forer du ancistrusen for mye, vil maten komme ufordøyd ut igjen, det skjer av og til med mine når de får ferske grønnsaker.

Ellers er det noen som har en eller to foringsfrie dager. Det kan være lurt hvis akvariet er fullt av næring. Får du yngel bør de mates hver dag og flere ganger om dagen.
takk for et godt svar

har alder noe og si på hvor ofte man skal mate? er jo bare yngel
Matti Klami
takk for et godt svar :) har alder noe og si på hvor ofte man skal mate? er jo bare yngel



Yngel spiser ofte og lite. Voksne fisk er mer fleksible. Helt generelt.


-Tim
Matti Klami
har alder noe og si på hvor ofte man skal mate? er jo bare yngel


Hvilke fisk er yngel? Eller mener du at du fått yngel i akvariet, eller kjøpt fisk som er så ung at de nærmest er yngel?

Som nevnt ovenfor trenger yngel litt mat om gangen, men oftere enn voksne fisk. Yngel (avhengig av art) kan få mat minst et par ganger om dagen.
Det skal veldig små mengder til de fleste yngel-arter (unntak er f.eks. diskus).

Ha dette i bakhodet: det er 90% sikkert at en nybegynner overfôrer
(da jeg var nybegynner, fôret jeg fiskene omtrent hver gang jeg gikk forbi akvariet, for "de ser jo så sultne ut, stakkars...." )

Jeg ville ikke hatt noen fôringsfrie dager til så små eller unge fisk. Det svekker dem bare og gjør dem mottagelige for sykdom. Yngel trenger mat ofte. Dersom akvariet er ganske nyetablert, finner de lite eller ingenting annet å spise der. Spesielt hvis det er lite planter.



Dem er så små at dama i butikken kalte dem for yngel iallefall, neontantraene og ancistrusen.
Kampfisken er vel forholdsvis liten den også men en del større enn de andre.

Akvariet er nyetablert, litt for nyetablert til at det skulle vært fisk i det har jeg funnet ut, men sjekker verdier osv i vannet hver dag så det ikke skal gå galt.
Jeg synes ikke de ser så ørsmå ut på bildet, men er jo litt vrient å se.. Imidlertid - sånn for ordens skyld: Det er kardinaltetra, ikke neon
anette
Jeg synes ikke de ser så ørsmå ut på bildet, men er jo litt vrient å se.. Imidlertid - sånn for ordens skyld: Det er kardinaltetra, ikke neon :)


Takk takk Jeg har leitet ei stund i fiskebasen etter navnet men fant det aldri.
Matti Klami
Nå har jeg hørt så ekstremt mye om mating av fiskene mine.. i div butikker at jeg ikke blir klok på det. Så jah, hvor ofte skal man mate? jeg har hørt alt fra 2-3ganger daglig til 2-3 dager i uka. Hva er riktig? Eller kommer det ann på hva slags fisk man har? I såfall så har jeg en kampfisk type crowntail, en liten sjarmør av en fisk.. På bildet viser jeg 2 av de 3 typene fisk jeg har, husker ikke hva dem heter, den siste er en algeeter, ligner på en pleco.

Hei !
Jeg har en kampfisk i en bolle som jeg gir mat kun en gang om dagen, og 4 guppyer+2pansermalle+1algespiser i akvariet som får mat morgen og kveld : ) men aldri gi så mye mat at det flyter ned på bunden :P
Ikke ha noen fôre frie dager
Det kommer helt an på fisken Kulefisk forer man f.eks ofte kun 1 gang i uken. Guppy vil spise til de sprekker... andre fisk er treige i matfatet. Det finnes ingen fasit. Har du f.eks maller bør du absolutt la maten synke til bunnen. Med yngel er det en helt annen historie, men jeg regner ikke med at det er det du spør om. Generellt er overforing det største problemet. Husk at det finnes mengder av mat i et akvarium som vi ikke ser med det blotte øyet. Bedre å fore for lite, enn for mye mtp vannkvaliteten.

En foringsfri dag eller to i uken kan være veldig lurt
Enig med tender.

Ikke gi dem for mye for.
En foringsfri dag eller to i uken er bare bra
Hvis du forer for mye vil det bli mye "dritt" i vannet.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap