Planer om akvarium

Inaktiv bruker
Familien har planer om å få seg akvarium, ca 200 liters.
Hva må vi egentlig ha av filter, pumpe, lys og diverse?
Plussmedlem
Hei!
Velkommen til AF

Les gjerne denne og denne før dere setter i gang.

Noen akvarieprodusenter leverer "full pakke". Det vil si at alt er inkludert når det gjelder teknisk utstyr som filter, varmekolbe og lys. Juwel er en god produsent, og kan bestilles rimelig her.

Ser du bor langt nord i landet. Det kan derfor lønne seg å kjøpe karet lokalt. Frakt av akvarium så langt koster ofte mere enn det smaker hvis du bestiller fra nettbutikker.

Alt av tilbehør kan det derimot lønne seg å bestille på "nett".
Inaktiv bruker
Vi har selvsagt lest begge de der for lenge siden. Spørsmålet var om filter og sånt.
Har fått kjøpt et brukt akvarium, men er kun selve akvariet, mangler derfor filter og pumpe og resten av pakka. Nettbutikkene vi har snakket med har kun anbefalt det dyreste av alt. Derfor lurer vi på hva vi EGENTLIG trenger av utstyr.
StorePer
Vi har selvsagt lest begge de der for lenge siden. Spørsmålet var om filter og sånt. Har fått kjøpt et brukt akvarium, men er kun selve akvariet, mangler derfor filter og pumpe og resten av pakka. Nettbutikkene vi har snakket med har kun anbefalt det dyreste av alt. Derfor lurer vi på hva vi EGENTLIG trenger av utstyr.


Filterpumpe er ikke plassen å spare. Her er det like greit å overdimensjonere. Da sparer dere en del vedlikehold og bekymringer for at ting går tett. Eheim Classic/Ecco/Pro er alle solide løsninger. Fluval er det også mye gode erfaringer med. Selv ville jeg valgt utvendig filter for å frigjøre mest mulig plass innvendig.

Et UV filter kan være kjekt å ha. Hjelper å forebygge spredning av sykdom. UV filter er ikke billig, men kan spare deg for fiskedødsfall. Hjelper også mot svevealger og andre uønskede organismer. UV kan også ta knekken på ønskede organismer og bør brukes med vett. Slåes av ved medisinering.

Av varmekolbe ville jeg skydd unne ProDac. Jeg kjøpte en slik og fant ut at den må ha verdens korteste strømkabel. Fikk knotet det til, men utrolig upraktisk.

Dersom du skal ha fisk som liker lite strøm i vannet, kan det være lurt å ha en luftestein i vannet for ekstra tilføring av oksygen. Dette avhenger av valg av planter og fisk. Her er det støynivået som er viktigst om karet skal stå i ett oppholdsrom. Jeg har bestilt den største eheimen, med to justerbare uttak. Vet ikke noe om støynivå enda.

Konklusjonen er vel at du ikke trenger det dyreste eller råeste av utstyr, men vær obs på at når ting virker veldig billig, så er det ofte en grunn til det.

Selv har jeg valgt å gå "high-end" ruta når det gjelder filterpumpe (Eheim 2075), og lagt meg sånn midt på treet på resten.

Samlet pris på en slik løsning jeg har gått for kommer på rundt 4000,-


-Tim


Edit: Dette er et meget bra filter til en god pris: http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=207102&t=temartic_e&userid=Q0b6Bc8picTYh0AMVyP60JEi7knG7CAMSQf
Plussmedlem
Da har "planene" allerede resultert i et akvarium...
Liten vits i å anbefale "pakkeløsninger" da, skjønner jeg.

I den ene linken, som dere har lest, så står det hva dere trenger av "diverse".

Karet deres, som dere allerede har fått tak i, trenger et filter.
Her er smaken som baken. Eheim 2073 er et alternativ.
Rimeligere filtre er Fluval 405 (event. 305) og Tetratec EX1200.

Varmekolbe - Regn ca. 1 W pr. liter.

Hvis du har noen mål på det innkjøpte karet så kan sikkert noen anbefale et lysarmatur også.
Da har jeg koblet opp Eheim 400 luftpumpe. For noe dritt. Teknisk virker den utmerket, men bråker som en bulldoser. Kan ikke ha den på om natten i samme rom som jeg sover. Penger rett i dass.





-Tim
Inaktiv bruker
Da blir det iallefall ikke Eheim 400 luftpumpe! )
Takk til dere for all info.
Når det gjelder belysning: det er så mye forskjellig å velge mellom, og mye dyrt også, må det virkelig være heldekkende armatur for at det skal bli bra nok?
Tim
Eheim 400 luftpumpe. For noe dritt. Teknisk virker den utmerket, men bråker som en bulldoser.

Da ville eg reklamert. Eg har to slike, og de er helt lydløse. Det er ikke når lufta går ut i karet det bråker da?

Ellers ville eg personlig aldri benyttet luftpumpe i et såpass stort kar som tråden omhandler...
Bulldoserdoser var nok å ta hardt i, men den sender en del vibrasjoner til bordet den står på. Skal prøve med mykt underlag.


Hvorfor ikke luftpumpe i stort akvarium? En luftestein eller to kan da være greit det? Ikke nødvendig kanskje, men pen dekorasjon. Mange fisker liker jo som kjent boblebad ;D


-Tim
Inaktiv bruker
Belysning??
Hva med belysning? Flere nettbutikker anbefalte kun heldekkende armatur som det eneste som var bra nok. Det vi ønsker er et åpent akvarium, der plantene kan vokse ut, hva skal vi bruke av belysning da? Merke, modell - tips tas imot med takk.

Luftestein høres ganske flott ut, hvorfor kan vi ikke bruke det i et 200 liters?
Og er det uavhengig om vi velger innvendig eller utvendig filter/pumpe?

Mange spørsmål, men er bedre å spørre dumt med én gang istedet for å leke bedreviter og ende opp med noe som det bare blir rot og tull av. )
Luftestein er ikke nødvendig i store kar, da pumper sørger for nok oksygen i vannet ved å innstille utblåset slik at vannoverflaten får gode krusninger. Personlig synes eg også bobler fra luftestein ser unaturlig/stygt ut, samt at det gjerne bråker litt.

Videre lufter oksygen ut CO2 fra vannet. Med tanke på at du vil ha mye planter er det greit å unngå luftestein og også for mye krusninger på vannoverflaten.

Det som passer best for deg er nok overhengende belysning, men på det punktet må andre gi deg råd.
Inaktiv bruker
Okey, hvis luftestein støyer litt så skal vi tenke oss om flere ganger først, karet skal omtrent stå midt i stua, blir sikkert mer enn nok lyd fra pumpen. )

Inaktiv bruker
Noen som har erfaring med dette lyset?

Inaktiv bruker
Ingen her med erfaring?
Er det ingen her som har kjennskap eller erfaring med dette lyset jeg la inn link til?
(se link ovenfor)
Hvis du skal ha åpent akvarie, ville jeg hengt opp noen taklamper/vegglamper som lyser ned i akvariet. Det kan skape en stilig effekt, men pass på sånn at lyset ikke blender deg når du ser inn i akvariet. Det finnes også armatur til å henge på veggen over akvariet.

Av varmekolber ville jeg valgt en som kan senkes helt ned under vann, og ikke har en slik "max-waterlevel"-strek. Det er nemlig ganske irriterende å passe på å ikke overstige det nivået, og samtidig passe på at vannet ikke går under minimumsstreken ved vannbytte. Det bør ikke være nødvendig i 2009.
Tetratec sine varmekolber er jeg fornøyd med, og de kan senkes helt.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap