Lite akvarium; hva slags fisk?

Hei,

Er helt nybegynner på dette her..
Kjøpte et lite akvarium, på ca 26 liter, med innebygget filtrering, pumpe osv.

Har nå begynt å legge inn litt stæsj og pynt der, skal kjøpe grus og noen planter senere idag.

Men hva slags fisker bør jeg ha i et slikt akvarium?
På 26 ville jeg kanskje investert i et par killi fisker, kanskje.
Utover det er det ikke så mye jeg ville hatt i en 26 liter, med unntak av snegler eller reker.
Gullfisk
Mange har jo gullfisk og kampfisk i små boller.
Og slørhalene/gullfisk er jo pene og se på så du kan jo kansje ha sånne fisker oppi?
Er det forskjellige typer gulfisk, eller har noen spesifikke navn?
Takker for svar
ja er ulike varianter, som er formet i *fangeskap* som du ikke finner i naturen. Vis du bare søker på Gulfisk her inne får du opp mange ulike varianter
dropp gullfisk, de blir STORE, og krever minst 100 liter, men best egner de seg i dam. selv de misfostrene mennesker har skapt blir ganske store, men de fleste dør før de blir så store.
enkelte killifisk, en trio guppyhanner eller en liten gruppe småfisk som mikrorasbora eller stjernedanio er vel det eneste jeg ville hatt i et så lite kar utenom reker.
siden karet er så lite er det veldig viktig med ordentlig innkjøring av filteret siden små kar er vanskeligere å holde stabile vannverdier.
venusfisk burde kunne gå greit i den størrelsen
Inaktiv bruker
Venusfiskene mine er gangske aktive, så ville ikke hatt det i et kar på 26l.

Hva med dvergtannkarper?
Mange fine forslag her

Pumpa og filteret står å går det, og skal gjøre det i ca 13 dager til, før jeg tør å ha fisk oppi der.

Men bør jeg forresten skifte mye vann nå, når det ikke er fisk oppi?

Hvor får man kjøpt fiksene henn, har alle slike "zoo" butikker slike, eller må man bestille osv?
Du trenger ikke skifte vann i innkjøringsperioden om du ikke har levende dyr. De fleste Zoo butikker har ferskvannsfisk. Kjøpe fisk på nett er ikke å annbefale, da sending utsetter fisken for unødig mye stress. De fleste butikker sender ikke fisk.



-Tim
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina Fossen
Reklame for plussmedlemskap