Noen av fiskene mine dør

Hei har nettopp annskaffet meg ett 200 liters akvarium,
fylte akvariummet opp med vann og putten 2 slike piller i slik at vannet skulle få riktig bakerie flora fortere, etter 2 dager puttet jeg fikser oppi det, og det gikk veldig greit, ca 2 dager senere kjøpte jeg en del nye fisk som jeg puttet oppi der, men det som skjer er at jeg har de senere dagene fått en del oppned fisk, noe som er forferdelig iriterende da jeg kun har hatt fiskene i 2-4 dager. Jeg var oppe på den lokale dyrebutikke og høre ka jeg skulle gjøre og fikk beskje og teste vanne for nitritt og Ph Verdien, det gjorde jeg og testen viste at jeg ikke hadde noe nitritt i vannet og Ph ligger på 7-7,5 men fremdeles Dør fiskene mine.

fiskene som dør er ikke kjøpt fra samme dyre butikk men samme,
fiskene som dør er ikke av samme type heller,

de som er død er 1 stykk glass malle,
1 Sølvhai
2 ansistruser
1 sommefugl fisk

glass mallen og sølvhaien døde samme dag, mens de ansistrussene og sommer fuglfiskene døde senere.
noen som har en forklaring eller en teori korfor mine fisker dør?
Du har nok ammoniakk i karet. Slike "vidunderkurer" er som regel bortkasta penger, karet bruker 4-5 uker på å kjøres inn, og da må du sette inn fiskene i små grupper med ei ukes mellomrom mellom hver gruppe ca.

De første to ukene er det ammoniakk som er problemet, og det er veldig giftig. Etter to ukers tid har filterbakteriene begynt å gjøre om ammoniakken til nitritt. Ikke like farlig, men fremdeles giftig. Anbefaler deg å levere fiskene tilbake, og vente på at akvariet er klart. Beholder du dem, må du bytte vann morgen og kveld til ammoniakk og nitritt er borte, men det kan godt hende flere dør likevel.

Du bør kjøpe dråpetester til ammoniakk og nitritt for å kunne teste. Slike strips man får billigere er unøyaktige, og kan ikke stole på, disse blir ofte brukt av dyrebutikker. Uansett er det ammoniakk, ikke nitritt du har nå.

Ønsker deg lykke til, trass i problemene!
takker for svar sure greier det der, kor masse vann bør jeg skifte morgen og kveld? 1/3 av karet eller noe slik?
har hatt fisk i karet i 1 uke nå, så jeg får gå opp og kjøpe ammoniakk tester i dag og håpe på det beste
Ja, rundt 25 prosent morgen og kveld slik at det blir omtrent 50 prosent hver dag.

Hyppige vannbytter er det eneste som nytter når filteret ditt ennå ikke har bakteriekollonier som tar seg av giftstoffene.
vet ikke om det har noe betydning, men akvariumet jeg har kjøpte jeg brukt, har det noe og si eller?
Sindre Sperrevik
takker for svar:) sure greier det der, kor masse vann bør jeg skifte morgen og kveld? 1/3 av karet eller noe slik? har hatt fisk i karet i 1 uke nå, så jeg får gå opp og kjøpe ammoniakk tester i dag og håpe på det beste :)


Kjøp nitrittest også. Amonium brytes ned til nitritt og det er også giftig for fiskene. Nitritt blir så brutt ned til Nitrat som er ufarlig i moderate mengder.


-Tim
Sindre Sperrevik
vet ikke om det har noe betydning, men akvariumet jeg har kjøpte jeg brukt, har det noe og si eller?


Ja. Det kan ha mye og si. Hvordan gikk du frem med filteret? Var det avslått lenge før du fikk satt det i drift igjen? Eller var det koblet fra og lagt bort for en stund siden hos selgeren, uten særlig rengjøring...?
Da er det stor fare for at fiskene dør av forgiftning.
Plussmedlem
Vil som en liten trøst også si at noen fisker er svakelige og tåler flyttingen dårlig, selv om de i utgangspunktet skal tåle det godt. Så det trenger ikke være bare din skyld, Sindre.

Jeg har etter hvert som jeg har blitt kjent med denne deilige "sjukdommen" fått et ganske annet syn på dyrebutikker, og skjønner bedre enn noen gang at dette er drevet av folk på jakt etter profitt og lite annet. Så man må være kritisk til det meste de sier, og heller søke bekreftelse/avkreftelse fra mer renhårige kilder, som her inne.
mona o
[QUOTE=Sindre Sperrevik]vet ikke om det har noe betydning, men akvariumet jeg har kjøpte jeg brukt, har det noe og si eller?


Ja. Det kan ha mye og si. Hvordan gikk du frem med filteret? Var det avslått lenge før du fikk satt det i drift igjen? Eller var det koblet fra og lagt bort for en stund siden hos selgeren, uten særlig rengjøring...?
Da er det stor fare for at fiskene dør av forgiftning.





jeg er helt grønn når det gjeller filter og slik, så når jeg fylt vann i akvariet så tok jeg på pumpen, og lot den stå på til jeg fikk fisk i Ca 2 dager, vet at pumpen har vært av hverfall 1 uke før jeg kjøpte akvariumet, pumpen er innvendig i ett av Bord beina så jeg få ikke det ut for rens, så har lurt på om jeg må invistere i en ny pumpe så jeg vet er rein og jeg klarer og reingjøre.
reingjøringen av pumpen fra Selgerens side vet jeg ikke noe om siden jeg ikke spurte heller :S
Dersom filteret var av i en uke så er det en giftbombe. Skyll filtersvampen skikkelig i lunkent vann og gjør daglige vannskift de neste 3-5 ukene.



-Tim
Tim
Dersom filteret var av i en uke så er det en giftbombe. Skyll filtersvampen skikkelig i lunkent vann og gjør daglige vannskift de neste 3-5 ukene. -Tim



takk for svar, jeg tok og byttet hele Filteret, fant ut at det var lettere
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap