Belysning, temperatur ved innkjøring.

Hei, Jeg har en Aqua Teens pakke på 41 liter. Denne følger belysning med. Topplokket er helt svart innvendig. Så har jeg lest at noen bruker reflektor for å øke lyset litt.

Etter at jeg leverte tilbake fiskene mine, driver jeg å kjører inn filteret, og innbilder meg at jo mer lys, jo bedre for plantene som skal vokse der.

Etter at jeg fikk sp.mål om jeg hadde reflektor i en annen tråd, har jeg brukt selvklebende aluminiumstape, og "dekorert" litt rundt og bak lysstoffrøret. Jeg kunne med en gang se at det ble mer lys i akvariet.

Sp.målet er vel egentlig om dette er bra eller dumt å gjøre ved innkjøring?

Jeg har en timer liggende, som brukes til motorvarmeren til bilen om vinteren. Denne har jeg ikke innkoblet nå, så plantene får lys hele tiden.

Vidar
For filteret betyr det ingenting. Plantene liker det

De kan likevel ikke vokse mer enn det er næring til. I et nytt kar er det ikke noe nitrat å snakke om så du kan ikke forvente mye vekste i begynnelsen.


-Tim
Det er greit å begrense lystiden med tidsur/timer de første ukene også - plantene kan bare utnytte x antall timer lys, resten blir bare "mat" for alger. 8-10 timer lystid i døgnet pleier være greit i starten, mindre om du ser algeveksten tar av.
OK. Takk. Skal sette på timer - sånn i tilfelle det blir for mye alger. Jeg har gjødsel-kapsler som jeg kan stikke ned i grusen ved siden av plantene, så de har fått litt av dette. Men ellers så skal bakteriefloraen vokse i filteret uansett da, hvis jeg har forstått rett.

Mvh.

Vidar
Hei,
lykke til med nystartet kar. Så den andre tråden din, som tok litt av! om innkjøring etc., men kom for sent til å gi råd om bruk av salmiakk (Lilleborgs husholdningssalmiakk kalt Salmi) som jeg selv med hell benyttet ved innkjøring sist vinter.

Gjødsling av planter avhenger av type planter. Sverdplanter f.eks. har et godt utviklet rotsystem og de tar næring fra bunnlaget og ikke fra vannet, altså er næringskuler saken for dem. Mange planter (stilkplanter uten eller med lite røtter, Anubias og andre ) tar næring fra vannet og da har næringskulene liten hensikt. De vil nyttiggjøre seg nitratet som er sluttproduktet i nitrifikasjonsprosessen som du nettopp har fått igang etter innkjøringen (amoniakk > nitrit > nitrat). Får plantene gule blader, bør du tilsette litt flytende jern.

Ellers er bl.a. amanoreker gode algespisere og de blir ikke for store for ditt kar.
En bitte liten dært med credo total :-o
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap