Ottocinclus

Er Ottocinclus en hardfør fisk?
Det kommer nå litt an på hva du vil den skal gjennomgå. De har en tendens til å trenge veldig lang tilvendingstid og jeg opplever ofte litt frafall de første 2 dagene. Men når de først finner seg til ro i et kar så kan de leve lenge.

Prøv å velge de som ser friske og raske ut i butikken. Er de veldig små og tynne er det ikke sikkert du vil klare å redde de selv om du er aldri så snill med de!
Det lange svaret oppfor er bra, men jeg vil si det korte svaret er nei.
Har et nyt akvarie som har ståt i to uker.
Det har kommet grøne alger på plantene.
Solen har ikke tilgan til akvarie.
Phen er bra,allt er som det skal.
Tenkte at Otto kunne vere en fin fisk å pute oppi,hvis det er mulig??
Ville ikke hatt en Otto oppi før karet er ferdig innkjørt. Algene på glasset kan du bare vaske av med en svamp.

PH kan være bra fra dag 1, hvis du skal ha samme verdi som i springen. Det er ammoniakk og nitritt det kommer an på.

Men bestemmer du deg likevel for å putte en Otto oppi, må du regne med daglige vannskifter i 2-3 uker framover. Dette for å tynne ut giften (nitritten) i vannet som fisken må leve i.
Så nå at det var på plantene du hadde alger, ikke på glasset. Da har du sikkert saktevoksende planter da? Det du kan gjøre er å sette inn hurtigvoksende planter, som vil ta mesteparten av næringen fra algene.

En annen ting du kan gjøre er å minske timene du har lyset på. Det vanlige er vel 8-10 timer. Selv har jeg det på 12 timer, fordi jeg vil ha alger
EOS
Har et nyt akvarie som har ståt i to uker. Det har kommet grøne alger på plantene. Solen har ikke tilgan til akvarie. Phen er bra,allt er som det skal. Tenkte at Otto kunne vere en fin fisk å pute oppi,hvis det er mulig??


To uker er midt i den verste tiden for nitritt. Putter du oppi Otocinclus nå, tipper jeg de er døde før to nye uker er gått....
I et akvarium som er forholdsvis nyetablert, bør ottoene være den siste fisken du setter inn. De er litt skjøre i blant, og tåler overhodet ikke dårlig vannkvalitet.

Dersom du synes algene er plagsomme allerede nå, før fisken kommer i karet, tror jeg du har overdosert med et eller annet. Enten i form av noen plantenæring (i vannet eller i bunnlaget?) eller du har "overdosert" lysmengden. Hvor mange timer pr døgn har du akvarielyset påslått?
Det burde holde med 10 timer i døgnet, kanskje bare 9 også, dersom du ser at det er algeproblemer i emning. Alger dukker opp når ting ikke er i balanse, og når det har blitt for mye av en eller flere faktorer. Så se over det som er nevnt nå, så kan det hende det ordner seg.

Du kan prøve med et par eplesnegler som algespisere. De er rå på algespising så lenge det ikke finnes fiskefôr å spise i akvariet.
Alt er jort riktig så langt,men lyset står på i ca 12 timer.
Har og planter som vokser sakte.

Da kan det vere at jeg har lyset får lenge på?
Plussmedlem
Det kan nok lønne seg å redusere antall timer med lys ja. Også ville jeg ha fulgt Monas råd med snegler som algeetere. Det finnes midler man får kjøpt som demper algevekst, men jeg er ikke stor tilhenger av å fikse et problem med kjemikalier når naturmetoden er så mye bedre.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap