Feriefor

Jeg hadde kjøpt feriefor og tatt det oppi akvariumet. Når jeg kom hjem fra ferie testet jeg nitritt, men det var 0. Jeg hadde Holiday fish feed block.
Hvorfor sier alle at det skaper nitritt? Jeg testet med dråpetest fra tetra så den skal ikke vise feil.
Plussmedlem
Hvor lenge var du borte?

Grunnen til at alle sier dette skaper nitritter er at det gjør det. Hvis man bare er borte i en kort periode, vil det selvsagt ikke skape store forstyrrelsen i et velfungerende akvarium, men er det slik at man bare er bort en tre fire dager, er det heller ikke nødvendig å fore fiskene.

Blir en slik blokk liggende i flere uker, vil det skapes mye nitritter. Da vil nitrittnivået stige og presset på filterbakteriene øker. Nå er det slik at nitritt skapes kun i ørsmå mengder, og tester (alle slags) må være særdeles følsomme for at man skal få utslag. Det kan være grunnen til at du fikk 0 da du testet.

Grunnen til at feriefor kan skape ubalanse i akvariet er at det kan sammenlignes med kraftig overforing. For å forhindre dette så har produsentene lagt opp til at foret sakte skal løse seg opp. Dette skal fungere i teorien, men i praksis har det lett for å gå galt.

Har man et kar med god nok filtrering så vil en slik ferieforblokk ikke utgjøre noen trussel. Avfallsstoffene blir brutt ned i filteret og ender opp som nitrat i karret. Fiskene tåler rimelig høye nitratverdier så disse vil ikke dø av dette og et skikkelig vannbytte når en kommer hjem vil senke nitratverdien betydelig.

Har man et filter som jobber på grensen av hva det kan klare for så å putte inn ferieforet så kan man ende opp med at man får nitritt i karret og dette er selvfølgelig ikke bra og man risikerer fiskedød.

Har man et godt innkjørt kar så vil fiskene klare seg i 14 dager uten foring. De vil forsyne seg av alt som kan spises fra alger til planter. Ofte ser karrene bedre ut når man kommer hjem enn det man forlot. Har man mye ungfisk/yngel i karret så har ikke disse så mye å gå på og da må man fore i ferien. Er man lengre borte enn 14 dager må man nok ha inn en ferieakvarist eller en annen kavarist som vet hva han gjør for å fore samt bytte vann

Ferieakvaristen er skikkelig skummel så her må man instruere nøye slik at man slipper overforing. Jeg skriver foringsliste for hvert kar.

Kortere ferie er lik ingen foring, lengre ferie inn med medhjelper. Dermed så blir det unødvendig med feriefor.

Geir: på langt vei enig med deg, men jeg ville drøyd vesentlig lengre enn 14 dager før jeg kaller inn ferieakvaristen. Det skal veldig mye før jeg slipper ferieakvarister i nærheten av akvariene mine. Selv har jeg vært borte i tre uker uten mating, uten problemer.
Jeg skulle gjerne visst mer om dette, men jeg mistenker at fiskene kan leve vesentlig lengre enn dette uten mat, forutsatt at de befinner seg i et innkjørt, beplantet kar...
Jeg vil tro at det her også er store forskjeller når det gjelder arten. Malawier (voksne) klarer seg nok lenger uten mat enn stjernedanioer for eksempel.
Tante Astrid
Jeg vil tro at det her også er store forskjeller når det gjelder arten. Malawier (voksne) klarer seg nok lenger uten mat enn stjernedanioer for eksempel.



Er det ikke naturlig at en stor feit fisk vil ha mer å gå på enn en liten fisk?Små fisk er jo ofte veldig aktive og har begrenset energi/fettlager på kroppen. Mange store fisker er jo skikkelig late. Bare sklir sakte rundt og leter etter godbiter.


-Tim
Tilfeldig bekjentskap
© Luis Novella
Reklame for plussmedlemskap