Starte opp igjen gammelt akvarium

Hei alle sammen.

For ca 4-5 år siden kjøpte jeg mitt første akvarium, 54 liter Juwel. Dette ble den gang brukt i 6-12 måneder (husker ikke helt) og pakket ned.
for noen dager siden, etter å ha besøkt "svigers" og sett at de har fått mye guppy-unger, fikk jeg og samboeren min lyst å starte dette opp igjen.

Jeg har iløpet av gårdsagen vasket akvariumet og sjekket det for lekkasjer. Jeg ble også så ivrig at jeg tok turen til dyrebutikken for å kjøpe grus, nye filter og planter. Damen i dyrebutikken fikk meg også til å kjøre aqua-start og noe salt(?).

Så nå sitter jeg her, og venter på at akvariumet mitt skal "gå seg til" slik at jeg kan ha noe fisker i det. Og følgende spørsmål rører seg i toppen min:

Hvordan kan jeg bruke ventetiden best mulig for å gjøre karet klart til fisk?

Er det noe metoder som kan korte ned på ventetiden? Feks ta vann fra et velfungerende kar? Kjøpe noe midler? Mate karet med fiskefôr uten at det er fisk i det?

Hvor lang tid bør jeg vente, å hvilken fisk bør jeg kjøpe først? Kan det være en ide å kjøpe algespiser tidlig i fasen?

Dukker nok helt sikkert opp flere spørsmål her, men supert om noen vil ta seg tid til å hjelpe meg


-Vidar
Saltet kan du kaste - du skal vel ha et ferskvannskar Noe av det vanligste folk på butikken prakker på kundene sine. sukk.

Det tar ca 4 uker (35 dager) for filteret å opparbeide seg bakterier til å bryte ned avfalsstoffer. Du kan hjelpe til ved å tilsette en liten klype fiskemat annen hver dag, slik at filterbakteriene får noe å jobbe med. Vannbytter trenger du ikke å ta.

Anbefaler deg å klikke på "artikler" øverst på siden her. Velg "Akvarieskolen" og les artiklene om oppstart av akvarium samt artikkelen om vannverdier. Å lese disse kan spare deg for mange nedturer

Resten av ventetiden flyr fortere enn du tror, mens du koser deg med all informasjonen her på AF, titter i fiskebasen (ligger under "kunnskap") for å bestemme hva slags fisk du vil ha, og ominnreder en 7-8 ganger i karet før du virkelig er fornøyd

Velkommen til AF, og velkommen tilbake til en herlig hobby, forresten!
Dersom dette "saltet" er Ektozon kan du trygt bruke det. Det virker forbyggende mot parasitter og sopp. Er også blitt annbefalt å gi nyinnkjøpte fisk et kort bad i en høyere konsentrasjon (som anvist på pakken) for å ta knekke på ting som kan følge med på kjøpet.

Rådet kom ikke fra butikk, men en som driver litt med oppdrett.


-Tim
Plussmedlem
Angående algespiser er nok det en fisk du definitivt bør vurdere tidlig i fasen. Anbefaler ancistrus, den vanlige oppdrettsvarianten da denne er lett å holde, flittig i arbeidet og tåler en støyt.

Du nevner aqua-start og jeg regner med det er den samme tåpelig møkka de alltid prakker på intetanende kunder. Den skal liksom fjerne ventetiden ved å bråmodne vannet i karet, men dette er sprøyt, syns jeg. Har aldri opplevd at slike midler har noen som helst positiv effekt på miljøet i et nyoppstartet akvarium.
Med mindre du skal ha saltvanns- eller brakkvannsakvarium har jeg et råd angående salt i vannet: Styr unna! Det kan bli brukt som medisin for enkelte fisk, da salt kan bedre tilhelingen i sår o.l. men i et kar med friske fisk er salt fullstendig unødvendig, og for enkelte ferskvannsfisk direkte skadelig.

Du må nok regne med å vente i hvert fall et par uker, med mindre du får tak i vann fra et annet akvarium som har gått en stund, men ventetiden kan være fin den også. Den kan brukes til å beplante akvariet, finne ut hvilke fisk man kan ha og hvor mange, og generelt bare glede seg til man kan kjøpe fisk.

Håper skrivekløen min var til litt hjelp i hvert fall.
Plussmedlem
Tim
Dersom dette "saltet" er Ektozon kan du trygt bruke det. Det virker forbyggende mot parasitter og sopp. Er også blitt annbefalt å gi nyinnkjøpte fisk et kort bad i en høyere konsentrasjon (som anvist på pakken) for å ta knekke på ting som kan følge med på kjøpet. Rådet kom ikke fra butikk, men en som driver litt med oppdrett. -Tim


Det er jeg ikke helt enig i, Tim, da Ektozon er omtrent 99,98% natriumklorid, dvs vanlig bordsalt.
Ja, det kan kanksje ha en positiv effekt med det samme, men ingen har gjort noen studie på langtidseffekten av slater på ferskvannsfisk det jeg vet. Derfor ville jeg vært meget forsiktig med å bruke det som annet enn en kvikk behandling hvis noen fisk skulle være sjuke.
Ektozon = fancy navn på vanlig salt uten jod, til mange ganger prisen for vanlig salt = en frekk måte for produsenter å tjene penger på akvarister.

Joda, salt har sine bruksområder, ved enkelte sykdommer. Men, ingen av oss knasker vel antibiotika daglig i tilfelle vi skulle få en halsbetennelse.

Salt har som en hovedregel absolutt null og niks å gjøre i et ferskvannsakvarium. Faktisk er enkelte fisk (typisk C- og L-maller) så ømfintlige for salt at de kan dø!

Innkjøring av akvarium er en het potet, og jeg har ikke tenkt til å debattere den veldig mye. Bare si som så at alt biologisk nedbrytbart materiale hjelper på prosessen med å utvikle nok filterbakterier. Være seg planterester - eller fiskemat.

Det er flere som har brukt metoden med å fôre et tomt akvarie under innkjøringen med utmerket resultat. Det går også ann å tilsette ren ammoniakk, siden det er ammoniakk som er mat for filterbakteriene, men det har jeg aldri prøvd, så det vil jeg ikke begi meg ut på å råde folk til.
Viktor
Det er jeg ikke helt enig i, Tim, da Ektozon er omtrent 99,98% natriumklorid, dvs vanlig bordsalt. Ja, det kan kanksje ha en positiv effekt med det samme, men ingen har gjort noen studie på langtidseffekten av slater på ferskvannsfisk det jeg vet. Derfor ville jeg vært meget forsiktig med å bruke det som annet enn en kvikk behandling hvis noen fisk skulle være sjuke.



Etter å ha lest dette så har jeg sjekket litt ekstra. Har bare sjekket virkestoffene tidligere.

Det står ikke noe om mengden på annet enn virkestoffene, men ja, det inneholder NaCl. En del andre ting også. Skal slutte å bruke det da jeg ikke kan skjønne at NatriumKlorid er bra for ferskvannsfisk. Som sjokkbehandling, og korttidsrensing av nyinnkjøpt fisk kan det nok fungere. Beklager feilinfo. Var ikke nøyen nok der.

Synes likevel at det er rart at en som driver oppdrett har hatt så god effekt av det. Og han driver primært med maller som ikke skal ha salt.... Merkelig. Noen ideer?


-Tim
Plussmedlem
Til ElinH:
Ok.
Jeg bare tenkte på det at mye av det man forer fisker med inneholder fett, og fett som råtner (harskner er vel den korrekte termen) produserer frie fettsyrer. Disse frie fettsyrene er høyst reaktive og meget skadelige. På landjorden er faktisk lukten av harskt fett sykdomsfremkallende....

Tenkte at det samme nok kunne skje i vannet også, litt som en fotnote til nitritt og andre skumle stoffer i akvariumsvannet.
I et velfungerende akvarie er nok dette et ikke-tema hva frie fettsyrer angår og konsentrasjonen blir aldri så høy at den utgjør noen trussel, slik som nitritter, men i et nytt akv. tenkte jeg det kanskje kunne bli et problem.
Ok, takk for raske og gode svar.

Det jeg har fått ut av svarene så langt er:

- Vær tolmodig, vent 4-5 uker før man putter i fisk

- Algespiser vil være en fordel å ta i tidlig (men vil dette si at den kan puttes i tanken tidligere enn 4-5 uker?

- Det kan være en fordel å få vann fra et friskt akvarium (vil det si at jeg kan for eksempel putte i 10 av tankens 54 liter med eksisterende akvariumvann, og minske "ventetiden"?

- De kjemikaliene jeg har fått fra dyrebutikken var waste, (er det noen andre jeg bør skaffe meg?)


-Vidar
Tim
Synes likevel at det er rart at en som driver oppdrett har hatt så god effekt av det. Og han driver primært med maller som ikke skal ha salt.... Merkelig. Noen ideer? -Tim


Den beste ideen jeg har her, illustreres best ved hjelp av et bilde hentet fra artikkelen "JAKs storauksjon 2008" her på AF:

[External Image]

Egglegging i en transportpose. Beviser vel at perfekte forhold og høy trivsel ikke akkurat er en absolutt forutsetning for å få til lek og oppdrett...

Selv om det å legge forholdene best mulig til rette selvsagt øker sjansene.
Plussmedlem
Hehehe.
Ja, se der du. Det er det som er fascinerende med denne hobbyen. Man tror man vet hva man kan forvente av fiskene, men så viser de så tydelig at de både har individuell personlighet og en utpreget sans for overraskelser.
Viktor: Jeg har sett argumentet ditt bli fremsagt av andre også, og det er helt sikkert slik at dette kan skje. Jeg kan for lite om det. Jeg kan ikke huske i farten at noen har stått frem og sagt at "dette har skjedd meg, men husken er ikke lengre det den var hahaha.

Det eneste jeg vet med sikkerhet, er at mange bruker den metoden ved innkjøring, og har bare gode erfaringer med det


VidarB:
Å flytte "gammelt" vann over i det nye karet har minimal effekt. Filterbakteriene bor i hovedsak i filteret, og flyter ikke rundt i vannet, slik at du kan egentlig spare deg for jobben

Men!! Dersom du faktisk har tilgang på akvarievann - så har du vel tilgang på et filter som har surret og gått en stund også?

Det som virkelig er effektivt er å få tak i filtergugge (brunt, gørrete vann fra et "gammelt" filter). Skvis de gamle filtersvampene i noen desiliter vann, og tøm dette møkkete vannet rett ned i det nye filteret.

Filterbakteriene bor i gørra, og ved å gjøre dette, flytter du millioner av bakterier over i det nye filteret. Bare pass på at vannet har ca lik temperatur som der filteret ble tatt fra.

Jeg har gjort dette på mange akvarier (kalles "kickstart"), og jeg fyller da i fisk fra dag 1. Jeg fôrer minimalt de første ukene, og passer godt på vannverdiene, men har aldri hatt problemer
Viktor
Hehehe. Ja, se der du. Det er det som er fascinerende med denne hobbyen. Man tror man vet hva man kan forvente av fiskene, men så viser de så tydelig at de både har individuell personlighet og en utpreget sans for overraskelser. :D


Ikke sant! Dette er noe av årsaken til at jeg finner akvariehobbyen så fasinerende. Svært få - eller ingen - absolutter, og man lærer noe nytt hver eneste dag, enten det er av egne fisk, andres fisk, eller på et forum. Ikke noe rart vi er så glade i hobbyen vår! For en kompleksitet!!
ElinH
Ektozon = fancy navn på vanlig salt uten jod, til mange ganger prisen for vanlig salt = en frekk måte for produsenter å tjene penger på akvarister. Joda, salt har sine bruksområder, ved enkelte sykdommer. Men, ingen av oss knasker vel antibiotika daglig i tilfelle vi skulle få en halsbetennelse. ;-) Salt har som en hovedregel absolutt null og niks å gjøre i et ferskvannsakvarium. Faktisk er enkelte fisk (typisk C- og L-maller) så ømfintlige for salt at de kan dø!


Tror du må sjekke faktaene dine.

Hvis du ikke har noe salt i et ferskvannsakvarium vil fiskene dine bruke unødig mye energi på å prøve å trekke ut salt som ikke finnes.

Fiskekroppen har et innvendig saltnivå som er mye høyere enn vannet rundt, dette saltet vil konstant lekke ut av kroppen. For å kompansere for dette salttapet må fisken ta inn vann "drikke" opptil 20 ganger mer enn et landpattedyr. Nyrene til fisken vil skille ut salt fra dette vannet.

Er saltnivået i vannet ekstremt lavt vil fisken måtte kjøre tilsvarende mye vann gjennom kropp/nyrer for å få nok salt i cellene sine.
Fisken vil bruke unødig energi på dette noe som gjør den svak og sårbar.

Sier ikke at man skal pøse på med salt slik selgerne i butikken prøver å få deg til å tro.
Men små mengder salt BØR finnes i alle kar.

Du sier at cory og l- maller kan dø av salt, noe som sikkert stemmer men da må du langt, langt over nivået som er nødvendig for tilstrekkelig saltopptak.

Fakta er at kar uten noe saltnivå er mye mer mottakelig for sykdom og tidlig død enn kar med tilstrekkelig salt. Husk at alle fisk engang svømte rundt i havet, å leve i ferskvann er en adapsjon.


Skal du tilsette Ammoniak i vann, burde du vite hva du gjør. Ammoniak er tilgjengelig i flytende tilstand og må holdes i trykkbeholder siden det koker i 34 minusgrader. Kontakt med dette i væskeform vil resultere i etse/frostskader.
Eneste måte jeg kan forestille meg er å lede gassen fra kokende ammoniakk ned under vannflaten. Ammoniaken vil da binde seg med vannet og utgjøre ammonium. Men dette skal du bare glemme
Ammoniak i gassform er dødelig for alt organisk ved 1% konsenrtrasjon i luften.

Vidar

Hvis du vil sette inn fisk tidlig, vil jeg anbefale å putte slam fra et innkjørt filter over i ditt eget. (spør pent i akvariebutikken) Dette vet jeg fungerer.
Alternativet er å la filteret ditt stå i et innkjørt kar et par dager, da bakterier finnes i små mengder overalt i karet. (rot litt i planter og bunn for å virvle opp partikkler som inneholder bakterier)

Du trenger bare en liten start, så vil resten gå av seg selv
Tja.. du kan kanskje lese litt selv også?

Som f.eks her

eller her

Eller her

Les spesielt postene av Frank Angell. Han er vel for en størrelse å regne her på AF, og jeg har trua på det han sier - samt det faktum at ingen salter amazonaselven eller lignende elver, og det er fra slike steder jeg har fisk.

Ang. ammoniakk-tilsetning, så er det etter sigende mye brukt i utlandet, men har ikke tatt av her til lands uten at jeg vet hvorfor. Som sagt, jeg har aldri prøvd det, aldri satt meg inn i det, og vil derfor ikke råde noen til å gjøre det. Men, det gjøres i utlandet, uten at jeg orker å lete frem linker selv nå i kveld.

Ah, jeg orket å lete frem linker likevel:

Fishless cycling

Fishless cycling på wikipedia
Plussmedlem
Litt motstridende info her kankskje.
Kjetil, du glemte å ta med i betraktningen saltet som fiskene får av føden. Slike ting akumuleres i næringskjeden.
ElinH og Kjetil: Ser at begge to tipser om å bruke slam fra et innkjørt filter.
Forstår jeg det rett så kan jeg ta ut de skitne filterene, og skvise de for veske eller gugg som dere kaller det. Denne heller jeg over i destilert vann som jeg igjen kan helle over de nye filtersvampene?
Vil akvariet umiddelbart være klart for fisk da, eller bør jeg vente xAntall dager etter det? Vil det være noe nevneverdige ulemper med det?

(vil heller ha et velfungerende akvarium, enn å haste meg i gang, men ingen grunn til å vente om det ikker er nødvendig)
Hei, gratulerer med en ny start, håper du får mye glede av akvariumet ditt :o)

Det stemmer at du kan ta slam/gugge/brunt vann fra et innkjørt filter til å starte ditt eget filter. Du trenger ikke destilert vann, ta noen dl fra akvariet du får filtergugge fra :o)

Det neste du trenger er en Nitrittest. Hvis du kun skal kjøpe EN test til akvariet, så kjøp en nitrittest. Den nest viktigste er en pH test. Det finnes ellers et utall av tester, men for å ikke lage så mye forvirring så holder det strengt tatt med nitrittest. Vil anbafale testene til JBL, de er mer nøyaktig enn Tetra sine tester.

Nitritt dannes av avfall fra fiskene og er giftig. Bakteriene i filteret omdanner nitritt til nitrat, som blir næring for plantene og ikke er fullt så farlig for fiskene. Det er i hovedsak hvorfor akvarier har filter og hvorfor de må inneholde filterbakterier.

Har du noen ideer om hvilke fisker du vil ha i karet?


VidarB
ElinH og Kjetil: Ser at begge to tipser om å bruke slam fra et innkjørt filter. Forstår jeg det rett så kan jeg ta ut de skitne filterene, og skvise de for veske eller gugg som dere kaller det. Denne heller jeg over i destilert vann som jeg igjen kan helle over de nye filtersvampene? Vil akvariet umiddelbart være klart for fisk da, eller bør jeg vente xAntall dager etter det? Vil det være noe nevneverdige ulemper med det? (vil heller ha et velfungerende akvarium, enn å haste meg i gang, men ingen grunn til å vente om det ikker er nødvendig) ;)


Har selv prøvd å "skvise" over bakterier fra et filter til et annet, og det nye filteret hadde god effekt umiddelbart. Om du gjør dette kan du etter min mening sette inn et lite antall fisker uten problemer.
Fordel om du har nitritt/nitrat tester. Hvis du etter noen dager har mye nitritt og ingen nitrat er det sannsyneligvis dårlig med bakterier.
Er det derimot lite nitritt og utslag på nitrat, indikerer det at filteret gjør jobben sin.

Det med destillert vann vet jeg ikke om gjør noen forskjell.

Vet om flere som ikke visste at filteret måtte innkjøres (eller filterbakterier generelt), og hadde i fisk fra dag en. For deretter å skylle filteret i varmt vann til det var helt rent ved første rengjøring.
Dette kan tydeligvis gå bra med en god posjon flaks, for ingen fisker døde eller slet med nitritt.
De hadde bare fulgt instruksjonene fra butikken. Da jeg forklarte dem om bakteriene, spurte de dama i butikken. Hun holdt fast på at det ville gå helt fint fordi vannet i posene med fisk inneholdt nok bakterier til å starte en kultur.

Jeg tviler sterkt på at dette er tilfelle, ieg ville ikke prøvd på det.
Men jeg vet at dette praktiseres, og at "nitrittdøden" ikke alltid er resultatet.
Fiskene vil derimot være nødt til å svømme rundt i ammonium og nitritt i en periode, noe som er dårlig gjort mot fiskene.
ElinH
Tja.. du kan kanskje lese litt selv også? [URLBLOCK1] [URLBLOCK2] [URLBLOCK3] Les spesielt postene av Frank Angell. Han er vel for en størrelse å regne her på AF, og jeg har trua på det han sier - samt det faktum at ingen salter amazonaselven eller lignende elver, og det er fra slike steder jeg har fisk. Ang. ammoniakk-tilsetning, så er det etter sigende mye brukt i utlandet, men har ikke tatt av her til lands uten at jeg vet hvorfor. Som sagt, jeg har aldri prøvd det, aldri satt meg inn i det, og vil derfor ikke råde noen til å gjøre det. Men, det gjøres i utlandet, uten at jeg orker å lete frem linker selv nå i kveld. Ah, jeg orket å lete frem linker likevel: [URLBLOCK4] [URLBLOCK5]


Må i så tilfelle være en ammoniumløsnig som brukes, ikke ammoniak. Jobber selv med ammoniak og har meget stor respekt for stoffet. Bare 200-300ppm konsentrasjon i lufta vil etter sekunder medføre pustevansker, panikk og kraftig irriterte øyne.
Lengre tids eksponering vill ødelegge slimhinner og lunger. Fordi ammoniak søker til vann vil alle "fuktige" organer angripes hardt. Spesielt øyne og sår.

Når ammoniak kommer i kontakt med vann er den derimot relativt harmløs (hvis du ikke er i vannet). Faktisk brukes vann for å nøytralisere utilsiktede ammoniakutslipp. Ammoniaken "forsvinner" tilsynelatende inn i vannet.

Kan tenkes at en svak ammoniumløsning tilsatt karet kan "mate" nitrosmonas bakteriene, men nitrobacter bakteriene som igjen skal omdanne nitrat til nitritt må jo likevel finnes i tilstrekkelig antall.


Når det gjelder salt i akvarievann, blir vi vel aldri enig om dette.
Du sier at det ikke er noe salt i Amazonas. Muligens lite salt i vannet, men saltet må fisken ha uansett.
Om det ikke er salt i vannet må den få det gjennom føden slik som Viktor sier
En fisk kan leve lenge på saltet fra annen død/fanget fisk. Mindre fisk får salt fra insekter o.l.

Må presisere at jeg ikke mener at vannet MÅ ha salt, men at fiskene lettere får problemer uten tilstrekkelig tilgang. Og ingen fisk kan overleve uten noe tilgang på salt. Ørsmå mengder salt i vannet vil frigjøre de ressursene fisken kaster bort på å "pumpe" unødig mye vann gjennom nyrene sine.

Disse ressursene kan da anvendes til andre ting som immunforsvar, vekst og formering. Er vel årsaken til at noen har hatt suksess med salt og oppdrett slik Tim beskriver.

Og Elin, du må gjerne legge til lenker for å overbevise meg/oss. Men alle lenkene dine angående salting er jo fra forumet, ikke fra vitenskapelige artikler.
Hva folk her inne måtte mene, er vel ikke akkurat alltid fakta. Selv om folk sitter på mye kunnskap.

Sjekk denne linken om fiskens anatomi og fysiologi. Burde vært pensum for akvarister.
Tilfeldig bekjentskap
© Arne Olsen
Reklame for plussmedlemskap