Hvordan se forskjell på kjønnet til slørhale?

Jeg vet det er noen tråder om dette, men jeg skjønner ikke hvordan jeg kan se det. Jeg har 2 slørhaler. Den ene er tykk og den andre er litt tynnere.

På fiskebasen står dette: Hanner er slankere i kroppsform. Analpartiet hos hanner har en konkav form, mens hos hunner er dette partiet konvekst av utseende. I lekssesongen utvikler hannene tuberkler (små, hvite flekker på hode\ gjellelokk, må ikke forveksles med parasittangrep)

Jeg skjønner det fortsatt ikke. Analpartiet?
Analpartiet: området rundt analåpningen (der dritten kommer ut).

Nå har jeg ikke hatt gullfisk selv, men synes å huske at det er ganske vanskelig å skille kjønnene for uerfarne. De skal vel også ha en viss størrelse/alder før de blir kjønnsmodne.

Det er uansett ikke så viktig å vite hvilket kjønn de har siden gullfisk sjelden formerer seg i akvarium, ihvertfall om akvariumet er i normal "hobby"-størrelse. De er heller ikke spesielt aggressive mot fisker av samme kjønn.
Slørhaler kan ikke skilles på kjønn, ut ifra kroppsfasong. Det kan kun gjøres med "ekte" gullfisk.

Ellers får hannen hvite prikker på hodet og gjellelokk, før og under lek. (må ikke forveksles med hvitprikk sykdom)

Det kan ellers skilles på gattåpningen. ( Det heter ikke anal åpning på fisk, men Gatt.)

Men dette krever en med god erfaring, for å kunne bedømme.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap