Nytt akvarium, ta vannet fra det gamle?

I forbindelse med at mollyen min har fått 30-40 yngel, så er jeg blitt nødt til å oppgradere fra 70 liter til 120 liter. Det nye akvariumet ble kjøpt i dag, men jeg får det ikke før torsdag. I mellomtiden leser jeg en del rundt oppstart, og tenker å vente rundt en mnd før fiskene får ny bolig.
Samboeren min, derimot, mente at noen han kjente pleide å ta vannet fra det gamle akvariumet over i det nye, sammen med fiskene med en gang. Er dette en veldig dum idè? Det høres jo ganske praktisk ut, i og med at det er mye med to akvarium når jeg bor på 37 kvadrat, men jeg vil absolutt ikke risikere en massedød... Er det noen som har erfaring med dette?
Hvis du bruker en innkjørt pumpe i det nye karet er det en fordel med det gamle vannet. Dette vannet inneholder mere næring for bakteriene i filteret ditt enn helt nytt rent springvann og bakteriemengden vil opprettholdes.
Om du har et nytt filter gnir du bare svampene som er i det gamle (i bruk) godt på de nye. Slik slipper du ventetiden med innkjøring. Men husk å følge med på verdiene den første tiden.
Supert, da får jeg nok prøve det=) Klør i fingrene etter å begynne, men enda noen dager igjen å vente..

Forresten, trenger man å bytte ut svampene av og til? Leste et sted at man må det, men har aldri byttet annet enn den øverste som er laget av bomull eller noe slikt de tre årene jeg har hatt 70 literen min..
Nei, du skal ikke bytte svampene.
For bytter du svampene, fjerner du jo samtidig de gode og nyttige filterbakteriene. Det er kun den hvite filtervatten (som er til for å samle opp det verste slammet og rusket) som skal tas bort og kastes i blant, og så bytter man den med en ny. Da holder vannet seg klart og fint.

Når du skal kjøre inn en ny pumpe, tror jeg det må litt hardere skyts til enn å bare gni to svamper (en ny og en innkjørt) mot hverandre.
Hva slags filter er det snakk om i det nye karet? Hvis det er en liten løs innvendig filterpumpe, kan du putte den i en bøtte akvarievann, hente filtersvampene fra det gamle akvariet ditt og klemme og "vri dem opp" i vannet i bøtta. Så setter du dem tilbake i akvariet der de var igjen.
Så kan du starte filteret som er i bøtta (hold på det så det ikke ramler overende og spruter møkkavann over kanten...). Det vil da suge opp alt slammet du klemte ut av filtersvampene, og i dette slammet er det millioner av filterbakterier. Når du ser at filtreret har sugd opp det meste og vannet i bøtta er klart, kan du slå det av, og flytte det til det nye akvariet ditt. Da har du, som det kalles, kick-startet et nytt filter. Good to go! Du kan ha fisk i akvariet fra samme dagen.

Hvis det nye filteret er av typen Juwel-filter (som jo sitter fast inni akvariet) så bare fyller du opp akvariet med vann og venter til det er varmet opp til passe temperatur av varmekolben. Start filteret med en gang vannet er fyllt i for sirkulasjon. Plant og innred som du vil ha det når vannet er varmt nok for plantene.
Så kan du følge metoden som nevnt tidligere, men uten bøtta:
hent filtersvampene fra det innkjørte akvariet ditt og klem og skvis gørra ut av dem rett oppi det nye filterets svamper. Bare ta av lokket, fjern den hvite vatten og klem nedi filterhuset så det renner fint bakterieslam ned i de nye Legg på vatten igjen og lokket og start det.

Husk at filtersvampene aldri må tørke ut, så gå rett tilbake til akvariet med dem og start dem opp igjen i filteret før du gjør noe annet.


En god regel er likevel å alltid sjekke vannverdiene de første ukene, men går alt som det skal, vil du ikke få noen ammoniakk eller nitritt.
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap