Er dette alger?

Inaktiv bruker
Hei!
Jeg sitter her og lurer på to ting:

Spørsmål 1:
Det er noen små "dotter" på en av røttene. Dottene er gjennomsiktige/hvite og kan ligne på sopp. Hva skal jeg gjøre med dem? Ta ut rota og skrubbe den godt?

Spørsmål 2:
Er dette alger?(bakerste bladet på bildet) Har sett stygt på det mens jeg har fundert på hva dette er. Og har kommet fram til at jeg skal spørre her.

Karet står uten fisk. Det har stått litt over en uke. Har ikke tilsatt noe Co2, men har hatt en sånn gjødseltablett oppi.
Spørsmål 1: Det kan godt være sopp, det er vanlig på røtter i starten. Ville ikke skrubbet det vekk, det forsvinner etterhvert. Dessuten tror jeg ancistrus liker å gnage på det? (er ikke helt sikker her) Ufarlig er det iallefall.

Spørsmål 2: Det ser ut som trådalger/rødalger. SAE og eplesnegler spiser dette tror jeg
Inaktiv bruker
Takk for svar!
Godt å høre! Men jeg kan vel ikke ha Ancistrus i enda? Filteret har jo bare sått i en drøy uke.
Slike småting som dette kan irritere meg voldsomt! hehe..

Karet er bare på 128liter, så vet ikke om jeg kan ha SAE i det. Da blir det muligens eplesnegler på meg
Jeg hadde også sånne hvite dotter på en rot. Ancistrus tar det ikke. SAE slurper det i seg.


-Tim
hehe hele ene roten min å planten min var dekket med rødalger, men sneglene mine har fortært nesten alt. Men desverre viste det seg at de eplesneglene mine som likte denne sort mat var kjempe eplesnegler så de gæflet enkelt og greit i seg hele panten og (eller dvs jeg stoppet dem da jeg så det da.) hehe..
Men nå får de masse grøntfor i tillegg da så nå koser de seg skikkelig og best av alt de alge tingene er borte vekk Planten kommer nok til og vokse seg opp igjen håper jeg.
Inaktiv bruker
Kan jo kjøpe SAE.. men de får jo litt liten plass da..

Som du sier Bente-Bent, så kan snegler finne på å spise på plantene mine. Derfor vil jeg helst unngå snelger. Da blir det heller SAE
Du kan jo høre om noen kan låne deg et par? Ellers bør du selge dem/gi dem vekk når de blir for store.
Vent uansett med å skaffe til akvariet er innkjørt, ellers kan ting lett gå galt for fiskenes del.
Hei Eini Brox.

Anngående ditt spørsmål nr 2; Som de andre har svart deg - så ja dette er alger. Ligner grønnalger/trådalger.
Les om alger i denne gode artikkelen her.
Eller søk på trådalger her i forumet og få opp mange treff. Her finnes tips om både årsaker og hva du kan gjøre.

For det viktigste er å finne ut årsaken til algene og gjøre noe med den/dem.
Du skal/bør etter min mening ikke sette inn fisk ennå. En ukes innkjøring er for kort tid.
Ikke skaff deg fisk, som en stim med SAE, kun for algenes skyld. Du blir kanskje kvitt "overproduksjon" av alger - men har skaffet deg et nytt problem - fisk som blir for store til ditt kar på 128 liter.
Og skal du ha en stim med foreks SAE til låns for en tid, ha klar avtale på hvem som skal så overta denne stimen av deg etterpå - før du anskaffer disse. Unngå å løse et problem ved å skaffe deg et nytt problem ganske enkelt.
Jeg har selv en liten stim med 6 SAE (720 liter). De er vakre og flotte skapninger. Og jeg må innrømme at jeg blir litt provosert når fisker skal skaffes kun som algespisere. Man må se litt lengre enn der og da.

Noe alger i akvariet er bare naturlig. Men nå er ikke trådalger så vakre kanskje om de "tar overhånd".

mvh
eplesnegler tar trådalger, og de er veldig effektive på det.
ja og eplesneglen spiser ikke planter. vertfall ikke her i huset, men kjempe eple sneglene gjør. men de har nermest sluttet med dette etter å ha fått agurk gullerot og kinakål.
Inaktiv bruker
Jeg er enig i det Lillian Ulriksen har å si. Jeg synes en fisk skal være litt mer enn "bare" en algespiser. Ancistrusene mine for eks. Har kjøpt skiferhule til de "bortskjemte skjeggfiskene" (som visse personer kaller dem.. uvisst av hvilken grunn, hehe) mine i dag, og håper på trivsel og lek

Har ikke mulighet til å låne SAE hos noen. Så SAE er ikke en mulighet.

Har lest den artikkelen om alger, og synen det ligner mest på skjeggalger. Er det trådalger, kan jeg vel sette noen reker i karet.. Mener å ha hørt at reker spiser trådalger?

Jeg har ikke tenkt å sette noen fisker i karet ennå, nettopp fordi karet bare har stått i litt over en uke. Problemet er at jeg er redd for at algene har tatt helt over før jeg kan sette inn Ancistrus. Dere tror vel ikke at karet er helt overgrodd av alger om ca.. 2-3 uker?

Skal jeg ha eplesnegler, må jeg bestille. Om jeg bare husker på å gi agurk, mener dere at det går bra? Jeg tenker slik "Enn hvis ikke sneglene rekker fram til agurken før jeg har tatt den ut igjen?" De er jo tross alt snegler :p

Takk for mange gode svar!
Eini Brox
Jeg er enig i det Lillian Ulriksen har å si. Jeg synes en fisk skal være litt mer enn "bare" en algespiser. Ancistrusene mine for eks. Har kjøpt skiferhule til de "bortskjemte skjeggfiskene" (som visse personer kaller dem.. uvisst av hvilken grunn, hehe) mine i dag, og håper på trivsel og lek :) Har ikke mulighet til å låne SAE hos noen. Så SAE er ikke en mulighet. Har lest den artikkelen om alger, og synen det ligner mest på skjeggalger. Er det trådalger, kan jeg vel sette noen reker i karet.. Mener å ha hørt at reker spiser trådalger? Jeg har ikke tenkt å sette noen fisker i karet ennå, nettopp fordi karet bare har stått i litt over en uke. Problemet er at jeg er redd for at algene har tatt helt over før jeg kan sette inn Ancistrus. Dere tror vel ikke at karet er helt overgrodd av alger om ca.. 2-3 uker? Skal jeg ha eplesnegler, må jeg bestille. Om jeg bare husker på å gi agurk, mener dere at det går bra? Jeg tenker slik "Enn hvis ikke sneglene rekker fram til agurken før jeg har tatt den ut igjen?" De er jo tross alt [B]snegler[/B] :p Takk for mange gode svar!

Akvariet trenger egentlig bare stå i 2-3 uker med pumpe og sånt på :P Og i akvariet så er sneglene litt raskere enn de ute, så tror nok at de rekker frem til agurken hehe. og akvarier pleier ikke bli overgrodd av alger etter 2-3 uker, men du kan jo bruke sånnen glasskrape for og få vekk alger på glasset : )
Inaktiv bruker
Godt å høre at algene ikke kan ta helt over på så kort tid Men hvordan er det med zebrasnegler? Er de like effektive som eplesneger?
Eini Brox.

"skjeggfiskene" Her kaller min mann ancistrusene for sugesnablene.

Jeg har minimalt med alger i mine kar og har kun erfaring med posthornsnegler og eplesnegler. Å finne veien til maten er ikke noe problem. Jeg legger ned agurk om kvelden og tar den opp formiddagen etter. Da må jeg fjerne sneglene "med makt" fra agurken.

Eplesnegler, eller andre snegler, får du ganske sikkert tak i her i forumet - via annonsene under Rubrikk.

Flott at du ikke skaffer deg fisk bare for algenes skyld uten å tenke mer langsiktig! Du er klokere enn det jeg var. Da jeg var nybegynner for fire år siden gjorde jeg mye rart. Forstår godt at folk går i den fella. Men synes det er viktig da å vise/påpeke dette over for andre som holder på å gjøre det samme.

Du har vel kanskje fått med deg algesporene da du kjøpte plantene dine? Jeg har startet opp endel akvarier og aldri opplevd algeproblemer de første ukene etter dette. Kun brunalger, noe som er normalt i starten forstår jeg - og som har fikset seg selv etter kort tid. (litt brunt belegg på glass, steiner, bunnsubstrat)
Mye avfallsstoffer i vannet hos deg er det jo neppe en uke etter oppstart.
Hva slags filterpumpe har du - og hvordan har du plassert denne i akvariet?
Har du hatt i noen kjemikalier/tilsettningsstoffer som dyrebutikken har anbefalt deg?
Har du hatt i noe fiskemat for å få fart på prosessen med "de snille og de slemme bakteriene"?
Hvor mange timer i døgnet har du lyset på?
Du har ikke plassert akvariet slik at sol-lyset treffer det?

Ser på profilen din at du har flere mindre kar, så du er ingen nybegynner.
Du finner nok ut av dette. Overproduksjon av alger kan være noe skitt ja. Men ikke stress. Forsøk fjerne noe av algene, ta litt vannbytter og tenk igjennom rutinene dine. Det går seg nok til skal du se.

mvh
Sitat Anette Frestad:
Takk for mange gode svar!
Akvariet trenger egentlig bare stå i 2-3 uker med pumpe og sånt på :P Og i akvariet så er sneglene litt raskere enn de ute, så tror nok at de rekker frem til agurken hehe. og akvarier pleier ikke bli overgrodd av alger etter 2-3 uker, men du kan jo bruke sånnen glasskrape for og få vekk alger på glasset : ) (sitat slutt)

Mener du å si at akvariet trenger å stå i to uker med pumpen i gang før man har i fisk? I så fall bør du kanskje titte litt på artiklene her på forumet - det er ganske bred enighet at akvariet bør stå 4-5 uker før fisken settes i - og da gjerne sette dem til gradvis.

Det er også helt vanlig å få en liten algeoppblomstring i startfasen. Erfaringsmessig forsvinner det av seg selv i mange tilfeller etterhvert som akvariet "går seg til"
Inaktiv bruker
Takk for svar igjen!

Ancistrus har mange rare navn ja! Men kjært barn har mange navn, hehe

Blir ikke eplesnegler ganske store med tiden? Har ikke så lyst så slike store snegler

De plantene jeg har, har jeg tatt fra de mindre karene mine. Så har ikke kjøpt noen nye planter.

Har utvendig filter. Er ikke helt sikker på merket, men det står Resun Cy-20 på boksen. Kjøpt i Spania, og jeg synes det funker helt fint

Ikke kjøpt noen startkulturer/ andre kjemikalier fra dyrebutikken etter som jeg har lest her på forumet at det ikke er å anbefale.
Har hatt en liten klype mat i akvariet to ganger fram til nå. Lyset står på fra 11 til 21, altså 10 timer. Har en liten anelse om at akvariumet står i sollys en kort tid om morgenen. Fra halv fem/fem til halv seks/seks tror jeg.

Har mindre kar fra før ja, men et føles som om jeg ennå er en nybegynner. Har ikke hatt akvarium i ett år en gang




Eini Brox.

Det høres ut som om du har kontroll på innkjøringen av akvariet. Kan ikke se at du gjør noe selv som får algene til å trives ekstra.
Pumpa di vet jeg ingenting om. Har du plassert den langt oppe slk at du får bevegelse i vannflata - og dermed godt med oksygen i vannet?

Vanlige eplesnegler blir vel rundt 6 cm tror jeg, mens kjempe-eplesneglen blir et par cm større.

Du får bare forsøke være tolmodig og se det ann.

mvh
Inaktiv bruker
Det var akkurat det jeg skulle spørre om. Jeg har litt beveglelse i vannflata, men det blir en slags "hinne" på vannflata. Burde jeg sette det utblåsnings røret (eller hva man nå kaller det) lenger opp? Har luftpumpe som sørger for oksygen i vannet.

Da blir det vel eplesnegler hvis Ancistrus ikke tar de algene
Eini Brox.

Lag mer bevegelse i vannoverflaten slik at overflatehinnen brytes ved å sette utblåserrøret litt høyere opp.
Har aldri selv hatt slik overflatehinne - men vil tro dette skyldes alger/overskudd av næring.

Dette er vel nevt i artikkelen jeg har linket til tidligere, men jeg kan likevel nevne det. Øker problemet med alger så sett inn noen hurtigvoksene planter i karet ditt. (feks Hornblad og Vannpest)

Geir Rolfsnes som er medlem her på forumet har en hjemmeside der han tar opp blant annet dette med alger. Fine sider hvor du kanskje kan hente noen tips. Gå til siden Alger - 10 tips mot alger.

mvh
Inaktiv bruker
Sånn, så var edt gjort.
Hurtigvoksende planter har jeg masse av.. så jeg får vel bare la naturen gå sin gang
Tilfeldig bekjentskap
© Drow_male, Wikimedia Commons
Reklame for plussmedlemskap