Blågurami

Har to stk blågurami i mitt akvarium, 1 hann og 1 hunn.. I det siste har hannen blitt ganske hissig og jager henne mye, hun bringer tiden mest bak pumpa. De er også blitt orange på underfinnen og fått mye sterkere markerte prikker på finnene og resten av kroppen...
Hva er det dette kommer av???
Hannen har fått en mye sterkere orange farge enn hunnen...
Håper på svar.=)

Prøvde og ta noen bilder av hannen, men han ville ikke være i ro så kvaliteten er noe dårlig på de jeg har lagt ved.
Sterke farger i fiskeverdenen er ofte et tegn på lek (i betydning formering). I naturen hos disse guramiene så starter dette ofte med at hannen bygger et reir av bobler i vannflaten og så venter han på at en hunn i gytekondisjon, og klar for lek, skal komme forbi. Alle andre hunner, og hanner, blir jaget fra området.

Om det er dette som har skjedd hos deg er vanskelig å si helt sikkert, men jeg gjetter på at hannen er klar for lek, men at hunnen ikke er det. I et begrenset område som et akvarie er så har jo ikke hunnen noen plass å rømme til og det er vel tvilsomt at hun kommer i lekshumør med en aggressiv hann i nærheten.

Blåguramier regnes forresten for å være en av de mer hissige gurami-artene og går av og til løs på andre arter i karet også.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap