Ett år - hva nå?

I disse dager fyller akvariet mitt ett år - og jeg er vel strengt tatt for "stor" for nybegynnerforumet, men jeg har noen spørsmål som jeg egentlig føler passet best her.

For det første lurer jeg på om det er noe nødvendig vedlikehold som bør gjøres nå etter ett år, for eksempel på filter eller noe slikt? Filtervatt bytter jeg med jevne mellomrom, men resten har jeg latt stå i fred helt siden oppstarten.

Videre vil jeg ha bekreftet/avkreftet om kapasiteten min er sprengt? Jeg har et 60-liters akvarium hvor 15 fisker har sitt daglige virke for tiden.

Ellers - er det noe jeg bør gjøre i nær fremtid av vedlikeholdsmessige ting?
Det er ikke noe spesielt man foretar seg, nei, selv om akvariet "fyller 1 år"
Vedlikehold tar man fortløpende og jevnlig, små vedlikehold som eventuell slamsuging om det trengs, luking av planter, forsiktig rens av filter, et vannbytte i uka osv
Hvis filteret ditt ikke er så fullt av gørr at vannsirkulasjonen er bremset ned, så er det ingen grunn til å gjøre noe. Kun skifte den hvite filtervatten med jevne mellomrom, så vannet holder seg klart og fint.
Et akvarium kan være i drift med dette jevnlige vedlikeholdet i mange år. Ingen store skippertak altså, bare småtteri fra tid til annen.

Om akvariet ditt er "sprengt" med hensyn til antall fisk, vet vi ingenting om så lenge du ikke skriver noe om hva slags fisk det er Fisk er ikke bare fisk, vet du, hehe
Hvis du har det som man kan kalle nybegynnerfisk i karret ditt så er det på tide å begynne å tenke på om du skal prøve deg på litt mere vanskelig fisk.

Har du de enkleste plantene så kan det jo være på tide å prøve deg på noe vanskeligere.

Teknisk utstyr skal ha en jevnlig driftsrutine slik at det ikke blir til at man må ta en totalrenovering. Krevende fisk og planter vil stille krav til driftsrutinene. Økt krav til vannkvalitet og vannverdier vil også sette spørsmålstegn ved det tekniske utstyret. Har du godt nok filter, er det nok lys.

Gå gjennom medlemmenes akvarier og se om det er noen kar som du kunne tenke deg å prøve deg på. Inspirasjon er lett å finne hvis interessen er stor nok.

Bytte av lysrør og tennere gjøres gjerne etter et års tid. Ellers så har vel Mona og Geir gitt gode svar.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap