Hvilke fisker passer sammen med gullfisk?

Finnes det noen 'liste' el link her på forumet som forteller oss nybegynnere hvilke fisker som passer sammen?
Har lest en del i fiskebasen, men hjelpe meg altså, er jo tusenvis av fisk.. ler

Utgangspunktet er gullfisk.
Så dere med gullfisk - hvilke andre fisker har dere??

PS. Håper admin kan slette det andre likedanne innlegget mitt, da jeg klarte å poste det dobbelt..
Gullfisk blir vel mye brukt i dammer. Ofte sammen med Koi.


-Tim
Når du kikker på profilen til fisken er det en liste til venstre over hvilke fisker andre medlemmer har den med.

Jeg har mine i dam sammen med sebradanio, og det går helt fint.
Hvis du går inn på profilen til gullfisk og ser nedover på venstre side, står det "Andre har fisken sammen med". Der kan du kanskje få noen tips.

Du kan også klikke på "Finn akvarier med denne fisken" litt lengre opp.
Oki, takker for svar.

Dette er snakk om gullfisk i akvarium, ikke i dam.
Vanntemp'en blir nok i overkant av 20 grader. Og i tillegg må det være fisk med lett vanskelighetsgrad.
Har du stort akvarium? Gullfisk kan bli ganske så store.



-Tim
Akvariumet er 300 L, men er ikke startet enda, så jeg prøver å lese og planlegge mens vi venter på div som er bestilt fra nettet. Har dessverre ikke noen slags butikk her på stedet.
Planen er 3 gullfisker, som sommerstid skal være ute i dam. Vanntemperaturen ute her har variert fra bare 10-13 grader, så tør ikke ha fisk der enda.

Men inne i akvariet - tror vi enkelt og greitt går for en stim neontetra'r. Evnt ett par sommerfuglciklider. Høres det ok ut, tror dere?
Jeg tror jeg ville styrt unna neontetra. Gullfisk spiser notorisk småfisk de får plass til i munnen - og ettersom de vokser er den munnen ganske stor..
Plussmedlem
Den listen til venstre på profilen som det blir henvist til her er ikke noen fasit på hva som er god kombinasjon.
Listen viser bare hvilke fisker andre medlemmer på AF har den sammen med. Og all fiskeblanding i karene til medlemmene på AF er ikke anbefalt.
Bl.a. kan du finne malawiciklider, sommerfuglciklide, neon- og kardinaltetra osv. Det er ikke akkurat en anbefalt blanding.
Så av svarene jeg har fått her så kan vi hverken ha neontetra el sommerfuglciklider?!
Hmm, dette er forferdelig forvirrende. Dyrebutikken svarte at vi kunne blande nesten alle typer. Og her på forumet får man råd om å lese hva andre har, og det var utifra hva vi leste at vi tenkte på neontetra el sommerfuglciklider. Men det stemmer altså ikke likevel, så da lurer jeg på vitsen med å lese om akkurat det da.

Og det vil si at da er vi fortsatt på samme spørsmålet vårt.. hvor kan vi finne ut hvilke fisker som passer sammen med gullfisk i et akvarium?
Noen her som har viten om dette?
Jeg synes gullfisk passer best i artsakvarium - basert blant annet på at de gjerne vil ha litt kaldere vann enn de tropiske artene, og at de har en tendens til å mumse i seg småfisk..

Det finnes forøvrig mye god litteratur man kan fordype seg i
Sirra
Hmm, dette er forferdelig forvirrende. Dyrebutikken svarte at vi kunne blande nesten alle typer. Og her på forumet får man råd om å lese hva andre har, og det var utifra hva vi leste at vi tenkte på neontetra el sommerfuglciklider. Men det stemmer altså ikke likevel, så da lurer jeg på vitsen med å lese om akkurat det da. :)


Jeg forstår godt at dette er forvirrende

Bare for å prøve å forklare litt.

Dyrebutikkene først: De som jobber der må kunne litt om alt fra hetterotter, hunder, kaniner, og fisk. Og på toppen av det hele finnes det jo tusenvis av forskjellige fisk, med forskjellige krav. Sånn sett kan vi ikke forvente at de skal ha full peiling på alt. Dessverre ser det ut til at det ofte er kunnskapen om fisk det mangler en del på. Det finnes tusenvis av eksempler på dårlige råd gitt av ansatte i dyrebutikker. Alt fra helt feil sammensetning av fisk, feilinformasjon om hvor stort akvarie fisken trenger, feilinformasjon, ja nærmest vranglære om hvordan en holder et akvarium.

Som tommelfingerregel: Stol ALDRI på det en ansatt i dyrebutikken sier. Sjekk andre kilder og bruk sunn fornuft, så slipper du mange nedturer.

Her på AF finnes det imidlertid folk med lang fartstid som genuint interessert akvarist, og rådene du får her veier garantert tyngre enn råd du får i den gjennomsnittlige dyrebutikk (unntak finnes, men ikke stol på at du har truffet på de få som finnes).

Nå, fiskebasen: Som du nå vet, er det mulig å klikke en link inne på fiskeprofilen og se hvilke fisk andre har sammen. Dette kan være en grei pekepinn i utgangspunktet, men må aldri brukes som noen fasit!

Hvorfor ikke?

1. Det kan være forskjell på størrelsen på akvariet, og innredningen, som gjør at en sammensetning fungerer perfekt hos Per, men ender i katastrofe hos Ole.

2. Det finnes mange nybegynnere der ute, med fiskesammensetninger man ikke skulle trodd at kunne fungere i så mye som en uke - og som regel gjør de ikke det heller. Men profilene blir ikke oppdatert for å vise at alle spiste alle. Dermed ser det hele bra ut...

3. Fisk har tildels store personligheter, noen mer enn andre. Et typisk eksempel på det er kampfisk. Hvor en ting kan fungere bra hos meg, men ikke fungere i det hele tatt hos naboen.

Derfor:
Bruk fiskebasen og dens "Andre har fisken sammen med" som en innledende pekepinn. Deretter kan du spørre i forumet om konkrete fisk kan gå sammen. Du risikerer motstridende svar - nettopp fordi det sjeldent er noen fasit. Men i mange tilfeller er det enkelte fisk som tradisjonelt fungere bedre sammen enn andre.

Gullfisk kjenner jeg lite til, så jeg skal ikke gi deg noen råd. Men det er helt sikkert at de er glupske, og godt kan spise mindre fisk om de får tak i dem. De spiser også planter, så ikke regn med at du kan ha et variert og pent utvalg planter i et kar med gullfisk.

Gullfisk blir digre, forresten. Her er et bilde av et beist. Det finnes også gullfisk i naturen her i Norge, og sportsfiskerekorden på gullfisk er en på nesten 1 kg!

Størrelsen deres, sammen med det faktum at den griser veldig, spiser planter og kan ta en del småfisk gjør at du kanskje bør tenke deg ekstra godt om - de er ikke så enkle å gi vekk etterpå om du angrer
Ja, og er det vi har gjort, lest og studert både bøker og artikler her på nett.
Men finner ikke ut hvilken andre fisker som tåler omtrent samme temp som gullfisk, el lett i overkant. Utenom veldig små fisk som sannsynligvis vil bli spist. Er derfor vi henvender oss til nybegynner-forumet, står jo at fiskesammensetninger passer å spørre om her.

Kanskje det er best med bare gullfisk da.
Det er kanskje det om det er gullfisk du virkelig vil ha. Gullfisk er en vanskelig art å finne gode samboere til. Noen fisk kan gullfisken finne på å ta til frokost, andre fisker vil kunne plage gullfisken.

Det skal ikke være enkelt
ElinH.. wow! Den der gullfisken var jo et monster!

Utgangspunktet vårt med gullfisk er fordi vi skal ha de ute i dammen, men må ta de inn før vinteren.

Vi skjønner godt det der med dyrebutikk, det har vi erfart i årevis når det gjelder andre dyr. Var også derfor vi tok svaret deres med en klype salt, og derfor vi har lest og til slutt henvendte oss her. Hadde faktisk vært bedre at de svarte 'vet ikke', enn å svare at alt kan blandes.

Gullfisker blir det hvertfall, siden vi skal ha de ute sommerstid.
Hadde bare lyst å ha noe gående inne i akvariet sommerstid også, men siden gullfiskene skal inn før vinteren så bør de jo passe sammen.
Men takk for svar!
ah-hah! Da skjønner jeg mer

Er nok litt tricky sak det der. Får håpe noen stikker innom med et godt råd. Det må jo være flere som overvintrer sine gullfisk inne, og som kan fortelle hvordan de gjør det!
Værål!
Du burde prøve ut værål
De har omtrent de samme vannkravene som gullfisk. Og de er er fisk som liver opp akvariet(vimser fram og tilbake, opp og ned når de er gira/får mat), men er ikke aggressiv mot andre fisker. Og de er ikke for små til å bli spist av gullfisken.

Har selv 4 stk ilag med diverse småfisk(se profilen min) i en 180liter, og de trives som bare det.
De spiser også litt små snegler, sånn at akvariet mitt ikke blir overbefolket av sandsnegler.
Kine K.. Yes, yes! Kanskje det hadde vært noe?! Hmm.. ål har vi jammen ikke tenkt på!
Lurer på hvor vi får tak i det da? Ingen her omkring som har det, har ikke sett annet enn fisk.
Ser du bor i Tromsø, har de på en av butikkene der oppe? Dattera vår går lærerskola der og skal hjem senere i juli, ho kan kjøpe å ta med. Regner med de tåler 4 timers kjøring.

Vi skal sjekke opp profilen til den Værålen.
Takk for tipset!
Sååå artig.. flirer, endelig en fisk med noenlunde samme temp som gullfisk! 10-25 grader er jo bare heeelt ypperlig! Ok ph også.
Må lese litt mer, men lurer på at vi prøver disse skapningene istedet for annen fisk da hvis vi får tak i dem en plass.

Takk igjen for tipset, Kine.
Tror de fleste butikker kan bestille.
De er ikke ål, men fisker. Heter bare ål på grunn av den lange kroppen

Hun kan jo høre på Lille gullfisken, om de kan bestille... Var dær jeg fikk mine. Har ikke angret et sekund på kjøpet mitt

De kan også leve i kaldere temp. Inntil 0grader... Og de kommer jo fra Asia akkurat som gullfisken, så de lever kanskje sammen der borte...:P

I Asia bruker de den mest til mat:/
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap