Kampfisk med plutselig klemt hale

Jeg har hatt min kampfisk i kanskje bare 2 uker. Nå ser jeg at slørene holder på å klemmer seg fast. Det er bare halesløret som har klemt seg sammen, men kanskje det andre også gjør det snart? Den slapper bare av og ligger ved en plante. Så svømmer den litt frem, men så legger den seg ned. Spiser heller ingenting. Den spiser bare fortabletter jeg gir til praktbotiaen. Den har aldri vært sånn. Ingen av de andre fiskene er sånn akkurat nå. Hva kan det være ?
Hvor stort er akvariet, og hvilket filter har du? Vannbytterutinene dine og vannverdier om du vet dem er også lurt å fortelle om, så blir det lettere for andre å hjelpe deg.

Iallefall er det tydelig at fisken ikke trives. Er det bare den som er slik, eller har de andre forandret seg også? Er det noen som jager han og napper i slørene?
Maretard
Hvor stort er akvariet, og hvilket filter har du? Vannbytterutinene dine og vannverdier om du vet dem er også lurt å fortelle om, så blir det lettere for andre å hjelpe deg. Iallefall er det tydelig at fisken ikke trives. Er det bare den som er slik, eller har de andre forandret seg også? Er det noen som jager han og napper i slørene?


93 l
Har fluval 2
Bytter vann ca 50% 1 gang i uken
Jeg har bare test for nitritt og den er på 0.

Det er bare han som er sånn. Den ene kampfisk hunnen min har jaget og nappet i han, men det ser ut som det har sluttet for noen dager siden.
Når han kom i akvariumet for første gang ble han nappet litt og mistet litt av halesløret. Kanskje det er derfor den har blitt sånn? Akkurat nå ligger den på grusen


Mvjnz : Det kan være mulig.. Han har vært blå rød på tuppen av sløret og nå er det klemt og hvitt.

Hva skal jeg gjøre? Hvis det er finneråte hjelper vel eSHa 2000..
Det virker som at det er hunnen som er synderen her(også...)

Jeg hadde en hanne sammen med to hunner. Den ene hunnen nappet av han hele sløret i løpet av noen timer. Til slutt så måtte jeg avlive han. Prøvde å flytte hunnen, men han var for hardt skadet.
Hvis du har mulighet til å flytte han til et eget kar, samt et ekstra filter, prøv det.
Plastbalje funker fint hvis du ikke har et tomt akvarie stående. Hvis han bedres vil jeg tro han ble mobbet av hunnen, hvis han stadig blir verre ville jeg funnet ut om det var sykdom av noe slag, eventuelt medisinert. Esha 2000 hjelper mot finneråte ja. Lykke til!
Har hatt tilsvarende problemer.
Jeg kjøpte 2 stk hukjønn som skulle gå sammens med en langsløret hann.
Men det viste seg at ei av hukjønna faktisk var en kortsløret hann som tok knekken på den andre hannen. Den kortslørete hannen var rimelig brunaktig da jeg kjøpte den, men ble blåere og blåere etterhvert, hvilket er en indikator på at det kan være en han.
Det hører med til historien at de to gjenværende fikk yngel, hvorav en overlevde og ble en flott hankjønnet kampfisk.
Takker for svar


Er det noe for som hjelper mot farge? Ser ut som han mister farge på sløret nå. Liker kampfisk oksehjerte?
Molly&Guppy
Takker for svar :) Er det noe for som hjelper mot farge? Ser ut som han mister farge på sløret nå. Liker kampfisk oksehjerte?


ja, mine kampfisker elsker oksehjerte - det er hovedforet hos oss.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap