Akvarium & stå i vater

Har nettopp fått meg ett nytt kar. Og plasseringen var allerde bestemt på forhånd. . Men så viste det seg at benken det skulle stå på ikke var i vater.

Og den er så stor at å få den i vater viste seg å være en diger jobb.

ett par cd plater ble alikevell lagt under bena. en under hvert ben.

For å få karet i vater brukte jeg også cd plater.... med glattsiden ned mot benken og ei tynn papp plate oppå. derretter kommer karet.

Hva er så problemet?

JO 4 meter unna står 2 store subber... f OG på di bedre fester kan det være en del vibrasjon i gulvet. Og jeg er redd for at karet skal bevege seg og ramle ned.

er det noe å være redd for? eventuelt bør cd platene ligge andre vei el....

Hvor stor er karret? er det et helgalss eller et rammekar? Hvor stor skjevhet er det? er karret skjevt i begge retninger(lengde og dybde)?

Gi mere opplysninger så er det lettere å gi svar.
Karet er på 54 liter. Helglass.

Hva det står på? se bilde
Og den benken er ikke i vater. Men har greid å få det i vater med cder.. altså karet... jeg unddres nå på hvor trygt dette er... (cdene ligger med glattsiden - blanke siden ned)

Hvor stor skjevheten er, kan jeg ikke helt svare på... men brukte tre cder på hvert hjørne i den delen av karet som er nærmest skapet på siden (altså venstre) og to cder på det ytterste hjørnet , og en på det innerste (høyre)

er i tillegg lagt under ca 4 av bena på seksjonen...(eller hva jeg skal kalle det)

ca 3,5 - 4 meter fremfor karet står det to subber- den ene står nesten paralet med karet | |... med en tv på venstre side av seg, hvis du ser mot subben og en så en sub på sia der igjen.

|sub 3,5-4 meter-> |akvarie
|tv
|sub

Har du ikke noe annet enn CDplater å vatre opp karet med??

Hvis jeg skjønte det rett, så har du vatret opp karet med å legge CDplater mellom benken og karet, slik at akvariet ligger på stabler av CDplater i hjørnene på karet? Dette gir vel ujevnt trykk samt punktbelastning under karet? Prøve heller å vatre opp benken og la hele karets underside ligge mot underlaget for å unngå punktbelasting.

Og en annen ting... Du er redd for at vibrasjoner skal flytte på karet. Tenk på hvordan det vil være for fiskene å bo i slike vibrasjoner. Det blir jo rene torturkammeret om vibrasjonene er så store at det er fare for at karet flytter på seg. Har du mulighet til å ha karet en annen plass? En isoporplate mellom karet og benken vil kanskje redusere vibrasjoner til karet en del, men hvis det er snakk om veldig store vibrasjoner så syns jeg fisker bør få slippe å bo i nærheten av disse subbene.
Vibrasjoner kan også svekke limingene i karet.

Fiskene vil heller ikke like det. Mine reagerer dersom jeg tråkker litt tungt i trappen ned til den delen av rommet karet står i. Kampfisken bryr seg ikke, men kobbertetraen stimer sammen.


-Tim
Jeg ser den. jeg har ikke mulighet til å få vatret benken. men jeg kan flytte karet.

dog var det håp om å ha karet der.

Når rommet der det største karet mitt skal stå er klart, så har jeg mulighet for å sette inn det lille der også. Jeg har ett annet kar som jeg kan flytte fiskene over i. Da det kun er 3 fisk som er i karet nå.

Skal flytte fiskene over etterpå. og tømme karet. så setter jeg det opp igjen når rommet er klart.

Er så uheldig at jeg bor i ett eldre hus, og derav problemer med å få ting i vater.
Det ble til at jeg skal kjøpe en plate som er litt større enn karet (karet er 60*30*30) derretter skal jeg lime cdplatene fast i hverandre og fast i plata. er jeg heldig så får jeg en litt bedre løsning. Oppå plata kommer jeg nok til å legge sitte underlag. ¨


Høres dette veldig dumt ut?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap