Hva skjer med scarlarene mine?

Jeg kjøpte et brukt akvarie (ca.80L) for noen uker siden, med tre scarlarer. Har tatt vannprøver hver uke og alt er bra. Men to av de tre har vokst noe voldsomt i forhold til den tredje... Alle virker kvikke, men har lagt merker til at når jeg forer de, så spiser de to som nå begynner å bli store, flakene så og si hele. Mens den som ikke har vokst, tar maten i munnen, og ser ut til å spytte ut endel igjen.. Jeg forstår ikke helt hva som skjer. Den lille er jo i live fortsatt(like kvikk som de andre to, bare mindre), så noe mat må den jo få i seg. Få de to andre for mye mat? Og hva skal jeg evnt. gjøre? får de feil mat kanskje? De får TetraBetta og TetraRubin. Fulgte med når jeg kjøpte akvariet med fisk. Er dette normalt?

Heidi
Inaktiv bruker
Hei
Det er helt vanlig at scalarene ikke vokser helt i takt med hverandre. Så lenge den minste virker frisk og spiser, ville jeg ikke ha bekymret meg så mye om dette ennå. Det du derimot bør tenke på er at scalarer trenger et mye større akvarium enn 80liter. I fiskebasen står det at de trenger minimum 250liter å bevege seg på. Med tre fullvoksne scalarer bør du nok tenke på å flytte dem over til et større akvarum. Da vil de trives mye bedre.
Takk for svar.
Er klar over at de etterhvert får litt liten plass, så planlegger et større akvarie. Men de er ikke så store foreløpig, så det går bra en liten stund til.
Heidi
Dårlig vannkvalitet kan stoppe veksten på skalarer og andre fisk, og er svært vanlig i nystartede akvarier. Det er ikke alle giftstoffer som vises på målingene, så hvis jeg var deg ville jeg lagt inn noen ekstra vannbytter for sikkerhets skyld.
Plussmedlem
Kampfisk
Dårlig vannkvalitet kan stoppe veksten på skalarer og andre fisk, og er svært vanlig i nystartede akvarier. Det er ikke alle giftstoffer som vises på målingene, så hvis jeg var deg ville jeg lagt inn noen ekstra vannbytter for sikkerhets skyld.

Da burde egentlig alle scalarene utvise samme dårlige vekst. Jeg har litt erfaring med disse skapningene og det er individuelle forskjeller på hvor hissig i matfatet også scalarer er. Vi har en vi også, som vokser relativt saktere enn de andre to, men han er frisk og kvikk og spiser som han bør gjøre så jeg legger det ikke inn over meg.
Så med mindre han virker sjuk, ville jeg ikke tenkt mye over det.
Heidi Bjørn
Får de feil mat kanskje? De får TetraBetta og TetraRubin. Fulgte med når jeg kjøpte akvariet med fisk. Er dette normalt? Heidi

Scalarer kan gjerne få røde mygglarver, spiser generelt smått levende og fryst fôr. De er mer kjøttetere en vegetabilsk etende. Ikke uvanlig at de spiser små neon etc. Anbefaler deg å gå til Dahls dyrerike på tigerplassen, spørr etter frossenfôr til scalarer. De røde mygglarvene du får kjøpt der er av beste kvalitet og til en hyggelig pris som alt annet. ;o)

Scalarer er en nydelig fisk i akvariet, men trenger desverre litt plass, men planlegger du større kar er ikke dette noe problem.
Tilfeldig bekjentskap
© Knut Kjesbu
Reklame for plussmedlemskap