Guppyen mine dør

Jeg hadde til å begynde med 10 stk guppyer. 5 hunner og 5 hanner. Fikk yngel etter bare noen uker Men nå 2 mnd senere har "foreldre" guppyene begynt å dø! Først en så en til og i dag lå det 2 stk døde i pumpen! Noen som kan hjelpe meg? Ser ikke særli go ut den siste hannen som er ijenn...henger med halen
Har du sjekket vannverdiene?


-Tim
hei

er ikke sikkert det er noe "feil" i karet ditt. men guppy er ikke den sterkeste fisken. sikkert endel inavl også.

så det å miste noen guppyr i ny å ne hender, iallefall etter mine erfaringer.

men du har jo mistet litt mange på kort tid, gjør som tim, skjekk vannverdiene.
Har du sett noe forskjell med de? F.eks de har blitt tynnere eller mistet matlysten? Se litt her og se om det er en sykdom som kan ligne. Ellers kan det være vannverdiene
Blir de tynne og slutter å spise før de dør?
I så fall kan prøve å medisinere mot innvollsorm med Sera Tremazol.

Jeg har brukt det i mine kar og det har gått bra med filterbakteriene. Du må ha 80 prosent rent vann klart til vannbytte seks timer etter at du har hatt i medisinen. Jeg har brukt den dosen som er anbefalt. Dvs. 1 ml til 15-20 liter vann. Hvis du har kullfilter, må du ta det ut. Ellers kan filteret gå som vanlig. Jeg har satt i kullfilter etter kuren og kjørt så god lufting som mulig. Noen fisker har vært bleke og slappe etter seks timer med kuren, men har kviknet til så snart 80 prosent av vannet er byttet. Men de spiser lite rett etterpå, så du trenger ikke fore noe særlig.

Hardt angrepne fisker dør, trolig fordi de ikke klarer å kvitte seg med ormen. Men du kan redde resten og hindre at andre fisker smittes. Mange anbefaler å gjenta kuren for å ta eventuelle egg.

Ta vannbytte to ganger i uka etterpå, så resten får optimale forhold.
gurimalle
Blir de tynne og slutter å spise før de dør? I så fall kan prøve å medisinere mot innvollsorm med Sera Tremazol.


Trur at du skal ta og sjekke vannverdiane dine først, før du begynde med medisin.

He du andre fisk i karet som e friske? eller kun guppy?
kor stort e karet? ka filter du he?
gurimalle
Blir de tynne og slutter å spise før de dør? I så fall kan prøve å medisinere mot innvollsorm med Sera Tremazol. ....


Det er ikke nødvendig når hun ikke vet hvordan sykdom det er! Man kan ikke bare ta oppi masse medisiner når det ikke er de som tar den rette sykdommen.
Du må selvfølgelig sjekke vannverdiene dine først, slik de over skriver.

Men guppy drar dessverre lett med seg sykdom som ligger der latent og ofte bryter ut hos hunner som nettopp har født og dermed har dårlig imunforsvar.

Takk for svar Jeg var på dyrebutikken min og spurte etter hjelp også, så da fikk jeg svar om at jeg måtte sjekke vannverdien. Det har jeg nå gjort og det var nutritt eller hva det het? i vannet så jeg driver nå å bytter ut 1/3 av vannet hver dag.
Men er det noe annet enn å bytte vann som hjelper?
Nei, egentlig ikke. Å bytte vann må du bare venne deg til Blir mindre når karet er innkjørt, men regelmessige vannbytter må til hele tiden. 1-2 ganger i uken er normalt på mindre akvarier. Har man flere hundre liter kan det gå lengre mellom hver gang vanligvis.

Det finnes sånn "nødløsning" i form av kjemikalier, men vil ikke annbefale det. Sånt bør uansett bare brukes èn gang dersom det er krise.



-Tim
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap