For varmt i akvariet

Har opptil 29 grader i akvariet . Skal reise bort 5 dager til uken. Kan da ikke sette opp alle vinduene som jeg hittil har gjort. Har noen et råd eller flere?
Og hvor mange grader tåler de maks?
Har neon tetra, kardinaltetra, øksefisk, glassmaller, ancistrus og en seilfinnemolly( liten, helt sort med tynn "gullkant" langs finnen, byens vakreste)

Hilsen Martin
Ta av lokket (senk vannstanden så ikke øksefiskene hopper ut).

Ha gjerne en vifte gående som sørger for sirkulasjon av lufta over akvariet.

Absolutt ikke lys på( og varmekolbene er long gone, håper jeg!)

Sørg for god bevegelese i vannoverflaten.

Kryss fingerne.
Tropisk fisk tåler utmerket 29 grader i en periode Bare tenk på varmekuren mot hvitprikk. Da er det over 32 i mange dager i strekk. Det blir ofte godt over 30 grader i naturen også
Jeg kjøpte en mobil aircondition på Elkjøp. Kostet 4.995
Den har klart å holde temperaturen i stua nede i 25-26 grader.
Men ett vindu må stå åpent slik at man kan stikke ut slangen med varmlufta den produserer.

sliter med tempen selv, legger fryste halvannen liters flasker i, men det blir jo ikke lett når du er bortreist.

ser noen sier at de håper varmekolben er borte for lengst, men er vel greit så lenge den er stilt inn på 25 grader eller noe. vil vel da ikke varme noe.
I områder der heten er et problem nå om dagen, er risikoen for at varmekolben begynner å svikte / bli unøyaktig større enn at temperaturen skal falle brått til under 20 grader.

At karene får kjøle seg ned fra 28 grader på dagen til 23-24 grader om natten fordi varmekolben ikke slår inn ved 25 grader er jo bare en fordel. Jo høyere temperaturen er i utgangspunktet, jo mindre skal det jo til før det blir faretruende varmt i akvariet.

Men det er nå bare slik jeg velger å gjøre det da.
Er det virkelig så varmt sørpå?
Fy F..n for et luksusproblem

Hvis lokket er åpent vil vannet fordampe fortere jo varmere det blir. Når vannet fordamper vil det ta med seg varme fra karet. Høres kanskje merkelig ut at vannet fordamper ved så lave temp. Dette skyldes vannmolekylenes manglende evne til å fordele energien likt mellom seg, noe som gjør at enkelte molekyler når kokepunktet og fordamper. Ved 100 grader vil alle bli til damp.

Men hvis lufttemperaturen er langt over 30 grader blir det problematisk, men å ha av lokket vil hjelpe betraktelig uansett. Ha gjerne en vifte å blåse over vannflaten, den vil fjerne fuktig luft og gjøre det lettere for nytt vann og fordampe.
Har du et stort kar med mye overflate kan så mye som 2-3 liter fordampe hver dag, så ha god lufting i boligen.

Spør i denne tråden siden den omhandler varme.


Er det noen som har erfaring med aktive kjølere? Støynivå, pålitelighet ++


-Tim
Liz H
I områder der heten er et problem nå om dagen, er risikoen for at varmekolben begynner å svikte / bli unøyaktig større enn at temperaturen skal falle brått til under 20 grader. At karene får kjøle seg ned fra 28 grader på dagen til 23-24 grader om natten fordi varmekolben ikke slår inn ved 25 grader er jo bare en fordel. Jo høyere temperaturen er i utgangspunktet, jo mindre skal det jo til før det blir faretruende varmt i akvariet. Men det er nå bare slik jeg velger å gjøre det da.


har du varmekolben på no på denne tiden?? lenge siden kolben forsvant her i hus ja.. ser ikke noe poeng i og ha den på om sommeren .

de fleste råd er gitt her.. av med lys opp med alle luker. og en vifte. ikke så mye mere og gjøre.. ac er jo seff bra da. men må jo være noe sinnsykt dyrt og kjøle ned ett rom da for noen få grader da eller?
Tim
Spør i denne tråden siden den omhandler varme. Er det noen som har erfaring med aktive kjølere? Støynivå, pålitelighet ++ -Tim


Har ikke selv hatt/montert kjøler på karet, men har endel kjennskap til faget generelt.

Påliteligheten er vel omtrent som på et kjøleskap, litt avhengig av merke.
Når det gjelder støynivå er nok dette såpass at du ikke vil ha d istua (avhenger seff på hvor stort kar/kjøleaggregat)
Aggregatene har luftkjølte kondensatorer dvs. en vifte for å transportere bort varme. Denne vil normalt støye endel, litt avhengig av størrelse. Kompressoren lager omtrent like mye bråk som et kjøleskap.
Ville satset på å montere aggregatet og kjøleren (Fordamper/varmeveksler) i et annet rom og legge rør/slanger mellom.

Et annet moment er varmeutvikling.
Aggregatet vil avgi ca 3 ganger så mye varme som det henter ut av vannet.
Dette fordi varmen som må avgis fra kondensator er varmen fra vannet+varmen fra kompressoren. (samme prinsipp som en varmepumpe).
Vil anbefale å plassere aggregatet i kjeller/garasje eller annet sted der varme ikke blir et problem.

Sjekk denne linken for mer info.

Da dropper jeg den ideen inntil videre.

Takker for svar. Var desverre slik jeg fryktet.

-Tim
Tilfeldig bekjentskap
© Frosken
Reklame for plussmedlemskap