Skifte vann før innflytting av fisk?

ja,må jeg det? har ett 19 liter som har stått og god gjort seg i snart 3 uker,så tenkte å kjøpe fisk til helga...
Det skader nok ikke. Med et så lite akvarium får du jo byttet halvparten av vannet i én ti-litersbøtte, så det er jo ikke spesielt mye arbeid.
Følg også ekstra godt med på vannverdiene i begynnelsen.

Har du hatt noe amoniumsdannende i karet under innkjøring? Dersom ikke er det omtrent som om det er nyoppstartet.


-Tim
Når du har et kar på 19 liter ville jeg ventet alle 4 ukene
Så er du sikker på at det er stabilt... Også ville jeg kjøpt halvparten av fisken/rekene/sneglene du skal ha og starte å mate forsiktig også kjøpe resten etter 1 uke eller 2
Tim
Følg også ekstra godt med på vannverdiene i begynnelsen. Har du hatt noe amoniumsdannende i karet under innkjøring? Dersom ikke er det omtrent som om det er nyoppstartet. -Tim
hva er det?
Karet blir ikke innkjørt dersom det ikke er grobunn for bakterier. De trenger et sted å slå seg ned(filteret), oksygen (sirkulasjon), og næring. Næringen består av amonium som dannes av råtnende planterester, fiskeavføring og råtnende matrester. Dersom ikke dette er til stede så hjelper det ikke samme hvor lenge karet står.

Så dersom det ikke er blitt tilført en amoniumskilde så er det omtrent som om det nettopp var satt opp.


-Tim
ok,skjønner...vel,vannet lukter veldig som ett akvarium nå,litt jord..
og hare hatt oppi litt mat en gang,får gjøre det igjen=)
Vent en uke til med fisk, så er det mye bedre
Når du er klar, så skifter du halvparten av vannet, f.eks. dagen før du skal sette inn fisk. Da får du "frisket opp" vannet i akvariet før fiskene flytter inn, for da har det jo stått i fire uker uten vannbytte (noe som er bra under fiskeløs innkjøring, mest mulig avfall for filteret å jobbe med).
Tilfeldig bekjentskap
© Nina-Kristin Willbergh
Reklame for plussmedlemskap