Hvordan lettest bytte filter?

Hei jeg har innvendig filterpumpe.. Tror den begyner å bli tett, og at filteret bør byttes.Det ble kjøpt brukt. så pumpa var innkjørt.

Kan jeg evt legge det nye filteret i akvariet og la det ligge en stund for så å skifte det med det gamle? EVT HVOR LENGE BØR FILTERET LIGGE DER FØR DET KAN SETTES I PUMPA?
tips tas i mot med stor takk
Plussmedlem
Hva slags filter er det snakk om?

Enkelte innvendige filter har flere filterpatroner/filterskiver. Du kan dermed bytte ett av gangen hvis de har blitt veldig dårlige etter diverse rens/skyllinger.
Hei
det er 2 svamper,fluval 2+ heter pumpa.
de nye svampene bør vel ha bakteriefloraen for å opprettholde det i vannet.er det da mulig å la dem ligge noen dager i akvariet før jeg etter de i pumpa slik at bakteriefloran opprettholdes, eller hvordan gjør dere som kan det dette??
Ikke kjöp vanelige svamper.
Kjöp grov blåfilter.
Og bruk den som svamp,mye bedre den går ikke tett så fort da

Modifisering av innerfilter kan du lese her
Hei!
Jeg sliter litt med å skjønne hva du egentlig spør om. Er pumpen din tett, eller skal du av en eller annen grunn installere ny pumpe? Om pumpen kun er tett så skyller du bare svampene i lunkent vann. Om du skal bytte til en ny pumpe så overfører du enten "filtergørr" til de nye svampene eller benytter de samme svampene i den nye pumpa
Nei. du skal ikke skylle svampen i lunkent vann.
Da forsvinner de gode filterbakteriene ;(
Du skal skylle svampen i akvarie vannet.
Tobbi: om vannet er lunkent eller det er akvarivann har overhodet ikke noe å si for bakteriene. Grunnen til at man generellt anbefaler akvarievann er at man vil unngå at nybegynnere skylder svampene i enten for kaldt, eller for varmt vann under springen. Akvarievann eller lunkent springvann (som holder mer eller mindre samme temp som karet) har ingenting å si for bakterienes overlevelse.
Plussmedlem
brio
det er 2 svamper,fluval 2+ heter pumpa.

Disse tynne svampene kan bli slitt etterhvert, ja. De er nokså tynne.
Du kan eventuelt legge en ny svamp mellom de to nåværende "svampene" en stund.
Men hvis du lar være å skylle den ene av de gamle (hvis den begynner å bli tett), men derimot beholder denne i filterholderen og erstatter den andre med en ny så er dette tilstrekkelig for å overføre bakterier til den nye svampen.
Ja.
Men er det ikke best å skylle den i akvarie vannet?
Hei Tobbi.

Fluval 2 har to filterplater. Ønsker du bytte ut disse gjør som andre har skrevet til deg; bytt ut en om gangen. Det går helt uten problemer med ett helt nytt og et gammelt godt innkjørt. Egen erfart dette.

Og jeg er enig i det tender skriver om hvordan man kan skylle filterplatene -
sitat; "om vannet er lunkent eller det er akvarivann har overhodet ikke noe å si for bakteriene. Grunnen til at man generellt anbefaler akvarievann er at man vil unngå at nybegynnere skylder svampene i enten for kaldt, eller for varmt vann under springen. Akvarievann eller lunkent springvann (som holder mer eller mindre samme temp som karet) har ingenting å si for bakterienes overlevelse". sitat slutt. Dette med å skylle i lunket vann under krana er noe jeg selv ofte har gjort i mine fire år som akvarist. Ikke noe problem.
Men er du så usikker så ta akvarievann i en bøtte. (bøtte du kun bruker til akvariet) Og legg filteret her. Klem forsiktig på det til det har sluppet den aller verste skitten.

mvh
Du har vel ingen grunn til å beklage noe her Tobbi?
Er du ny i "faget", er du usikker - så er det da flott å spørre! Det er slik du lærer vet du.
Ser du har et motto; Gir aldri opp. Bruk det du, så ordner det meste seg selv om man gjør endel feil og bommerter på veien.
Ser forressten at jeg har gjort en feil her, svarte deg Tobbi - men svaret var jo til brio, trådstarter. Det er jeg som skal beklage.

brio:
Er du helt fersk og kanskje aldri har hatt oppe filteret ditt tidligere, så er det slett ikke sikkert du behøver bytte noe filter i det hele tatt - bare skylle det litt. Jeg har forsøkt mange ulike merker og typer pumper - og erfaringen er at det aller meste av filtermaterialer har lang lang levetid.

mvh
Okey

Skal huske på det :=)
Og leste akorat bloggen din.
Kjempe bra blogg.
Kult at du snakket om fortiden

Og kjempe fint akvarium du har

720 liter er del det
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap