Hva skjer?... etter 3 dager er 3 fisker døde.

Jeg kjøpte meg fiske for 3 dager siden 2 dager før det hadde jeg satt opp et akvarie og gjort alt klar til de nye innbyggerene, jeg hadde puttet noe tilpassnings greier til fiskene i vannet sånn at de skulle trives bedre osv (sto på pakken). Fiskene jeg kjøpte var 2 guppy hanner og 1 kampfisk han til en 28L,og hun jeg snakket med i butikken sa dette kunne gå helt fint... Når jeg kom hjem passet jeg på å tilvenne fiskene vannet før jeg slapp dem ut, og når jeg først slapp dem ut virket alt helt fint, de svømte rundt å undersøkte sitt nye hjem. Senere på kvelden så jeg at den ene guppyen hadde mistet en del av halen sin og jeg la inn en tård her å spurte hva jeg burde gjøre, jeg fikk et tips om å flytte kampfisken fortest mulig og det gjordet jeg han fikk en stor plastik boks til å være i å det så det ut som han likte. Dagen etter sitter jeg på datan rettvesiden av akvariet og ser at den ene guppyen svømmer utrolig rart, opp og synke ned og snurre rundt osv jeg misstenker at det kan være svømme blæren eller hva nå enn vi kaller det,og jeg legger inn et nytt innlegg... Der få jeg svar desverre litt for sent om at jeg burde bytte vannet, men fisken var allerede død, men jeg skifter vann og håper at den andre guppyen ikke skal få problemer. Neste dag når jeg våkner og skal mate fiskene så ser jeg at den andre guppyen ligger opp ned i planten,(altså den er død) og jeg tenker hva e det som skjer?, har de noen sykdommer eller noe?... Jeg bestemmer meg for at kampfisken skal få komme oppi akvariet med først så vasket jeg det grundig ofc!, når jeg først våknet i dag virket alt helt fint med fisken og han svømmte rundt helt normalt, jeg matet den ikke da fordi jeg skulle følge en venn til bussen men når jeg kom hjem og skulle ' vekke ' kampfisken(den siste fisken jeg hadde igjen) merket jeg at han ikke hadde spist gårsdagens mat, den fløt forsatt på toppen av vannet og da begynner jeg å bekymmere meg sånn smått og prøver å se etter fisken men jeg finner den ikke jeg serr bak båten og der ligger den.. den lå nede på bunnen helt stille vesiden av båten jeg prøvde å banke litt på glasset og se om han reagerte med det gjorde han ikke.

Hva skjer?, er dette normalt i et akvariet som blir brukt for første gang? (skulle ikke tro det)...
Hei
Nå er ikke jeg så flink til og forklare, og kan ikke alle dise *faguttrykkene*
Men vannet i et akvarie er ikke klar for fisk før det har gått 3-4 uker. Pumpen må *kjøres inn* osv Fisken din har antageligvis blitt forgiftet. Så dette er nok veldig normalt når det er et så nytt akvarie. DU skriver at du vasket akvariet? gvordan gjorde du d da?

Du får sikkert en bedre og mer detaljert forklarling etter hvert, men nå fikk du vartfall en liten forklaring av meg
Små akvarier er vanskeligere å få til enn store. Det er lite som skal til før ting går galt. Det skal mer til før du får et stabilt system og de utsettes lettere for tempratursvigniner.
Har du noe utstyr for å teste vannverdiene? Har du tillsatt noe kjemikalier?
Når du sier at du vaska akvariet, hva gjorde du da?


Hei og velkommen til AF.

Du har etter hva jeg kan se gått i den klassiske fellen som de fleste nybegynnerer innen akvaristikk gjør. Nemmelig å tilføre fisk i akvariet før filteret har blitt bebodd av bakterier som bryter ned avfallsstoffer i vannet.

Jeg anbefaler at du leser dette.

I et nyoppstartet akvarie, så bør akvariet stå i ca 4 uker før man tilsetter fisk, og da bare noen få av gangen.

Det som skjer i karet ditt nå er at avfallstoffer som ammoniak bygges opp slik at det blir giftig for fisken, og dermed vil den død. Senere så vil ammoniakk omdannes til nitrit som også er giftig, som så blir omdannet til nitrat som er giftig i store mengder, men som plantene trenger som næring.

Det første du bør gjøre er å bytte 1/3 av vannet i karet ditt 1-2 ganger daglig til filteret har blitt bebodd av bakterier som brytes ned disse avfallstoffene nevnt tidliggere.
Når det kommer til vasking av akvariet så skal ikke dette gjøres, og alt som heter såpe er "no go".

Filteret ditt skal ikke vaskes i det hele tatt, at det er brunt å mye guffe i det etter noen uker/måneder er slik det skal være. Det er her bakteriene lever. Når filteret fungerer merkbart dårliggere, så kan du ta ut svampene i filteret å krøste disse forsiktig i en bøtte med akvarievann, aldrig under springer, i vaskemaskinen e.l!

Alger på glasset kan du fjerne med å bruke hvit filtervatt, slike svamper som selges 10stk for 10,-(men sjekk at dem ikke inneholder såpe) og evt algeskrape.
agathe
Nå er ikke jeg så flink til og forklare, og kan ikke alle dise *faguttrykkene* Men vannet i et akvarie er ikke klar for fisk før det har gått 3-4 uker. Pumpen må *kjøres inn* osv Fisken din har antageligvis blitt forgiftet. Så dette er nok veldig normalt når det er et så nytt akvarie. DU skriver at du vasket akvariet? gvordan gjorde du d da? Du får sikkert en bedre og mer detaljert forklarling etter hvert, men nå fikk du vartfall en liten forklaring av meg :)


Jeg vasket akvariet med en ubrukt klut og varmt vann.. ^^ og kokte stenene ..

men takk for det, da er det bare å la akvariet stå da, også får jeg kjøpe meg fiskener igjen om 3-4 uker! (:

- synd jeg ikke fikk vite dette før, kunne spart de stakkars livene..
Det kan være lurt å kaste oppi litt fiskemat ett par ganger i uka for å gi bakteriekulturen noe å jobbe med. De formerer seg bare til likevekt er oppnådd. Eventuelt kan du bruke en amoniumsløsning.



-Tim
Du behøver forresten ikke å skifte vann om det ikke er fisk i akvariet. Bytt 30% et par ganger i dagene før de første fiskene er planlagt å flytte inn når innkjøringen er over. Det er også smart å kjøpe inn en dråpetest for nitritt før du skaffer deg fisk slik at du kan følge med og skifte vann om nødvendig. Lykke til!
FishNChips
[QUOTE=agathe]Nå er ikke jeg så flink til og forklare, og kan ikke alle dise *faguttrykkene* Men vannet i et akvarie er ikke klar for fisk før det har gått 3-4 uker. Pumpen må *kjøres inn* osv Fisken din har antageligvis blitt forgiftet. Så dette er nok veldig normalt når det er et så nytt akvarie. DU skriver at du vasket akvariet? gvordan gjorde du d da? Du får sikkert en bedre og mer detaljert forklarling etter hvert, men nå fikk du vartfall en liten forklaring av meg :)


Jeg vasket akvariet med en ubrukt klut og varmt vann.. ^^ og kokte stenene ..

men takk for det, da er det bare å la akvariet stå da, også får jeg kjøpe meg fiskener igjen om 3-4 uker! (:

- synd jeg ikke fikk vite dette før, kunne spart de stakkars livene..

Jeg pleier og koke steinene og vaske hele akvariet og mine fisker lever enda : )
Anette Frestad
[QUOTE=FishNChips][QUOTE=agathe]Nå er ikke jeg så flink til og forklare, og kan ikke alle dise *faguttrykkene* Men vannet i et akvarie er ikke klar for fisk før det har gått 3-4 uker. Pumpen må *kjøres inn* osv Fisken din har antageligvis blitt forgiftet. Så dette er nok veldig normalt når det er et så nytt akvarie. DU skriver at du vasket akvariet? gvordan gjorde du d da? Du får sikkert en bedre og mer detaljert forklarling etter hvert, men nå fikk du vartfall en liten forklaring av meg :)


Jeg vasket akvariet med en ubrukt klut og varmt vann.. ^^ og kokte stenene ..

men takk for det, da er det bare å la akvariet stå da, også får jeg kjøpe meg fiskener igjen om 3-4 uker! (:

- synd jeg ikke fikk vite dette før, kunne spart de stakkars livene..

Jeg pleier og koke steinene og vaske hele akvariet og mine fisker lever enda : )

Jeg bare lurer på hvorfor du gjør dette? Som er erfaren akvarist så er det helt høl i hue å koke grusen og vaske karet helt ned. Det du gjør er jo å ødelegge balansen i karet.
Tom Kristiansen
[QUOTE=Anette Frestad][QUOTE=FishNChips][QUOTE=agathe]Nå er ikke jeg så flink til og forklare, og kan ikke alle dise *faguttrykkene* Men vannet i et akvarie er ikke klar for fisk før det har gått 3-4 uker. Pumpen må *kjøres inn* osv Fisken din har antageligvis blitt forgiftet. Så dette er nok veldig normalt når det er et så nytt akvarie. DU skriver at du vasket akvariet? gvordan gjorde du d da? Du får sikkert en bedre og mer detaljert forklarling etter hvert, men nå fikk du vartfall en liten forklaring av meg :)


Jeg vasket akvariet med en ubrukt klut og varmt vann.. ^^ og kokte stenene ..

men takk for det, da er det bare å la akvariet stå da, også får jeg kjøpe meg fiskener igjen om 3-4 uker! (:

- synd jeg ikke fikk vite dette før, kunne spart de stakkars livene..

Jeg pleier og koke steinene og vaske hele akvariet og mine fisker lever enda : )

Jeg bare lurer på hvorfor du gjør dette? Som er erfaren akvarist så er det helt høl i hue å koke grusen og vaske karet helt ned. Det du gjør er jo å ødelegge balansen i karet.

Altså jeg kokte stenene når kampfisken skulle oppi itilfelle det var sykdommer de 2 andre døde av..
Tilfeldig bekjentskap
© Erik Johansen
Reklame for plussmedlemskap